Lithium, laadbooster en dynamo

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door DJSmiley »

Het zoveelste topic over het wel of niet moeten hebben van een laadbooster.

Eigenlijk zijn er 3 kampen:
- Ja, het moet, anders brand je dynamo door!!!
- Nee, dikke onzin
- Niet perse, mits, maar aan te raden.

Maar wat is het nu? Iedereen kent het Victron filmpje wel waarin een dynamo doorbrand en dat als argument gebruikt wordt: Je MOET een laadbooster hebben.

Ook hier worden de wildste verhalen gebracht, en iedereen heeft (en mag) een eigen mening hebben. Maar.. bij veel meningen (incl die van mij) ontbreekt het vaak aan de praktijk, allemaal 'van gelezen en onderzoeken'.

Dus tijd om eens verder te kijken.

Dus eens proef op de som genomen: Wat gebeurt er nu echt?

Hiervoor heb ik een setje van 4 EVE 280Ah LFP cellen gepakt, die tot 10% ontladen (ongeveer 3V per cel)

Vervolgens die, met stevige 25mm2 startkabels van een metertje of 3, direct parallel aan mijn startaccu gezet.

Wat gebeurde er?
De LFP accu ging met ongeveer 10A laden vanaf de startaccu. Geen enkel probleem dus.

Daarna de motor gestart van mijn Ducato (2.3JTD, uit 2007), stationair draaien.
De laadstroom liep op naar goed 45A. Dus nog lang niet een catastrofale waarde.

Dan de motor toeren geven, want dan gaat de dynamo ook harder lopen.
Toen liep de stroom op tot goed 75-77A....


Dan zijn er natuurlijk een hoop variabele faktoren.
- Dit is met een 280Ah LFP accu. Een 100Ah accu zal een hogere inwendige weerstand hebben, dus de waardes zullen lager zijn dan in mijn test.
Hoeveel? Dat heb ik nog niet getest.
- De startkabels zitten met een standaard klem. Met een goede kabelverbinding zal de stroom hoger zijn dan nu, want ik gok dat er wel wat verliezen in zitten.

Mijn conclusie:
Een laadbooster is zeker aan te raden. Feit is wel dat als je een stevig accupack hebt het wel kritisch kan worden.
Zonder zou kunnen, maar in een beperkt aantal situaties.
80A kan een moderne dynamo wel leveren, maar reken ook nog eens de eigen verbruikers van de auto mee. Dan wordt een 120A dynamo wel heeeel erg krap. Dat komt de levensduur zeker niet ten gunste.
Met een 100Ah zou het denk ik wel kunnen, maar dan nog is dat wel een behoorlijke aanslag op de dynamo.

Bij een oudere bus met een kleinere dynamo loop je nog veel sneller tegen de limieten van een dynamo aan, want die levert simpelweg gewoon te weinig om EN met 60-70A een LFP accu te laden, EN de benodigde boordelectronica te voeden.

Een relatief dunne kabel naar de HH accu is ook een (lompe vorm) van stroombeperking. Door de spanningsval hierover zul je de laadstroom ook beperken, maar dat lijkt me niet de wenselijke optie.

Een laadbooster zal de accu dus ook constanter laden en een constantere belasting op de dynamo leveren. (ipv een toeren-afhankelijke stroom zoals in mijn test)
Bijlagen
IMG_4072.jpg
IMG_4072.jpg (120.82 KiB) 942 keer bekeken
IMG_4071.jpg
IMG_4071.jpg (136.85 KiB) 942 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Hoofdnoorman »

Goed gedaan :thumbup:

Ik gebruik ook een laadbooster en wel om het enkele feit dat ik een oude 70 A dynamo heb. Aan de HH zijde staat er 300 Ah aan LFP aan.

Die booster kostte 140 euro of zoiets. Maar hierdoor komt de laadspanning op constant en niet variabel naar gelang de toeren en zorgt hij dat er niet te hoge stroom getrokken wordt om te laden. Het gaat mij nog niet eens om die 140 euro, maar het is een ontieglijke rotklus om mijn dynamo te vervangen. Het karretje is 28 jaar oud en de dynamo nog origineel en werkt nog prima na 190.000 km.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door gsm »

Mooi en goed van je om deze test uit te voeren en hier te delen, ik ben blij dat ik een 40A booster heb aangeschaft. :thumbup: :bow:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Going »

Goed gedaan man.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Ramonn »

Dank je!!
Bij al die verwarrende informatie geeft dit helderheid. Duidelijk en goed onderbouwd.
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door rvpost »

Zijn er ook laad boosters met 24v input en 12v output?
Nog niet kunnen vinden, vraag me af of die wel een toegevoegde waarde heeft in mijn geval.
Momenteel nog LZ accu, maar straks LiFePo4. Nu zit er een met 60 Amp continue dc/dc omvormer naar 13.8V tussen, dynamo is 80 Amp/24V. Zou dus voldoende moeten zijn om een LiFePo4 redelijk vol te laden tijdens het rijden. Laadbooster lijkt in dit geval overbodig toch?
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door stobbie »

Mooie test!

