Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door CaradoT135 »

Atoz schreef:
vr 30 apr 2021, 17:43
En dat allemaal door een standaard kabeltje van 6mm² ?

Mar de vraagsteller verwachte een ja of een neen, geen verdere besprekingen van draaddikte ;-)
Het is ja, mijn voorbeeld was alleen om aan te geven dat het ruimschoots voldoende is.
Nee, niet door een standaard PV kabeltje, dat is berekend en is voor mijn installatie ruim voldoende.
Kroppie schreef:
vr 30 apr 2021, 18:39
en 12panelen van geschat 1000x1750mm die kan je niet op elk camperdak kwijt denk ik.
jos
In dat geval zou ik een elektromotor kunnen overwegen. :P

Maar je hebt het met die ampères aardig goed.
SMA tool.JPG
SMA tool.JPG (22.41 KiB) 234 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door Kroppie »

ik heb thuis al +15jaar panelen en ben er veel mee bezig, had ze ook op de camper, en weet er een beetje vanaf, vandaar de schatting die redelijk klopt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door 309T16 »

Campergeluk schreef:
vr 30 apr 2021, 15:59
Ok, waarvoor dank.
En voor mijn goede begrip:
de twee nieuwe panelen parallel schakelen waarbij die min-kabel op t dak in de verzameldoos aan de min klem v d bestaande panelen komt.
En vandaaruit die inpandige min verzwaren naar 8 mm2 en ‘verdelen’ naar de oude en nieuwe mpptlader ?!
De +-kabel v d nieuwe panelen geheel doorvoeren naar mpptlader nr 2; met normale dikte?
Inderdaad is het niet nodig om 8mm² te nemen. Zal je ook niet gauw vinden. 6mm² is meer dan genoeg. Ik heb nog meer dan 100m, van de 8mm² liggen en gebruik het dus gewoon.
Loopt bij mijn systeem wel regelmatig meer dan 30A doorheen (tussen de MPPT's en de HH-accu).

Dat parallel kan je ook zien alsof er één voor de ene MPPT is en de andere draad voor de ander MPPT. Klein voordeel bij parallel is dat als 1 paneel in de schaduw komt, je beide kabels voor de stroom van de andere gebruikt.

Is theoretisch en marginaal :wink:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door kampo »

Hier zie je zo een opstelling die bedoelt is om de maximale dakdekking te bekomen.
2 stuks 36 cellen panelen van 115Wp op een MPPT 75V/15A en 4 stuks van eveneens 36 cellen van elk 40Wp op een MPPT van 75V/10A.
Heel veel werk en je krijgt een kluwen van kabels op het dak om weg te werken.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door Kroppie »

op dak wonen geen mensen dus veel kabels is geen probleem als ze maar vastliggen, en na gedane arbeid in het zonnetje genieten van lekker genoeg stroom.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door 309T16 »

Voordeel voor iemand, die ervaren met de bout is. Inkorten en geen connectoren.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door hathi »

Ik vind het allesbehalve netjes hoor,......ook met connectoren,kan het netjes..alle kabels,kunnen gewoon onder het paneel weggewerkt worden,en een klein stukje naar de doorvoer in het zicht, meer niet?
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door kampo »

De mc4 stekkers onder de panelen heeft meer nadelen als voordelen
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door Kroppie »

ik ben benieuwd naar het nadeel van mc4 stekkers onder een paneel, buiten lastig te bereiken kan ik niets bedenken, maar koppelen doe je maar 1 keer bij de montage,en ontkoppelen hoeft als je het allemaal goed gedaan hebt nooit meer, en indien toch nodig kost het enkel wat meer tijd, niet echt een nadeel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door Pilha »

Precies, als je het goed doet.
Dat had ik niet en op gegeven moment lagen de leidingen en stekkers onder de panelen op het dak te klapperen.
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door Premiumliner »

Volgens ene Johan heb elk nadeel z'n voordeel. Zo bezien zijn er dus meer voordelen als nadelen. :-B
Iemand wil zijn punt maken en komt met allerlei niet ter zake doende argumenten.
Veel geschreeuw en weinig wol...
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door kampo »

Beste Premiumliner
Is het mogelijk van bij het onderwerp te blijven ipv op de man te spelen ?

Ik ben diegene die hier praktijk voorbeelden aangeeft. Natuurlijk ken ik bijbehorende voor en nadelen.
Je ziet in de opstelling op een Ford Transit L3H3, van een familielid, vergelijkbaar met de MPPT vraag van TS en hier in het totaal 6 panelen om het maximale dakoppervlak te gebruiken. Meer panelen gaan er echt niet op dit dak. Het is een voorbeeld van hoe ver je kan gaan om er het maximum uit te halen.

Dat geeft in deze plug en play configuratie met 12 MC4 stekkers aan de panelen, 2 MC4-Y stukken en 4 stekkers aan de bekabeling naar de 2 MMPT's beneden. Dus in het totaal 22 stuks MC4 verbindingen op het dak. Dat is veel en de kans dat er vroeg of laat wat mis gaat is dus groot. Daarom lijkt het me niet verkeerd om de stekkers bereikbaar te houden. De MC4 stekkers zijn waterdicht en je kan ook de kabels netjes afdekken indien gewenst. Solderen wordt zelden gedaan op voertuigen en zorgt hier waarschijnlijk, op termijn, voor meer problemen als krimpen.

mc4 stekkers (Multi Contact) zijn een patent van het Zwitserse Staubli. Ondertussen worden ze door al de Chinezen gekopieerd en niet meer in dezelfde kwaliteit, met alle gevolgen.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door johan1950 »

Kampo wees eens duidelijk.
In dit artikel spreek je over "De mc4 stekkers onder de panelen heeft meer nadelen als voordelen" en "Dat is veel en de kans dat er vroeg of laat wat mis gaat is dus groot".
Vertel dan even duidelijk wat de nadelen zijn en wat er mis kan gaan.
Ik heb nl. in de loop der jaren 30 panelen op en om mijn huis geplaatst, gedeeltelijk als stand-alone en gedeeltelijk verbonden met het net met 20 micro inverters en één centrale inverter. Al deze panelen zijn verbonden m.b.v. MC4 connectors.
Als er zo gemakkelijk wat mis kan gaan wil ik dat graag weten
Johan en Ina Gols
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Twee? Of toch maar één mppt-lader?

Bericht door Premiumliner »

@Kampo:

A: topicstarter zijn vraag is allang beantwoord!
B: u komt hier met het plaatsen van een foto van een camper met 6 zonnepanelen en topicstarter wil er 2 panelen bijplaatsen bij de twee die er al op liggen.
C: u begint vervolgens te plaatsen over nadelen van connectoren onder de zonnepanelen zonder een afdoende reden te geven waarom dit zo is.
D: op het dak van mijn woning liggen al jaren eerst 12 en nu18 zonnepanelen; onder al die zonnepanelen liggen de connectoren eronder.
Ik heb nergens, maar dan ook nergens gelezen dat dit gevaarlijk is.

In het vervolg komt u met Chinese connectoren aanzetten die van bedenkelijke kwaliteit kunnen zijn.
Zo lust ik er nog wel een paar! :crazy:
Als dit soort argumenten gebruikt gaan worden om topicstarter te helpen een antwoord te geven op zijn vraag, nou schiet mij dan maar lek! :problem:
Zullen we in het vervolg alle elektrische verbindingen maar in het zicht leggen en het maximum aantal panelen op het dak van een camper beperken tot 2 stuks?

I rest my case.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gesloten