Apple AirTag: iets voor in de camper?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Apple AirTag, iets voor in de camper?



Bericht door pwhooftman »

evdoetelaar+larana schreef:
do 22 apr 2021, 7:49

De AirTag is ook bluetooth, maar het slimme is dat hij gebruik maakt van het netwerk van iPhone's en Ipad's van anderen; dan wordt de bereikmogelijkheden wel uitgebreider (mits er een Iphone of Ipad in de buurt is).
Dat is precies wat al die andere veel goedkopere tags óók doen. Dus het is echt alleen 'Apple' waar je voor betaalt, het enige voordeel is is dat er misschien meer kans is dat er een apple in de buurt van de tag is dan een andere telefoon of tablet.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Apple AirTag, iets voor in de camper?



Bericht door pwhooftman »

evdoetelaar+larana schreef:
do 22 apr 2021, 8:27
Ik heb gelezen dat een iPhone zonder simkaart toch nog een GPS-functie heeft, nl assisted-GPS. GPS met beperkingen, een trage ontvangst/verwerking van het GPS-signaal. Als dat werkelijk zo is, zou een AirTag i.c.m. een oude iPhone wel eens een interessante optie kunnen worden als GPS-tracker in de camper, althans als je een oude iPhone hebt die niet meer actief in gebruik is.
Nee, want die iphone moet wel de locatie van tags die om hem heen gedetecteerd worden kunnen uploaden naar het apple netwerk opdat jij kan zien waar jouw tag is. Als alleen die telefoon ind e buurt weet waar je tag is, dan heb jij er niks aan. En GPS op een telefoon is alleen ontvangst, GPS op je telefoon zend niks, daar heb je een dataverbinding voor nodig.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: Apple AirTag, iets voor in de camper?



Bericht door Ramonn »

Inderdaad niet alleen maar 11 en 12 iPhones. Maar volgens mij werkt het met bijna elke. Op de website staat:

iPhone- en iPod touch-modellen met iOS 14.5 of hoger en iPad-modellen met iPadOS 14.5 of hoger.

Alleen hebben die niet allemaal Ultra Wide. Dus kunnen die minder makkelijk zoeken. Maar zullen wel de locatie doorgeven als ze binnen het Bluethooth bereik komen.

Daarbij kun je heel veel zeggen van Apple, dat gebeurt ook. Terecht en onterecht. Maar over het algemeen is dat wat ze uitbrengen wel goed werkend en functioneel.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Apple AirTag, iets voor in de camper?



Bericht door evdoetelaar+larana »

pwhooftman schreef:
do 22 apr 2021, 8:27
evdoetelaar+larana schreef:
do 22 apr 2021, 7:49

De AirTag is ook bluetooth, maar het slimme is dat hij gebruik maakt van het netwerk van iPhone's en Ipad's van anderen; dan wordt de bereikmogelijkheden wel uitgebreider (mits er een Iphone of Ipad in de buurt is).
Dat is precies wat al die andere veel goedkopere tags óók doen. Dus het is echt alleen 'Apple' waar je voor betaalt, het enige voordeel is is dat er misschien meer kans is dat er een apple in de buurt van de tag is dan een andere telefoon of tablet.
Nee, die functionaliteit hebben die andere niet. Tenzij je een abbo afsluit bij Apple a ² 30/jaar. Tile is daar woedend over en wil er een zaak van maken.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Apple AirTag, iets voor in de camper?



Bericht door Zadowolony »

Rolling Rodie schreef:Maar van die miljarden zijn er nog niet zoveel iPhones 11 en 12
Zie compatibiliteit iPhones op foto voor de hoge nauwkeurigheid. Het Doorgeven van het signaal is niet aan versie gebonden .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Apple AirTag, iets voor in de camper?



Bericht door Zadowolony »

evdoetelaar+larana schreef: Nee, die functionaliteit hebben die andere niet. Tenzij je een abbo afsluit bij Apple a ² 30/jaar. Tile is daar woedend over en wil er een zaak van maken.
Apple heeft geen abo op de tags, alleen aanschaf van 35. Ik vind dat het wel waard.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: Apple AirTag: iets voor in de camper?



Bericht door Ramonn »

Tile zou dat abbo moeten betalen om gebruik te maken van het netwerk van Apple. Ik snap dat ze er niet blij mee zijn. Maar het lijkt me ook niet onredelijk.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Apple AirTag, iets voor in de camper?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Zadowolony schreef:
do 22 apr 2021, 8:37
evdoetelaar+larana schreef: Nee, die functionaliteit hebben die andere niet. Tenzij je een abbo afsluit bij Apple a ² 30/jaar. Tile is daar woedend over en wil er een zaak van maken.
Apple heeft geen abo op de tags, alleen aanschaf van 35. Ik vind dat het wel waard.
https://www.nu.nl/tech/6129046/tile-noe ... rijpt.html
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Apple AirTag: iets voor in de camper?



Bericht door Rolling Rodie »

AirTag FAQ: 13 details over Apples tracker die je moet weten

https://www.iphoned.nl/nieuws/airtag-faq/
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Apple AirTag: iets voor in de camper?



Bericht door veetee »

Als ik op 3 m afstand buiten mijn huis ga, verlies ik al de bluetooth verbinding met een apparaat binnen. Bluetooth heeft een bereik van max. 10 m, met muren er tussen natuurlijk nog veel minder. Ultrawideband is toegevoegd bij de Airtag voor grotere precisie (cm's) maar het bereik is nóg kleiner dan bluetooth.
En is er altijd iemand met een iPhone op bluetooth afstand van je camper? Ik zou er absoluut niet op vertrouwen, leuke gadget, maar voor de camper vrij nutteloos (mijn mening). Bovendien, als de dief al een iPhone op zak heeft, gewoon bluetooth uitschakelen. Een slimme dief zal sowieso zorgen dat hij niet getraceerd kan worden, dus mobiel gewoon helemaal uit.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Apple AirTag: iets voor in de camper?



Bericht door seth_space »

Zoals gewoonlijk is de belangrijkste Apple innovatie hier een briljante marketing. Verkoop voor een veelvoud een door anderen bedacht product en laat je fans erin geloven.
Briljant!
Ik gun overigens iedereen van harte zijn airtag!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Apple AirTag: iets voor in de camper?



Bericht door pwhooftman »

seth_space schreef:
do 22 apr 2021, 11:01
Zoals gewoonlijk is de belangrijkste Apple innovatie hier een briljante marketing. Verkoop voor een veelvoud een door anderen bedacht product en laat je fans erin geloven.
Briljant!
Ik gun overigens iedereen van harte zijn airtag!
Inderdaad, knap hè? Iemand vraagt "is dat iets voor mijn camper?" Meerdere antwoorden dat dat alleen nut heeft als de spreekwoordelijk dief een nieuwe iphone bij zich heeft (óf er een iphone bezitter voorbij loopt en even bij de camper blijft staan als die ergens in een loods staat), dat dit niks nieuws is ten opzichte van andere oplossingen die al jaren op de markt zijn, en dan nóg zeggen 'dat heb ik er wel voor over'. Als dat niet briljante marketing is, weet ik het ook niet meer.

Apple vergeet trouwens nog één ding: als de batterij van je airtag leeg is, dan weet je niet meer waar die is. Dat kun je voorkomen door er een nieuwere airtag met volle batterij naast te plaatsen :lol3:
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: Apple AirTag: iets voor in de camper?



Bericht door Ramonn »

je schrijft, niets nieuws. Welk product kan dan hetzelfde voor 35 euro?
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Apple AirTag: iets voor in de camper?



Bericht door FrankdB »

Apple " market" de Air Tag niet als een vervanger voor een real-time GPS tracker om gestolen campers op te sporen.

Zelf zie ik wel enig nut. Voor een paar tientjes (afhankelijk van het merk) heb je een extra, zij het (zeer)kleine kans om ooit nog iets te horen van je camper wanneer die eenmaal vermist is.

Het feit dat de apple tag wordt opgemerkt door een iPhone hoeft geen bezwaar te zijn: in dat geval neem ik aan (!) dat de locatie al een aantal keer is doorgegeven.

Een Tile heeft deze privacy functie niet maar heeft een beperkter netwerk om op terug te vallen: alleen andere Tile gebruikers zullen een vermiste Tile rapporteren. Het Apple ecosysteem lijkt mij groter.

Het feit dat het bluetooth bereik van een tag beperkt is, hoeft geen bezwaar te zijn. Mijn telefoon onthoudt waar en wanneer een tag voor het laatst gezien is. Zelf heb ik op die manier al een keer mijn portomonnee en mijn sleutels (gemakkelijker) teruggevonden.

De software waarschuwt je als een batterij bijna leeg is. Je kunt de tag dan eenvoudig (ha!) opduiken en de batterij vervangen.

Frank
Plaats reactie