Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door KTManiac »

Kroppie schreef:
wo 12 mei 2021, 10:47
de naam AGM komt van Absorbet Glass Mat, hier zit er tussen de platen een met accuzuur doordrenkte glasvezel mat.
Inderdaad, ik vergiste me. Glass was het vaar die G voor staat ipv gel. Thanks voor de correctie! :thumbup:
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door Autocaravana »

Exide gel accu. Die doen het vaak na 12-16 jaar nog steeds. Ook bekend onder de naam Sonnenschein.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door Kroppie »

een gel accu is zeer geschikt om lange tijd lage ontlaadstromen te leveren , maar kan ook maar relatief lage laadstromen verdragen, een accu prima voor een lang rustig leven, dus minder geschikt voor b.v een stevige omvormer, neem daarvoor een agm, die kan er tegen om snel ontladen en geladen te worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Lorka
Berichten: 34
Lid geworden op: di 01 dec 2020, 13:51

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door Lorka »

Kroppie schreef:
wo 12 mei 2021, 10:47
Varta is een net zo goed merk als hoppecke, die heeft ook types waarbij je minder cyclussen kan verwachten, bij zukke opmerkingen moet je ook goed de div specificaties en mogelijkheden vergelijken.
Zijn er nog types van Varta die evenveel cycli als Hoppecke AGM Telecom? Meer cycli als de LAD-serie (800 bij 50% ontladen) heb ik nog niet gevonden. Of van andere merken? Lithium vind ik voor nu te duur, maar ik zoek wel kwaliteit.
Die exide gel accu's ga ik eens bekijken.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door myway »

Ik denk niet dat een Varta 1500 laadcycli haalt bij 80% ontlading
Maar er is natuurlijk ook een aanzienlijk prijsverschil tussen een Hoppecke en een Varta.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door Kroppie »

kwaliteit zit niet in het aantal haalbare cycli, maar in de prijs/kwaliteit verhouding, alle waar naar z,n geld zei mijn opa altijd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Lorka
Berichten: 34
Lid geworden op: di 01 dec 2020, 13:51

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door Lorka »

Kroppie schreef:
wo 12 mei 2021, 13:15
kwaliteit zit niet in het aantal haalbare cycli, maar in de prijs/kwaliteit verhouding, alle waar naar z,n geld zei mijn opa altijd.

jos
Uiteraard, dat klopt helemaal. Wat is voor jou een goede accu prijs/kwaliteit (lithium buiten beschouwing gelaten)?
De Varta LAD260 Professional Deep Cycle AGM kost rond €605 en kan 800 cycli mee bij 50% ontladen.
De Hoppecke AGM accu 170Ah Telecom kost €830 en kan 1600 cycli mee bij 80% ontladen. Beide accu's hebben een bruikbaar vermogen van 130Ah.
Dan is de Hoppecke de betere koop. Maar er zijn zeker veel types die ik nog niet heb ontdekt. Tips zijn welkom!
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door myway »

Nog een voordeel van de Hoppecke is de laadspanning, 14.4 volt komt ook aardig overeen met de laadspanning van een dynamo.
Plaats reactie