Electrisch schema, kunnen jullie meekijken?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Bartezz
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 23:51

Electrisch schema, kunnen jullie meekijken?



Bericht door Bartezz »

Hi allemaal,

Ik ben wat actiever in de Facebook zelfbouw groepen maar wilde deze ook graag hier tegen het licht houden :)

Het is de eerste keer dat ik een dergelijk systeem ga aanleggen. Ben vrij handig, van meubelmaken tot plaatwerken. Van water tot electra. In huis doe ik alles zelf maar 12v is toch een andere tak van sport.

Heb me ingelezen, en nog eens. En ben tot het volgende schema gekomen o.b.v. de componenten die ik zou willen gebruiken.

Paar voetnotes:
  • Ik probeer bijladen via dynamo/startaccu te voorkomen. Mocht het in de toekomst nodig zijn kan ik het altijd nog toevoegen. Maar verwacht dat we met onze kleine meid niet elke dag/paar dagen op de weg zullen zitten.
  • De accu is wat klein voor een 1500w omvormer. Maar ik geef liever nu iets meer uit aan een omvormer om er in de toekomst een accu bij te kunnen plaatsen mocht dat nodig zijn. Dan dat ik in de toekomst zowel een accu en een andere omvormer in moet zetten.
  • Heb veel discussies gelezen over wel/niet aarden van zowel 230v als 12v op het chassis. Mijn conclusie dusver is dat het wel beide moet. Maar ik laat me graag adviseren.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Cheers,
Bart
schema-v2.png
schema-v2.png (172.4 KiB) 635 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Electrisch schema, kunnen jullie meekijken?



Bericht door DJSmiley »

Kabel tussen accu en omvormer is veel te dun. Ik zou 35 of 50mm2 nemen.
Verder kun je die omvormer niet maximaal gebruiken, want je accu levert maar max 100A

Groep 1 zou ik op 10A zekeren, is meer dan voldoende
Groep 4 zou ik op 20A doen en 6mm2, kijk in de handleiding van je koelkast. Ivm opstartstroom wordt meestal 10-20A aanbevolen.

Verder 10m2 tussen accu en je verdeelblok. Op je schema ontbreekt die diameter

Zekering na je zonnepaneel kan 10A-15A zijn, even in de datasheet kijken wat de kortsluitstroom is.
Ik gok (net) iets onder de 10A

Is er een reden dat je 1x schuko VOOR je omvormer zet?


En eventueel: Groep 1 splitsen? Lampen bij je gasdetector op en op 5A afzekeren. Dan heb je ook door als de gasdetector uitvalt (Zou die zekering nu springen, hoe merk je dat?) en je houd tenminste licht als een usb ding stuk gaat.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Bartezz
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 23:51

Re: Electrisch schema, kunnen jullie meekijken?



Bericht door Bartezz »

DJSmiley schreef:
do 29 apr 2021, 13:33
Kabel tussen accu en omvormer is veel te dun. Ik zou 35 of 50mm2 nemen.
Verder kun je die omvormer niet maximaal gebruiken, want je accu levert maar max 100A
Dankjewel! Begrijp je reactie. Ik ben echter uitgegaan van de specifiaties van de fabrikant.
diktes.jpg
diktes.jpg (124.02 KiB) 608 keer bekeken
De accu zou groter mogen. Maar zie ook punt 2 van mijn oproep :)

Groep 1 en 4 ga ik naar kijken. Koelkast twijfelde ik al aan. Kan helaas niets vinden over benodigdheden rondom opstartstroom.

Reden voor de schuko voor de omvormer is dat ik in geval van een defecte omvormer de boel rechtstreeks op de walstroom zou willen kunnen aansluiten.
Laatst gewijzigd door Bartezz op do 29 apr 2021, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Electrisch schema, kunnen jullie meekijken?



Bericht door Kroppie »

een rekentool voor kabeldiktes die ik erg handig vind, houdt rekening met lengte ,voltage en amperes en geeft de draadverliezen bij verschillende waardes:

http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Dvdy
Berichten: 7
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 22:23

Re: Electrisch schema, kunnen jullie meekijken?



Bericht door Dvdy »

Mooi gepresenteerd!

Welke schakelaar ga je gebruiken tussen de zonnepanelen en de regelaar?
Bartezz
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 23:51

Re: Electrisch schema, kunnen jullie meekijken?



Bericht door Bartezz »

Dvdy schreef:
do 29 apr 2021, 20:46
Welke schakelaar ga je gebruiken tussen de zonnepanelen en de regelaar?
Dankjewel! Ik denk 'n "ordinaire" accuschakelaar. Heb inmiddels ook begrepen dat ik daar wellicht geen zekering nodig heb omdat panelen kortsluitvast zijn?
Bartezz
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 23:51

Re: Electrisch schema, kunnen jullie meekijken?



Bericht door Bartezz »

Kroppie schreef:
do 29 apr 2021, 17:18
http://www.polz.info/leitungsrechner/
Dank, ik ga eens kijken!
Bartezz
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 23:51

Re: Electrisch schema, kunnen jullie meekijken?



Bericht door Bartezz »

DJSmiley schreef:
do 29 apr 2021, 13:33
Verder 10m2 tussen accu en je verdeelblok. Op je schema ontbreekt die diameter
Neem aan dat de kabeldikte hier nog dikker moet zijn. Vanaf het verdeelblok kan theoretisch 250a gevraagd worden? Of zeg ik nu iets geks? (Moet de accu dat wel kunnen leveren, in dit geval max 150Ah over max 20sec maar normaliter 100Ah. Maar om het toekomst bestendig te maken in geval van grotere / tweede accu)
Plaats reactie