Achteruitrijcamera: help!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Achteruitrijcamera: help!



Bericht door pim1990 »

Hi allemaal,

Ik heb wat moeite met het aansluiten van een achteruitrijcamera in mijn Opel Vivaro. Na veel onderzoek te hebben gedaan ben ik toch niet zeker van mijn zaak omdat ik niet veel ervaring heb met elektra. Ik hoop dat iemand hier mij wat advies zou kunnen geven!
De gebruiksaanwijzing is als volgt:

VivaroWiring.jpg
VivaroWiring.jpg (15.81 KiB) 654 keer bekeken
De positieve stroomdraad van de camera ga ik bevestigen aan de positieve draad van het achteruitrijlicht met een kabelaftakker. De negatieve op dezelfde manier met de negatieve draad van het achteruitrijlicht. Dit zodat de camera alleen aan gaat wanneer de versnelling in zijn achteruit staat. Ik vroeg me nog wel af hoe ik de positieve en negatieve draden van het achteruitrijlicht kan herkennen. Op de volgende foto zijn drie kabels te zien die lopen naar het achteruitrijlicht en een mistlamp. Een paarse, witte en een zwarte. Iemand enig idee welke waarvoor is?

VivaroAchterlicht.jpg
VivaroAchterlicht.jpg (27.92 KiB) 654 keer bekeken
De positieve stroomdraad van de monitor wil ik eigenlijk op een vergelijkbare manier bevestigen. Dus dat deze aan gaat wanneer de auto in zijn achteruit wordt gezet. Kan ik dan dezelfde kabel pakken als die ik gebruik bij het achteruitrijlicht? De kabels op de volgende foto zitten achter de zekeringen aan de bestuurderskant. En kan ik dit ook met een kabelaftakker vastmaken?

VivaroKabels.jpg
VivaroKabels.jpg (19.87 KiB) 654 keer bekeken
Alvast heel veel dank!
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Achteruitrijcamera Help!



Bericht door camperdiksmuide »

Als ik zo alles lees hierboven: laat hem monteren door iemand die er kennis van heeft. Zo zal het niet goed komen.
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Re: Achteruitrijcamera Help!



Bericht door pim1990 »

Had ik graag gedaan maar de auto is al uit de belasting en de verzekering gehaald dus kan niet meer naar een garage. En de kabel moet al wel gelegd worden vóór de wanden worden bekleed.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Achteruitrijcamera Help!



Bericht door EasyBee »

Als je wilt weten wat de plus en de min is, moet je een multimeter pakken en meten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Achteruitrijcamera Help!



Bericht door PaulBng »

En als je met een "kabelaftakker" zo'n blauw blokje bedoelt, dat je over de kabel heen drukt, dan stopt iedereen subiet met adviezen geven.


Paul
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Achteruitrijcamera Help!



Bericht door AadenAnke »

Ssssst :shh: nee hoor Paul dan geven ze allemaal het advies dat niet te doen

Gr. Aad
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Re: Achteruitrijcamera: help!



Bericht door pim1990 »

Blij dat ik dit op tijd hoor. Deze blokjes zijn mij namelijk aanbevolen bij de bouwmarkt. Kan je uitleggen waarom het een slecht idee is om deze te gebruiken?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera: help!



Bericht door Peter LMC »

Die blokjes zijn een heel grote bron van storingen en slechte contacten en overgangsweerstanden.
Dus niet gebruiken :!:

Dus maak het goed.
Vooral als je er nadien niet meer bijkunt. :wtf:
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Achteruitrijcamera: help!



Bericht door jansloos »

Omdat zowel het achteruit als mistlicht in een huis zitten, neem ik aan dat ze een gezamenlijke min hebben.
De witte waarschijnlijk. De paarse zijn dan voor de lampen.

Gebruik, of koop, een eenvoudige multimeter.
Trek de steker er uit, zet de meter op 20V of iets hoger, stop de zwarte meetpen in de witte connector, zet m in zn achteruit, en kijk welke paarse draad spanning heeft.

Eureka.

Ps.
Als de wagen canbus heeft, kun je vreemde dingen verwachten.
Hoe je dat oplost, weten ze hier wel.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Achteruitrijcamera: help!



Bericht door AadenAnke »

Ik heb canbus en mijn achteruit rij camera ook gewoon afgetapt vanuit het achterlicht. Zoek een op weco/waco of hersluitbare lasklemmen dat is wat beter. Eh sorry maar voor advies niet naar de bouwmarkten daar is het forum voor :thumbup: maar regelmatig zie dan door de bomen het bos niet meer

Succes Aad
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Re: Achteruitrijcamera: help!



Bericht door pim1990 »

Bedankt voor de tips! Mijn bus heeft geen canbus. Dan haal ik lasklemmen en zoek ik met de multimeter de juiste draad op. Als ik het goed begrijp kan ik dan zowel voor als achter hier een voedingsdraad op aansluiten
Plaats reactie