Controle schema
- BenHogeveen
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 23 jan 2021, 16:08
Controle schema
Ik hoor graag jullie op of aanmerkingen.:
- Bijlagen
-
- Elektrische schema.jpg (62.29 KiB) 607 keer bekeken
- BenHogeveen
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 23 jan 2021, 16:08
Re: Controle schema
Ik zie dat het niet te lezen is, hoe kan ik het beste een dergelijke afbeelding aanleveren, is gemaakt in AutoCAD.
Onderstaan kun je het schema downloaden in .pdf formaat:
https://mpascensores-my.sharepoint.com/ ... g?e=TQrvNy
Onderstaan kun je het schema downloaden in .pdf formaat:
https://mpascensores-my.sharepoint.com/ ... g?e=TQrvNy
Re: Controle schema
Zet je afbeelding op een site, zoals postimage.org.
Op deze site of waar je de afbeelding maar wilt gebruiken, gebruik je dan de link naar je afbeelding op postimage.org.
Jouw afbeelding heb ik vanuit sharepoint gedownload en op postimage gezet. Ik gebruik de directe link van postimage hier bij het plaatsen afbeelding en
Je hebt blijkbaar een transparante afbeelding gemaakt, want ik zie geen achtergrond kleur.
Oh, je wandcontactdoos rechtsboven is ongeaard.
Op deze site of waar je de afbeelding maar wilt gebruiken, gebruik je dan de link naar je afbeelding op postimage.org.
Jouw afbeelding heb ik vanuit sharepoint gedownload en op postimage gezet. Ik gebruik de directe link van postimage hier bij het plaatsen afbeelding en
Je hebt blijkbaar een transparante afbeelding gemaakt, want ik zie geen achtergrond kleur.
Oh, je wandcontactdoos rechtsboven is ongeaard.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- BenHogeveen
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 23 jan 2021, 16:08
Re: Controle schema
@EasyBee, bedankt voor het plaatsen van het schema.
Verder niemand opmerkingen? Kan het me haast niet voorstellen
Ik heb ondertussen wel een vraag, de zekering tussen de Cytrix en de bus bar, moet deze zo dicht mogelijk bij de Cytrix of kan deze ook gewoon op de bus bar?
Ik twijfel ook of deze kabel vanaf de Cytrix nu beter voor of toch achter de hoofdschakelaar geplaatst kan worden.
Groetjes Ben
Verder niemand opmerkingen? Kan het me haast niet voorstellen
Ik heb ondertussen wel een vraag, de zekering tussen de Cytrix en de bus bar, moet deze zo dicht mogelijk bij de Cytrix of kan deze ook gewoon op de bus bar?
Ik twijfel ook of deze kabel vanaf de Cytrix nu beter voor of toch achter de hoofdschakelaar geplaatst kan worden.
Groetjes Ben
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Controle schema
Ik heb nog nooit van een bus bar gehoord, maar die zekeringen moeten zo dicht mogelijk bij de bron van waar de stroom vandaan komt: dus eentje bij de startaccu en eentje bij de huishoudaccu. Dan is het hele traject, via de Cyrix, gezekerd voor het geval de kabel ergens onderweg beschadigd raakt en met massa in contact komt...
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Controle schema
Busbar
https://www.google.com/search?q=busbar& ... e&ie=UTF-8
Eigenlijk een mooie manier om veel kabels aan elkaar te sluiten.
Vroeger deed men dat door alle kabelogen te bevestigen aan 1 lange bout, ondertussen zijn de stromen en de technische eisen veel groter geworden en gebruiken we dus een busbar
https://www.google.com/search?q=busbar& ... e&ie=UTF-8
Eigenlijk een mooie manier om veel kabels aan elkaar te sluiten.
Vroeger deed men dat door alle kabelogen te bevestigen aan 1 lange bout, ondertussen zijn de stromen en de technische eisen veel groter geworden en gebruiken we dus een busbar
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Controle schema
Oh, die dingen gebruik ik ook al jaren, maar van het woord busbar had ik nog nooit gehoord!
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Controle schema
Zelfs je huishoud accu's zijn correct aangesloten.
Maar omdat je toch commentaar wil... Waarom niet 1 huishoudaccu?
Kabeldiktes: http://www.polz.info/leitungsrechner/ zegt Kroppie altijd.
Maar omdat je toch commentaar wil... Waarom niet 1 huishoudaccu?
Kabeldiktes: http://www.polz.info/leitungsrechner/ zegt Kroppie altijd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Controle schema
Lijkt een beetje op mijn schema dat ik hier pas gepost heb ter controle.
Eventueel kan de je positieve busbar vervangen door een 1xmega/4x midi zekeringhouder? Dan moet je geen 4 aparte zekeringhouders plaatsen, maakt het misschien wat overzichtelijker in de praktijk?
Welke schakelaar ga je gebruiken tussen de zonnepanelen en de regelaar?
Eventueel kan de je positieve busbar vervangen door een 1xmega/4x midi zekeringhouder? Dan moet je geen 4 aparte zekeringhouders plaatsen, maakt het misschien wat overzichtelijker in de praktijk?
Welke schakelaar ga je gebruiken tussen de zonnepanelen en de regelaar?
- BenHogeveen
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 23 jan 2021, 16:08
Re: Controle schema
Allemaal bedankt voor de reacties.
@Dvdy, bedankt voor de foto, ik ga de bus bar 3D laten printen, deze kan ik mooi als voorbeeld gebruiken.
@Atoz, twee accu's vanwege de goede ervaring welke mijn vader heeft met de VMF VDC31M accu welke hij gebruikt voor z'n electrische motor, ik wil er eerst een en later uitbreiden naar twee accu's, de grotere versie is ook duurder dan twee van 105Ah
@Aloys, helemaal duidelijk
@Dvdy, bedankt voor de foto, ik ga de bus bar 3D laten printen, deze kan ik mooi als voorbeeld gebruiken.
@Atoz, twee accu's vanwege de goede ervaring welke mijn vader heeft met de VMF VDC31M accu welke hij gebruikt voor z'n electrische motor, ik wil er eerst een en later uitbreiden naar twee accu's, de grotere versie is ook duurder dan twee van 105Ah
@Aloys, helemaal duidelijk
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Controle schema
ALS....
Je twee accu's neemt, dan is de aanbeveling... 2 dezelfde uit dezelfde productie.
Want anders maak je kans op heel veel ELLENDE.
Maar je mag het natuurlijk altijd van ''ons'' doen.
Je twee accu's neemt, dan is de aanbeveling... 2 dezelfde uit dezelfde productie.
Want anders maak je kans op heel veel ELLENDE.
Maar je mag het natuurlijk altijd van ''ons'' doen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Controle schema
Positie van de hoofdschakelaar zou ik nog eens overwegen. Je schakelt hiermee de accu af maar niet de verbruikers. Wellicht een stukje opschuiven in de lijn van pos 72?
gr
René
gr
René
Re: Controle schema
Dit vind ik wel een interessante reactie. Ik heb ook de schakelaar zo dicht mogelijk op de accu. Wat zou het voordeel zijn om deze later te plaatsen? Laadstromen blijven dan wel gewoon lopen als je op pos 72 schakelt.