Tja, hier gaan we niet uitkomen....albertrietjens schreef: ↑do 29 apr 2021, 12:41Wie schoffeert nu wie? Jongens als je niets zinvols bij te dragen hebt reageer dan aub niet.
Zonder meer info is er echt geen goede overweging te maken wat voor TS het beste/handigste is.
Twee? Of toch maar één mppt-lader?
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
Ik ben het helemaal eens met Charm,......als je reeds een werkend systeem hebt,kan je er gewoon een 2e naast leggen...,daar hoef je verder niets voor te weten,...waarom schrijf ik dit .....ik heb afgelopen week hetzelfde gedaan,omdat ik te lui was om de 25 jaar oude gelijmde panelen er af te halen ,en al wat ze nog op wekken,is mooi meegenomen,...,altijd rechtstreeks naar de LFP accu, dus nu heb ik 2 Lfp-mppt regelaars, 2x word op een woonhuis zo dikwijls gedaan,omdat de omvormer anders te klein is/word
Hans
- Campergeluk
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
- Locatie: Sittard
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
Beste Iedereen,
Zonder iemand in een bepaalde hoek te willen zetten, het volgende:
A. Algemene opmerkingen
Soms kom je als vragensteller er gaandeweg achter dat je je beter moet voorbereiden op je vraag en een aantal/de juiste gegevens moet aanleveren bijvoorbeeld in mn voorlaatste draadje “startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?”. Hier was de vraag naar meer gegevens, ook naar mijn idee, zeer zinvol en heb ik er ook werk van gemaakt en heb ik mn beslissing aangepast aan de adviezen.
Maar dat is NIET altijd zo, dat hangt er echt maar vanaf: mijn idee is dan ook dat een aantal ‘adviseurs’ (géén oordeel!) onder ons soms beter kan/zou moeten afstemmen op wat de vragensteller echt nodig heeft, ik meen het.
B dit draadje
Hier had ik nu precies de overwegingen gewenst die neergeschreven zijn door @premiumliner, @charm, @hathi en @seth-space en dit natuurlijk louter vanwege de gebezigde argumenten ivm de vraag.
Mocht ik nog hulp nodig hebben bij de keuze van mn nieuwe systeem dan zal ik me graag weer op dit forum melden en dan zal ik idd de nodige gegevens moeten aanleveren, logisch.
Het trekken van ‘extra’ bekabeling is slechts eenmalig, het voortdurende voordeel van twee gescheiden systemen is ook ‘voortdurend’! en daarmee blijvend
Voor iedereen, bedankt weer tot zover, ook dat meen ik.
Ps om elkaar als ‘vijand’ weg te zetten vind ik wel absurd ( maakt trouwens niet uit wie dat zei);
Ik vind, je kunt altijd overwegen wat iemand zegt ook al is dat soms vervelend en daarop je gedrag aanpassen, toch?
Met vriendelijke groet
Chrit
Zonder iemand in een bepaalde hoek te willen zetten, het volgende:
A. Algemene opmerkingen
Soms kom je als vragensteller er gaandeweg achter dat je je beter moet voorbereiden op je vraag en een aantal/de juiste gegevens moet aanleveren bijvoorbeeld in mn voorlaatste draadje “startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?”. Hier was de vraag naar meer gegevens, ook naar mijn idee, zeer zinvol en heb ik er ook werk van gemaakt en heb ik mn beslissing aangepast aan de adviezen.
Maar dat is NIET altijd zo, dat hangt er echt maar vanaf: mijn idee is dan ook dat een aantal ‘adviseurs’ (géén oordeel!) onder ons soms beter kan/zou moeten afstemmen op wat de vragensteller echt nodig heeft, ik meen het.
B dit draadje
Hier had ik nu precies de overwegingen gewenst die neergeschreven zijn door @premiumliner, @charm, @hathi en @seth-space en dit natuurlijk louter vanwege de gebezigde argumenten ivm de vraag.
Mocht ik nog hulp nodig hebben bij de keuze van mn nieuwe systeem dan zal ik me graag weer op dit forum melden en dan zal ik idd de nodige gegevens moeten aanleveren, logisch.
Het trekken van ‘extra’ bekabeling is slechts eenmalig, het voortdurende voordeel van twee gescheiden systemen is ook ‘voortdurend’! en daarmee blijvend
Voor iedereen, bedankt weer tot zover, ook dat meen ik.
Ps om elkaar als ‘vijand’ weg te zetten vind ik wel absurd ( maakt trouwens niet uit wie dat zei);
Ik vind, je kunt altijd overwegen wat iemand zegt ook al is dat soms vervelend en daarop je gedrag aanpassen, toch?
Met vriendelijke groet
Chrit
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
De vraag was dus:
Mag ik mijn huidige installatie die bestaat uit 2 zonnepanelen en een laadregelaar,
Uitbreiden met twee nieuwe zonnepanelen en een extra laadregelaar?
Deze uitbreiding wens ik op mijn bestaande huishoud accu aan te sluiten.
Kan dat?
Graag uw antwoord kiezen uit de volgende mogelijkheden:
Ja
Nee
P.s. onnodig om verdere adviezen te geven.
tja... Als je het zo bekijkt zijn sommigen inderdaad heel erg verkeerd bezig
Mag ik mijn huidige installatie die bestaat uit 2 zonnepanelen en een laadregelaar,
Uitbreiden met twee nieuwe zonnepanelen en een extra laadregelaar?
Deze uitbreiding wens ik op mijn bestaande huishoud accu aan te sluiten.
Kan dat?
Graag uw antwoord kiezen uit de volgende mogelijkheden:
Ja
Nee
P.s. onnodig om verdere adviezen te geven.
tja... Als je het zo bekijkt zijn sommigen inderdaad heel erg verkeerd bezig
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
Bij het gemeenschappelijk gebruik van de min-draad heb je maar 1 extra draad nodig. Door de solar-doorvoer van mijn camper komen dus maar drie draden.
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
De een geeft antwoord op de vraag. De ander wil graag meer weten omdat er zo volgens hen waarschijnlijk een beter antwoord gegeven kan worden. Ben je dus beiden prima bezig om de topicstarter te helpen. Jammer dat je elkaar hierover dan in de haren gaat vliegen over wie het het beste voorheeft. Laten we daarmee stoppen.
- Campergeluk
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
- Locatie: Sittard
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
En met een beetje geluk, want ik moet het nog checken, kan ik dan ook mn bestaande doorvoer gebruiken... en dat is niet verkeerd!
Mooie tip!
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
Je hebt natuurlijk daardoor wat meer spanningsval over de min-draad. Dat heb ik gecompenseerd door de draad inpandig weer dikker te maken.
In mijn geval 2 x 8 mm² parallel.
(Oplettende lezer zal denken een schrijffout die 8, is speciaal Amerikaans 48V voedingsdraad van de AT&T telefooncentrale 5ESS)
In mijn geval 2 x 8 mm² parallel.
(Oplettende lezer zal denken een schrijffout die 8, is speciaal Amerikaans 48V voedingsdraad van de AT&T telefooncentrale 5ESS)
- Campergeluk
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
- Locatie: Sittard
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
Ok, waarvoor dank.
En voor mijn goede begrip:
de twee nieuwe panelen parallel schakelen waarbij die min-kabel op t dak in de verzameldoos aan de min klem v d bestaande panelen komt.
En vandaaruit die inpandige min verzwaren naar 8 mm2 en ‘verdelen’ naar de oude en nieuwe mpptlader ?!
De +-kabel v d nieuwe panelen geheel doorvoeren naar mpptlader nr 2; met normale dikte?
En voor mijn goede begrip:
de twee nieuwe panelen parallel schakelen waarbij die min-kabel op t dak in de verzameldoos aan de min klem v d bestaande panelen komt.
En vandaaruit die inpandige min verzwaren naar 8 mm2 en ‘verdelen’ naar de oude en nieuwe mpptlader ?!
De +-kabel v d nieuwe panelen geheel doorvoeren naar mpptlader nr 2; met normale dikte?
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
Ik heb hier op het dak 12 stuks 325Wp aan 6mm² hangen, voor een camper lijkt mij dat ruim voldoende.
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
De spanningsval in de camper zal wel meevallen. We spreken hier ook max. van 5 of 10 meter. Geen enkele reden om hier in de camper te verdubbelen. Je kan dus eventueel de min gezamenlijk nemen. Maar dan ben je aan het prutsen volgens mij. Hou het nieuw systeem apart van het huidige systeem. Bespaar niet op een kabel of op een dakdoorvoer hier in dit geval. Volgens de posting van campergeluk hierboven: zeer veel kans op "prutsgevaar". En neen, solarkabel bestaat niet in 8mm², maar enkel in 4 of 6 of 10mm². Voor camper installatie is 6mm² meer dan voldoende.
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
Aan topicstarter, om pruts gevaar te vermijden: werken met solarkabel, MC-4 connectoren, MC-4 krimptang, degelijke dakdoorvoer, mppt-regelaar, ...
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
Ik veronderstel dat die 325Wp op je huis liggen.CaradoT135 schreef: ↑vr 30 apr 2021, 16:28Ik heb hier op het dak 12 stuks 325Wp aan 6mm² hangen, voor een camper lijkt mij dat ruim voldoende.
Tot op heden zag ik nog maar 1 camper waar dat op lag (ok het was een Concorde Centurion)
En dan staan ze in serie.
Dus alvorens je iemand adviseert om een kleine 200A door een 6mm² te sturen moet je eerst nadenken en dan pas schrijven.
Want 325 x 12 = 3900 Wp
In serie is dat een spanning van 40 V ?? X 12 = 480 V ik gok maar wat voor de spanning per paneel
In parralle is dat een stroom van 3900/20 = 195 A (ook die 20 is een gok, stel dat het een goeie mppt regelaar is dan is dat /14 dus 278A )
En dat allemaal door een standaard kabeltje van 6mm² ?
Mar de vraagsteller verwachte een ja of een neen, geen verdere besprekingen van draaddikte
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?
12 stuks van 325Wp, dat zal dan een huisinstallatie zijn en dan staan de panelen meestal in serie, en dan zal er een +- 400volt en +-10ampere door die 6mm2 gaan .
en 12panelen van geschat 1000x1750mm die kan je niet op elk camperdak kwijt denk ik.
EN ik hoop dat de draden aan de panelen hangen en niet de 12 panelen aan de draden
jos
en 12panelen van geschat 1000x1750mm die kan je niet op elk camperdak kwijt denk ik.
EN ik hoop dat de draden aan de panelen hangen en niet de 12 panelen aan de draden
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything