Verlichting toiletruimte vervangen door LED

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Dave72
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 02 sep 2020, 21:50
Locatie: Eindhoven

Verlichting toiletruimte vervangen door LED



Bericht door Dave72 »

Hallo,

Ongetwijfeld is het al eens behandeld maar kan ik het niet vinden hier op het forum dus vandaar toch maar even een draadje geopend.
Ik wil graag de verlichting in onze Hymer B544 vervangen en nu geeft dat ik de toiletruimte een probleem.

Er zitten 4 x BA 15S halogeen lampjes in een bak en als ik die vervang door led 12-30 v LED BA 15s dan brand alleen de onderste en de lampjes daarboven doen niks. Iemand een idee waaraan het kan liggen? Hopelijk kan iemand mij de juiste richting op sturen om dit op te lossen.
Groet,
Dave


"Have stories to tell not stuff to show"
1999 Fiat 230 - Hymer B544
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verlichting toiletruimte vervangen door LED.



Bericht door Kroppie »

led lampjes zijn vaak polariteit (+ en - )gevoelig draai de lampjes die het niet doen eens om, dus er uit, 1/2 slag draaien en er weer in.

ik zie net dat het een bajonet fitting is dan helpt omdraaien niet, dan kijken of de plus op het middelste contactpunt van de fitting zit, het lampje eens op rechtstreeks op een accu proberen, draadje op min en huis van het lampje houden en middelste contact vd fitting op de plus, brand het dan ook niet dan eens proberen draadje van het lamphuis op de + en middencontactlamp op -
brand het lampje in een van de 2 situaties dan zorgen dat de zelfde situatie in de fitting komt, brand het in beide gevallen niet dan is het stuk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dave72
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 02 sep 2020, 21:50
Locatie: Eindhoven

Re: Verlichting toiletruimte vervangen door LED



Bericht door Dave72 »

Bedankt voor je snelle antwoord.

Alle lampjes zijn al individueel getest en werken allemaal, het is alleen als ik een van de halogeen lampjes vervang door een led doet heel de serie het niet meer. dus 1 led met 3 halogeen / 2 led 2 halogeen / 3 led 1 halogeen en 4 led dan brand alleen de onder led. Heb nu alles halogeen weer terug gezet en dat werkt prima.

Zou het aan het feit kunnen liggen dat het qua kwaliteit niet oke is? maar om nu te gaan testen met lampjes van 12,95 per stuk en dat het dan niet werkt is ook een beetje zonde vandaar de vraag.
Groet,
Dave


"Have stories to tell not stuff to show"
1999 Fiat 230 - Hymer B544
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verlichting toiletruimte vervangen door LED



Bericht door Kroppie »

ik denk dat de ori lampjes dan n serie staan, als de ori lampjes er in zitten en je haalt er 1 uit doen de anderen het dan nog , zo niet dan staan ze in serie.
nog nooit meegemaakt maar ja, je weet maar nooit wat een fabrikant bedenkt en waarom.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Verlichting toiletruimte vervangen door LED



Bericht door Atoz »

Als we het idee van ''ze staan in serie'' volgen, dan gaan ze allemaal uit is je er 1 uithaalt.
Blijven ze branden, dan staan ze niet in serie.

Eigenlijk schrijft Kroppie hetzelfde
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Dave72
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 02 sep 2020, 21:50
Locatie: Eindhoven

Re: Verlichting toiletruimte vervangen door LED



Bericht door Dave72 »

Ze staan niet in serie, de overige drie blijven branden als ik er 1 uithaal. Het probleem zit hem in dat de nieuwe LED-lampjes alleen branden op de onderste aansluiting, zodra ik ze hoger plaats werken ze niet meer. De halogeen blijven dan overigens wel branden ne niet zoals ik eerder schetste.

Wellicht dat ik de verkeerde led-lampjes heb. ik ga toch maar met Osram of zoiets aan de gang.

Bedankt voor jullie hulp.
Bijlagen
unnamed-1.jpg
unnamed-1.jpg (105.87 KiB) 382 keer bekeken
Groet,
Dave


"Have stories to tell not stuff to show"
1999 Fiat 230 - Hymer B544
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Verlichting toiletruimte vervangen door LED



Bericht door jansloos »

Zitten er nou zoveel draden aan?

Kun je met de schakelaar 2 of 4 lampjes aanzetten?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Verlichting toiletruimte vervangen door LED



Bericht door seth_space »

Je kunt ook bij de action of Ali een leds trip van 12v halen en die ernaast plakken. Ik neem aan dat er nog een kap overheen komt, dus dan heb je goedkoop een gelijkmatige verlichting.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Dave72
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 02 sep 2020, 21:50
Locatie: Eindhoven

Re: Verlichting toiletruimte vervangen door LED



Bericht door Dave72 »

Met de schakelaar gaat alles tegelijk aan.
Groet,
Dave


"Have stories to tell not stuff to show"
1999 Fiat 230 - Hymer B544
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Verlichting toiletruimte vervangen door LED



Bericht door rhomodel »

Aan de draden te zien lijkt het wel 220 volt systeem, maar dat zal wel niet. Kan je zelf niet doorlussen of rechtstreeks op de draden aansluiten? Vindt het vreemd inderdaad. Denk niet dat duurdere lampen dit gaan oplossen: ik zou voor een ledstrip gaan zoals Seth aangeeft.. 2 meter kost weinig
Julius
Ergens in Friesland aan het water
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Verlichting toiletruimte vervangen door LED



Bericht door jansloos »

het is vreemd, dat er zoveel draden naar de lamp gaan.

normaal gesproken maar 2.

Hier zitten er minstens 3, waarbij er buiten de zwarte wat normaal de "schakeldraad" is, ook nog zo te zien de plus en min ingevoerd worden.
Wat zit er in de fitting? bajonet, merkte Jos al op, kun je een foto van de binnenkant maken. Hoewel ik niet verwacht dat hier iets vreemds te zien zal zijn.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Verlichting toiletruimte vervangen door LED



Bericht door rbisdom »

Is het echt wel 12V en geen 220 met een trafo. Dat zou het verklaren, LED kan niet op een halogeen trafo, dan branden er 1 of 2......
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Verlichting toiletruimte vervangen door LED



Bericht door jansloos »

Waar woont Dave
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Dave72
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 02 sep 2020, 21:50
Locatie: Eindhoven

Re: Verlichting toiletruimte vervangen door LED



Bericht door Dave72 »

Probleem opgelost, even naar de caravanzaak gereden (je verzint ook alles om maar met je camper te kunnen rijden) en daar mocht ik even de betere kwaliteit erin zetten om te kijken of de oorzaak aan mijn gierigheid lag en voila, we hebben LED. nogmaals bedankt heren voor de hulp.
Bijlagen
76b13042-7901-4b74-bdaa-e1a1ab57cb45.jpg
76b13042-7901-4b74-bdaa-e1a1ab57cb45.jpg (97.62 KiB) 183 keer bekeken
Groet,
Dave


"Have stories to tell not stuff to show"
1999 Fiat 230 - Hymer B544
Plaats reactie