Koolmoxidemelder: waar ophangen in de camper?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Koolmoxidemelder: waar ophangen in de camper?



Bericht door Digiwalker »

Niet alle geschriften op internet of bibliotheken berusten op de absolute waarheid.
Bij voorbeeld : hangt een melder op 1,40 m hoogte dan kan de ruimte daarboven al vervuild zijn met co. Ben je 1,80 lang loop je dus met je neus boven de melder. Ook is de ruimte al gevuld met co. Ga je lopen vermeng je dus de schone lucht met de vervuilde. Raak je dan buiten bewustzijn dan adem je nog meer co in.
Ik zou de merites van de schijver even checken.
Aldus mijn mening.

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Koolmoxidemelder: waar ophangen in de camper?



Bericht door Zwerfsteen »

Jongens ga nu geen wildwest verhalen ophangen.
De MAC of grenswaarde van CO is 20 ppm, 3 jaar geleden 25 en enkele jaren daarvoor 50 ppm.
Die 20 ppm (deeltjes per miljoen) is een waarde waar je nog 8 uur lang in mag verblijven.
Veel van die kastjes uit de campingshop alarmeren tussen de 50 en 100 ppm, dan word je dus tijdig gewaarschuwd door een luid alarm waarop je de ruimte moet verlaten en het is echt niet zo dat je dan direct omvalt.
Begrijp me goed, ik bagataliseer echt niet de gevaren van CO, sterker nog het is een levensgevaarlijk reuk- en kleurloos dodelijk gas wat ieder jaar slachtoffers maakt.
35 jaar lang werkte ik op zo'n fabriek waar we ook jaarlijks getraind en gedrild werden om er veilig mee om te gaan.
Ik raad dan ook iedereen aan om een goed werkend systeem, zeker thuis, en ook een rookmelder te installeren en vergeet zeker niet om de werking regelmatig te controleren en evt. jaarlijks de batterij te vernieuwen. (afhankelijk van het model)

Zelf gebruik ik deze:
https://www.homesafety.honeywell.com/pu ... _NL_LR.pdf

Dit vond ik ook nog en geeft wellicht wat inzicht:
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (39.29 KiB) 119 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Zwerfsteen op vr 30 apr 2021, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Sempai
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
Locatie: Mattentaartenstad

Re: Koolmoxidemelder: waar ophangen in de camper?



Bericht door Sempai »

@Zwerfsteen,

:thumbup:
Groeten,

Sempai
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6046
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Koolmoxidemelder: waar ophangen in de camper?



Bericht door TestCase »

Precies!

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie