Buitenlamp

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
trompetje
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 16:44

Buitenlamp



Bericht door trompetje »

Hallo allemaal!
Op onze Bürstner zit een stopcontact aan de buitenkant boven de deur waar alleen 220V opstaat als de camper aangesloten zit op 220V. Niet handig, ik zou daar graag een lamp willen maken die op 12V werkt. Wat kan ik het beste doen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Gr. René
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Buitenlamp



Bericht door rijschoollucassen »

Op zoek gaan naar een 12v lamp die groter is dan het 230 stopcontact en die met ruim kit over het gat heen zetten. 230 bedrading binnen afkoppelen en op 12v aansluiting. Als je een LED buitenlamp neemt, is de bedrading zeker dik genoeg.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
trompetje
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 16:44

Re: Buitenlamp



Bericht door trompetje »

Dus dezelfde bedrading gebruiken?
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Buitenlamp



Bericht door AadenAnke »

Zo'n stopcontact wil ik nog een keer maken maar dan niet boven de deur. Een lamp bij je deur trekt wel veel muggen aan natuurlijk is dat wel wenselijk? Ik persoonlijk denk dan er een stuk vandaan met nog voldoende lichtval op de deur. Ik zelf zie heel goed in het donker Anke daartegen is hartstikke nachtblind dus gaan we in het donker naar buiten of is er de mogelijkheid dat we in het donker buiten zijn gaat er een zaklampje mee. Het de hele tijd een lamp laten branden kost weer stroom. Daar wordt hier vele pagina's over vol geschreven hoe dat verbruik zo laag mogelijk te krijgen. Op onze vorige camper zat wel een buiten lamp die hebben we eigenlijk nooit gebruikt.
Wat betreft het afknippen van de huidige draad (230 volt) dan wel goed isoleren niet vergeten. Die draad kan je natuurlijk wel gebruiken om 12 volt bij de lamp te brengen.
Gr. Aad
trompetje
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 16:44

Re: Buitenlamp



Bericht door trompetje »

Bedankt, Aad!
Plaats reactie