Systeem zwart water

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
trompetje
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 16:44

Systeem zwart water



Bericht door trompetje »

Hallo allen,

Ik heb in mijn camper een systeem dat het zwarte water naar mijn grijze water pompt. Op zich ideaal, alleen vraag ik mij af welk toiletvloeistof ik het best kan gebruiken. Ik wil natuurlijk zo natuurlijk mogelijk, daar is dat systeem voor bedoeld, denk...
Ik heb van alles al gelezen, van biotex en azijn vermengd met azijn of zeepsop...
Maar ik wil natuurlijk niks kapot maken, en zeker de natuur niet als ik grijs water sta te lozen...
trompetje
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 16:44

Re: Systeem zwart water



Bericht door trompetje »

Ik zie net dat ik het in de verkeerde groep heb geplaatst, excuses...
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Systeem zwart water



Bericht door Zwerfsteen »

Dan ben je geen grijs maar zwart water aan het lozen.
En ik mag hopen dat je dat niet in de natuur maar op de daarvoor bedoelde plaatsen doet.
Groet,
Leny en Pieter
trompetje
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 16:44

Re: Systeem zwart water



Bericht door trompetje »

Ja, dat vind ik het lastige, vandaar mijn vraag welk vloeistof. Ik zou het toch als grijs water moeten dumpen
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Systeem zwart water



Bericht door seth_space »

Als je zwart water mengt met grijs water heb je meer zwart water gecreëerd.
Wat beoogde dat "systeem" precies?
Je poep en pies komen nu in de grijswater tank terecht. Is dat een bewuste keuze dus?
Om de zaak hygiënisch te houden heb je nu waarschijnlijk nog meer chemo zooi nodig. En nog meer zorgen om het netjes te lozen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Systeem zwart water



Bericht door Zwerfsteen »

Wij gebruiken schoonmaak azijn met een scheutje ph neutrale wasverzachter.
Geen wasmiddel gebruiken want dat is basisch en werkt de werking van het azijn tegen.
Maar de toiletcassette loos ik op een geëigende plaats en niet in het grijze water.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Systeem zwart water



Bericht door rijschoollucassen »

Ik zou in eerste instantie geen toevoeging gebruiken. Eerst maar eens afwachten of dat wel nodig is. Eventueel proefondervindelijk vaststellen wat het beste werkt. Doordat de hoeveelheid afvalwater veel groter is dan alleen een toiletcassette, zou je best veel vloeistof moeten gebruiken.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Systeem zwart water



Bericht door HJM »

Uit praktische overweging: grijswater= kraan open en put of goot in, zwart water in daarvoor bestemde bak, vaak ongeveer 50 to 80 cm boven vloer....
Zou best een uitdaging kunnen zijn een 100 liter zwart (gemaakt) water zo hoog netjes te lozen.
Groeten,
HJM
Laatst gewijzigd door HJM op vr 23 apr 2021, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Systeem zwart water



Bericht door evdoetelaar+larana »

Op het moment dat je zwart water toevoegt aan grijs water, heb je geen grijs water meer en mag je dat ook niet als grijs water lozen. Beste is die pomp van zwart naar grijs niet gebruiken.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Systeem zwart water



Bericht door Sandor Gora »

Is Solbio hier een oplossing?
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
panda58
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Systeem zwart water



Bericht door panda58 »

Effe iets anders.
Als ik mijn zwarte tank op de camping
leeg maak in de daarvoor bestemde put waar komt het dan terecht?

Gr jan
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Systeem zwart water



Bericht door rijschoollucassen »

Zwart en grijs water belandt in veel gevallen in dezelfde rioolbuis. Verschil is de loosplek. Voor je cassette zit die vaak wat hoger, voor je vuilwatertank veelal een goot of put waar je de camper boven zet. Soms is het zelfs de bedoeling dat je de cassette in diezelfde put leegt. Zo'n put of goot is vaak voorzien van een rooster waar toiletpapier en andere restanten op zouden blijven hangen. Niet erg fris dus. Wil je de boel een beetje netjes achter laten, zul je dus wat meer moeite moeten doen. Zou mijn keus niet zijn.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Systeem zwart water



Bericht door AadenAnke »

Nee de oplossing is de pomp mogelijkheid van zwart naar grijs om te draaien van grijs naar zwart! Kan je het grijze water gebruiken om de zwartwater tank te spoelen. Ik ga er ook van uit dat dit een echt grote camper is en de zwartwater tank geen Tetfort tankje is :oops:

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Systeem zwart water



Bericht door AadenAnke »

rijschoollucassen schreef:
do 22 apr 2021, 19:17
Zwart en grijs water belandt in veel gevallen in dezelfde rioolbuis. Verschil is de loosplek. Voor je cassette zit die vaak wat hoger, voor je vuilwatertank veelal een goot of put waar je de camper boven zet. Soms is het zelfs de bedoeling dat je de cassette in diezelfde put leegt. Zo'n put of goot is vaak voorzien van een rooster waar toiletpapier en andere restanten op zouden blijven hangen. Niet erg fris dus. Wil je de boel een beetje netjes achter laten, zul je dus wat meer moeite moeten doen. Zou mijn keus niet zijn.

Groet,

Jaap
Steeds vaker worden er gescheiden systemen gebruikt zeker daar waar ze met opvang tanks werken dit ivm de chemicaliën die er toegevoegd zijn.

Gr. Aad
Plaats reactie