Lithium, laadbooster en dynamo

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door TestCase »

Verbrandt ook bij een AGM die qua capaciteit flink groter is dan origineel.
Daarnaast bij AGM loopt de stroom rap terug naarmate deze voller is, LFP staat er om bekend dat de stroom lang hoog blijft, zit sneller vol. Hoe langer die grote stroom loopt des te warmer worden de kontakten en draden.
Ws. is je LFP qua capaciteit ook nog groter dan de originele AGM of gel of lood, die waren meestal maar 100Ah?

\\Kees



AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Schovie »

Mooie theorie, maar voor mij niet overtuigend. Ook nog nooit iets over gelezen. Ook niet op de Duitse forums waar toch veel camperaars een drop-in LFP accu hebben geplaatst zonder verdere aanpassing van hun systeem. Wellicht is het gevaarlijker om in dit forum constant een ladebooster ter vervanging van de het laadapparaat in de EBL te promoten, zonder daarbij te wijzen op de gevaren als de bedrading van de EBL naar de huishoudaccu niet ook worden aangepast. Een ladebooster levert vaak meer laadstroom dan een EBL.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door TestCase »

Prima hoor.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door travelscout »

Dynamolaadstromen via de EBL????

Dat worden dan wel lange en vooral dikke kabels voor 12VDC stromen door een goedkope boostert.
Die kabels dienen nog dikker te worden naarmate de stromen groter worden.
Doe je het niet dan leidt de weerstand van de kabels in ieder geval al tot lagere stromen en spanningen.
Enfin, bespaar je in ieder geval een booster :-) .
Paul.
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door laika kreos 3009 »

De uitkomst van het onderzoekje past prima bij de configuratie van TS. Algemeen verbindend is het echter niet. Dit blijkt ook wel uit enkele reacties van forumleden. Ik heb vandaag eens gekeken wat er plaatsvindt binnen de configuratie van onze Hymer (Schaudt EBL 29 en een 1218-2 lader). De LifePo4 accu (150 Ah) was vanmorgen ruim 50 Ah ontladen. De motor, stationair draaiend, levert tussen de 20 en 25 Ah op. Tijdens het rijden op lokale wegen max. 25 Ah. Op de snelweg tussen de 25 en 28 Ah. Nooit hoger. Alles eenvoudig gemeten met de bij de Bely accu horende App. Afrondingsfoutjes zijn dus mogelijk. Later op de 220V blijft er geladen worden met ongeveer 25 Ah. Tijdens het laden van de laatste 5 a 6 Ah begint het BMS van de accu zichtbaar met het balanceren van de cellen en wordt er, naar het lijkt, minder snel geladen. Al met al vindt datgene plaats wat ik, aan de hand van alle verkregen informatie, verwacht had. Het lijkt er op dat in mijn situatie een laadbooster alleen zin heeft als ik wil dat er tijdens het rijden sneller wordt geladen. Ik zie verder ook geen risico’s op mij afkomen voor de dynamo of de accu.

Groet,
Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door travelscout »

Mooie tijd.

Vroeger eindeloos praten wat je allemaal kunt doen om je accu weer tot de rand te vullen.
Nu praten we weer eindeloos over hoe je moet voorkomen, dat hij zo snel mogelijk weer tot de rand gevuld wordt
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Kroppie »

the times they are changing, so are the batteries.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Premiumliner »

Beter eindeloos dan oeverloos.😷
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door kampo »

laika kreos 3009 schreef:
wo 21 apr 2021, 18:48
... Ik heb vandaag eens gekeken wat er plaatsvindt binnen de configuratie van onze Hymer (Schaudt EBL 29 en een 1218-2 lader). De LifePo4 accu (150 Ah) was vanmorgen ruim 50 Ah ontladen. De motor, stationair draaiend, levert tussen de 20 en 25 Ah op. Tijdens het rijden op lokale wegen max. 25 Ah. Op de snelweg tussen de 25 en 28 Ah. Nooit hoger. Alles eenvoudig gemeten met de bij de Bely accu horende App. ...
Wat moeten we hier van denken ?
Enerzijds zijn we blij dat je meet en de moeite doet om er over te berichten :thumbup: .
Anderzijds ... je bedoelt A en schrijft Ah maar dat is niet erg, we begrijpen het.
Het ontbreekt om dit verhaal te volgen wel aan de noodzakelijke informatie over je opstelling.
Meet je met een BMV ?
Ging een deel van je dynamo stroom op dat ogenblik naar de startaccu ?
Welk vermogen heeft je dynamo ? Is het een intelligente ? (te herkennen aan een shunt op de minpool)
Zit er af fabriek een booster tussen zoals op alle Euro 6 Hymers het geval is ?
Wat is de beperkende factor die maakt dat je slechts met 20 tot 28A laadt ?
Want normaal zou je toch meer dan 50A dynamo laadstroom kunnen verwachten met een LFP van 150Ah. Maar de LFP was slechts met 50Ah ontladen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door albertrietjens »

Die getallen vind ik nog niet zo vreemd. Het hoogste wat ik tot nog toe gezien heb is 25A. Gemeten via de shunt, 200A, die ik ingebouwd heb in mijn 90Ah LiFePO4 accu. Dit bij redelijk ontladen accu (ik schat SOC op zo'n 50Ah). Dynamo weet ik niet maar vermoed 120...150A Niet intelligent. Spanningsverlies ongeveer 0,5V tussen dynamo en accu. Wordt, denk ik, voornamelijk veroorzaakt door de schakelaar waarmee ik de accu's parallel schakel. Is iets te veel moeite om precies te bepalen omdat e.e.a. moeilijk te bereiken is. Ik heb mijn iSwitch nog steeds wat krap ingesteld waardoor die slechts zelden inschakelt. Maar ik kan wel simuleren want ik heb parallel een losse schakelaar gemonteerd:

Afbeelding
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Ramonn »

even een vervolgvraag. Uitgaande van de aanschaf van een laadbooster bij een LiFePo4 accu. Mijn solar lader is daar al geschikt voor. Mijn normale 220v acculader denk ik niet, al weet ik het niet zeker. Maar is dat nog nodig als die via de laadbooster aangesloten wordt? Of heb ik dan helemaal niet begrepen hoe het werkt.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door albertrietjens »

Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt. Laden via zon, 230V en dynamo zijn separate acties. Elektronica bestemd daarvoor wordt direct, parallel, aangesloten op de accu. Een combinatie van 230V lader en DC/DC booster om een LiFePO4 curve te verkrijgen gaat dan niet werken. De uitgangsregeling van een lader matched niet met de ingang van de booster. Mede door het feit dat de lader niet gaat werken omdat die geen spanning ziet op de ingang van de booster.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Ramonn »

ok, dank je. Dat is ook wel logisch inderdaad, niet ver genoeg doorgedacht. Ik begin het denk ik nu bijna te begrijpen.

Dan komt er een nieuwe vraag bij me op. Als ik de 220v lader vervang voor een die in te stellen is op LiFePO4. Hoe gaat het dan met de startaccu, wordt die nog bijgeladen door zon of 220? Of alleen nog maar door de dynamo. En moet die dus losgekoppeld worden van de andere laders (voor zover nu verbonden).
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door albertrietjens »

De laadbooster, in deze ozet de enige verbinding met je startaccu, is eenrichtingsverkeer. Voor je startaccu moet je vertrouwen op je motormanagement of een aparte lader aansluiten.
Plaats reactie