Controle schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Controle schema



Bericht door B12M_Ferry »

Als je op of voor pos 72 een zgn. battery protect plaatst, is je accu beschermd tegen onderspanning. Via de battery protect kan je een schakelaar op het dashboard, kan je alle gebruikers (en sluipgebruikers) uitschakelen. (Handig als je even een middagje uit wandelen gaat) maar de accu kan nog wel laden via de acculader of de paneeltjes op het dak.

https://www.victronenergy.nl/battery_pr ... ry-protect
Laatst gewijzigd door B12M_Ferry op wo 28 apr 2021, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
BenHogeveen
Berichten: 40
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 16:08

Re: Controle schema



Bericht door BenHogeveen »

moosev schreef:
wo 28 apr 2021, 15:51
Positie van de hoofdschakelaar zou ik nog eens overwegen. Je schakelt hiermee de accu af maar niet de verbruikers. Wellicht een stukje opschuiven in de lijn van pos 72?
gr
René
Hier ben ik ook wel niewsgierig naar, je wilt toch je verbruikers uitschakelen door ze af te scheiden van de accu?
Of bedoel je dat er nog spanning kan komen van een van beide laders? Ik denk dat je hier inderdaad wel een punt hebt?

@Atoz, duidelijk, dus gelijk twee accu's (of beter een grotere) dan er achteraf nog een bij te plaatsen
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Controle schema



Bericht door moosev »

Het is natuurlijk afhankelijk van wat je met de hoofdschakelaar wilt bereiken. Afschakelen accu's bij winterstalling of uitschakelen verbruikers en de accu's alsnog laden (op peil houden) via de panelen/dynamo.
Wanneer je nu aan de walstroom hangt en je zet de schakelaar (onbedoeld) uit, staan de verbruikers aan en worden deze alleen gevoed door de acculader en de panelen (en wellicht de startaccu :DD ). Dit zou wel eens wat ongewenste efffecten kunnen opleveren. Beetje afhankelijk van het samenspel van de cyrix, Solarcharger en acculader. Bijvoorbeeld bij geen zon en veel verbruik.
Persoonlijk vind ik het logischer om de verbruikers uit kunnen schakelen, maar de accu's wel op peil te kunnen houden. Wanneer je de accu's wilt ontkoppelen voor bijvoorbeeld winterstalling zou ik een extra hoofdschakelaar in de min van de accu's plaatsen.
gr
René
Gebruikersavatar
BenHogeveen
Berichten: 40
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 16:08

Re: Controle schema



Bericht door BenHogeveen »

Inmiddels het schema aangepast en een batteryprotect geplaatst voor de 12V zekeringkast, deze ga ik dan voorzien van schakelaar om de gebruikers uit te schakelen, bedankt voor de tip @B12M_Ferry.

Nog een andere vraag, voor de loop (en lengte) van de kabels is het voor mij handiger de kabels (35mm2) welke van de Cyrix komen direct op de accu aan te sluiten en niet eerst naar het verdeel blok te leiden? Hier zet ik natuurlijk ook nog even een zekering tussen op de plus.

Zie ik daarbij iets over het hoofd?

Gr. Ben
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Controle schema



Bericht door DJSmiley »

Ik zie nog geen nieuw schema?

Verder: Je hebt 300Wp aan zonnepanelen. Zeg dat die goed 80-85% max opleveren (omdat ze vlak liggen) dan zit je op ruim 240W = 20A. Die 15A regelaar is wel wat krap om optimaal je panelen te benutten

Verder zie ik geen omvormer. Ik zie dan ook geen noodzaak om de HH accu's met 200A af te zekeren. 100A is meer dan voldoende
De zekering naar de zekeringkast mag ook wel lager, 40-50A is ook meer dan voldoende, al maakt dat op zich niet heel veel uit
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
BenHogeveen
Berichten: 40
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 16:08

Re: Controle schema



Bericht door BenHogeveen »

Bedankt voor de tips, de zonnepanelen komen in een later stadium en ook de omvormer is iets voor de toekomst, wil het eerst zonder proberen.
https://mpascensores-my.sharepoint.com/ ... Q?e=ZrM8nv
Afbeelding
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Controle schema



Bericht door myway »

Op de min van de hh-accu, waar de shunt op zit, zie ik meerdere kabels.
Dat gaat niet goed als je juist wil meten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Controle schema



Bericht door Kroppie »

om jiust te meten mag de kant van de shunt die aan de accu komt ENKEL aan de accu zitten, alle andere kabels welke aan de accu moeten komen moeten aan de andere kant van de shunt komen OOK de div minkabels, enkel dan kan je met de shunt precies meten wat er in en uit de accu gaat, alle laad en ontlaadstromen moeten door de shunt lopen, om precies te weten wat er gebeurt .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
BenHogeveen
Berichten: 40
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 16:08

Re: Controle schema



Bericht door BenHogeveen »

Dus de aarde van de start accu toch naar de bus bar.:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Controle schema



Bericht door Kroppie »

juist, en noem de min van een accu a.u.b. geen aarde, maar min, voorkomt misverstanden, aarde is een verbinding met de aarde/grond/planeet, bij wisselstroom heb je fase, neutraal, en aarde, bij gelijkstroom heb je een plus en een min.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Controle schema



Bericht door moosev »

En in een auto komt daar chassis en massa bij.. :D
Gebruikersavatar
BenHogeveen
Berichten: 40
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 16:08

Re: Controle schema



Bericht door BenHogeveen »

Hellemaal duidelijk, alleen maken jullie me nu aan het twijfelen :-B mag de plus vanaf de Cyrix dan wel gewoon direct naar de accu zoal ik het nu had getekend?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Controle schema



Bericht door Kroppie »

geen probleem, is gebruikelijk bij een scheidingsrelai/cyriks, die verbinden de plussen zodat beide accu,s geladen worden, de min van de hh accu gaat via de shunt en dus weet de meter wat eraan lading in de hh accu gaat,

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie