Upgrade LiFePO4 met behoud huidige EBL
Upgrade LiFePO4 met behoud huidige EBL
Na redelijk wat onderzoek ben ik klaar voor de upgrade te maken naar lithium batterij. Hierbij zou ik graag de huidige EBL NE355_T behouden met al zijn functionaliteit. Toevoegen van een laadbooster/dc dc-converter lijkt mij een must omdat ik momenteel niet veel solar heb liggen, dus wat extra laadvermogen bij het verplaatsen zeker welkom.
Mijn huidige situatie komt overeen met het voorbeeld in de handleiding van de Nordelettronica NE355_T (https://i.imgur.com/Jwr2ThO.png)
Het huidig plan in het toevoegen van een 12/12-50A DC DC converter, deze rond de EBL te zetten (met 16mm2 kabel) en dan huidige kabels te blijven gebruiken om deze dan te connecteren met de EBL (10mm2 met huidige 40A zekering). J14-J15 connecten zorgd ervoor dat de relay niet meer zal werken en dus de laadbooster zijn werk kan overnemen.
Er zal ook nog een aparte DC load komen acher een batterij protect van Victron. Dit vooral nodig voor het opladen van batterijen (drone's en dergelijk). Later mogelijk kleine inverter achter indien nodig.
Solar komt momenteel van klein paneel via EBL richting batterij, dit zou ik momenteel zo laten om nadien eventueel uit te breiden indien nodig.
(https://i.imgur.com/cBZmCGd.png)
Vraag is vooral:
1. Lijkt dit schema juist te zijn?
2. Is het gebruik van de batterij lader nog mogelijk (besef dat deze niet ideaal is voor lithium), de EBL gebruikt deze ook voor het druppel laden van de start batterij aan 2A.
Andere feedback ook ten zeerste welkom.
Mijn huidige situatie komt overeen met het voorbeeld in de handleiding van de Nordelettronica NE355_T (https://i.imgur.com/Jwr2ThO.png)
Het huidig plan in het toevoegen van een 12/12-50A DC DC converter, deze rond de EBL te zetten (met 16mm2 kabel) en dan huidige kabels te blijven gebruiken om deze dan te connecteren met de EBL (10mm2 met huidige 40A zekering). J14-J15 connecten zorgd ervoor dat de relay niet meer zal werken en dus de laadbooster zijn werk kan overnemen.
Er zal ook nog een aparte DC load komen acher een batterij protect van Victron. Dit vooral nodig voor het opladen van batterijen (drone's en dergelijk). Later mogelijk kleine inverter achter indien nodig.
Solar komt momenteel van klein paneel via EBL richting batterij, dit zou ik momenteel zo laten om nadien eventueel uit te breiden indien nodig.
(https://i.imgur.com/cBZmCGd.png)
Vraag is vooral:
1. Lijkt dit schema juist te zijn?
2. Is het gebruik van de batterij lader nog mogelijk (besef dat deze niet ideaal is voor lithium), de EBL gebruikt deze ook voor het druppel laden van de start batterij aan 2A.
Andere feedback ook ten zeerste welkom.
Re: Upgrade LiFePO4 met behoud huidige EBL
Ik snap de verbinding tussen de startaccu en J1 niet
wat verder ontbreekt is
- een externe LFP acculader
- een Battery Protect op deze lader en tevens ook op de MPPT die ik niet zie staan
- eventueel een apart accu ladertje op de startaccu
- het externe BMS systeem ?
wat verder ontbreekt is
- een externe LFP acculader
- een Battery Protect op deze lader en tevens ook op de MPPT die ik niet zie staan
- eventueel een apart accu ladertje op de startaccu
- het externe BMS systeem ?
Groeten Kampo
Re: Upgrade LiFePO4 met behoud huidige EBL
Schema updated
Startaccu en J1 lijkt me nog nodig zodat om de stroom uit te kunnne lezen via controle paneel. Ook bij aansluiting 230V laat de EBL 2A door voor het opladen van de start batterij. (zie blauwe markeering). De lader zelf heeft geen lithium stand, ik weet dat dit niet ideaal is maar verwacht ook niet vaak aan de paal te staan.
- een externe LFP acculader
--> zoals vermeld kan de huidige AMG lader dit doen, maar zal dit niet vaak aan paal staan
- een Battery Protect op deze lader en tevens ook op de MPPT die ik niet zie staan
--> PWM momenteel in de camper, rechtstreeks op EBL aangesloten. Is een aparte battery protect hier nodig als de PWM/Charger in dit geval ook charging algoritmes gebruiken?
- eventueel een apart accu ladertje op de startaccu
--> denk dus dat dit afgehandeld word door J1 Starter connectie, en dan de PTC 2A + 230v relay van de EBL
- het externe BMS systeem ?
--> BMS geintegreerd in de batterij.
https://i.imgur.com/p9Uhkx5.jpg
Startaccu en J1 lijkt me nog nodig zodat om de stroom uit te kunnne lezen via controle paneel. Ook bij aansluiting 230V laat de EBL 2A door voor het opladen van de start batterij. (zie blauwe markeering). De lader zelf heeft geen lithium stand, ik weet dat dit niet ideaal is maar verwacht ook niet vaak aan de paal te staan.
- een externe LFP acculader
--> zoals vermeld kan de huidige AMG lader dit doen, maar zal dit niet vaak aan paal staan
- een Battery Protect op deze lader en tevens ook op de MPPT die ik niet zie staan
--> PWM momenteel in de camper, rechtstreeks op EBL aangesloten. Is een aparte battery protect hier nodig als de PWM/Charger in dit geval ook charging algoritmes gebruiken?
- eventueel een apart accu ladertje op de startaccu
--> denk dus dat dit afgehandeld word door J1 Starter connectie, en dan de PTC 2A + 230v relay van de EBL
- het externe BMS systeem ?
--> BMS geintegreerd in de batterij.
https://i.imgur.com/p9Uhkx5.jpg
Re: Upgrade LiFePO4 met behoud huidige EBL
De min van de startaccu en de min van de liFePo4 zijn nu met elkaar verbonden. Volgens mij kan en mag dat niet om dat de accuus beide een ander voltage hebben. Of denk ik nu krom?
Re: Upgrade LiFePO4 met behoud huidige EBL
Hmm als ik in de victron non-isolated Dc-dc charger manual kijk, lijkt dit geen probleem. Natuurlijk zeggen ze hier niets specifiek over verschillende types batterijen.
Laatst gewijzigd door Marius op vr 30 apr 2021, 8:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Reden: onnodige quote verwijderd
Re: Upgrade LiFePO4 met behoud huidige EBL
De Orion verbind alleen maar door van de startaccu naar de hh-accu en niet andersom.
In de orion geef je in wat voor accu dat er staat die geladen moet worden.
Wel instellen als acculader.
In de orion geef je in wat voor accu dat er staat die geladen moet worden.
Wel instellen als acculader.
Re: Upgrade LiFePO4 met behoud huidige EBL
Zo had ik het inderdaad begrepen, ik ging waarschijnlijk voor de Mac Plus 12-12-50 gaan. Zelfde systeem als de orion lijkt me, ook niet geisoleerd.
(https://www.mastervolt.com/products/mac ... -12-12-50/)
(https://www.mastervolt.com/products/mac ... -12-12-50/)
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Upgrade LiFePO4 met behoud huidige EBL
Ja zeker. Natuurlijk moeten die twee massa''s aan elkaar, en bij voorkeur met een extra kabel. Via chassis zitten ze waarschijnlijk al aan elkaar. Een stroomkring bestaat uit een aan- en een afvoer leiding.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Upgrade LiFePO4 met behoud huidige EBL
Oke… bij de victron idd wel. Maar bij mijn renogy dc dc 40A juist niet. Tussen de minnen zit de renogy.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Upgrade LiFePO4 met behoud huidige EBL
Ook nog een vraag ivm kabel lengte, hoe bereken je dit? Is dit tussen batterij en de load?
Wat met de DC/DC Converter, kan je deze beschouwen als een load in dit geval?
Wat met de DC/DC Converter, kan je deze beschouwen als een load in dit geval?