En er kan natuurlijk nóg meer stroom getrokken bij andere accu's, want wat voor interne weerstand hebben jouw Eve's, 20-22 mΩ?
Mijn Lishen 272's hebben ~10-11 mΩ, dat scheelt toch ook nog best weer wat.

Misschien nog een leuke test om eens met een infrarood thermometer te meten hoe heet de dynamo na een tijdje wordt als hij stationair 45A staat te laden met weinig koeling.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door kampo »

DJSmiley schreef:
ma 19 apr 2021, 20:33
...Eigenlijk zijn er 3 kampen:
- Ja, het moet, anders brand je dynamo door!!!
- Nee, dikke onzin
- Niet perse, mits, maar aan te raden.
...
Ook hier worden de wildste verhalen gebracht, en iedereen heeft (en mag) een eigen mening hebben. Maar.. bij veel meningen (incl die van mij) ontbreekt het vaak aan de praktijk, allemaal 'van gelezen en onderzoeken'...
Nou onwetende mensen zijn er niet op dit forum.
Het niveau van kennis is gewoon heel verschillend.
Door hier mee te volgen bouw je die kennis in ieder geval verder op.

En ja het is een forum. Dus veel cafépraat en dat hoort erbij.
Je gaat altijd te maken hebben met hardschreeuwers die er technisch helemaal naast zitten.
Moeilijk is het eigenlijk niet. Er is enkel discussie of interpretatie mogelijk als je het heen en weer van stroom en laden (nog) niet kent.

Leuk dat je zoiets doet. :thumbup:
Beeld je in hoeveel dergelijke metingen andere forumdeelnemers de afgelopen jaren al gedaan hebben...

Even een paar opmerkingen over je proefopstelling:
Je vergeet de capaciteit van je dynamo te vermelden of was het 120A bij 14,0V ?
Misschien is de dynamo wel de beperkende factor tijdens je meting.
Je kan een dynamo curve van internet halen en zal zien hoe zulke dynamo’s zich meestal gedragen.

De 25mm² verbindingskabel tussen de dynamo en de LFP die zie ik niet. Wel al een krokodilklem die soms maar 6mm² doorgeeft.
Je kan berekenen hoe dik de kabel tussen dynamo en LFP zou moeten zijn.
Bij een juiste meting/opstelling moet het mogelijk zijn van in de buurt van de maximale dynamo capaciteit (120A ?) te geraken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door kampo »

rvpost schreef:
ma 19 apr 2021, 23:27
Zijn er ook laad boosters met 24v input en 12v output?
Nog niet kunnen vinden, vraag me af of die wel een toegevoegde waarde heeft in mijn geval.
Momenteel nog LZ accu, maar straks LiFePo4. Nu zit er een met 60 Amp continue dc/dc omvormer naar 13.8V tussen, dynamo is 80 Amp/24V. Zou dus voldoende moeten zijn om een LiFePo4 redelijk vol te laden tijdens het rijden. Laadbooster lijkt in dit geval overbodig toch?
Jammer dat het zo werd uitgevoerd. Zo deden ze het vroeger in de 90er jaren toen 24V camper toestellen nog niet bestonden...
Met 13,8V zal je HH accu's nooit vol krijgen.
Zelf zou ik hem vandaag alsnog naar 24V ombouwen want met die ongunstige 12V omvorming blijf je bezig.

Om je vraag te beantwoorden: Ja een automotive Buck Boost met LFP laad-instelling bestaat tot 100A (dat is 50A in 24V)
Je kan daarmee omvormen van 24V startaccu naar 12V LFP. Eventueel kan je de maximale stroom iets lager instellen om je 80A dynamo niet te overbelasten.
Zelf zou ik ook die dynamo verzwaren door bv 120A/28V
Maar je zou eerst moeten vertellen hoe ver je wil gaan met je verbruikers want voor wat LED verlichting is zoiets niet nodig..
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door wvansl »

Natuurlijk is een laadbooster aan te raden maar dit is mijn ervaring ZONDER laadbooster maar met EBL-99. Dus eigenlijk gewoon "drop-in"

Camper: Fiat 2.8 JTD 2004
Start Accu: 110ah
HH Accu: LifePo4 van EVE 200ah cellen, overkillsolar BMS met bluetooth
EBL: EBL-99


Ik kan alles meten via Bluetooth op de BMS en de Victron BMV

LifePo4 halfvol:
Camper starten stationair: laden aan ongeveer 10a
Camper 3000 toeren: laden aan ongeveer 10a


Die 10ah schommelt een beetje tussen de 9a en 10a

LifePo4 bijna vol (95%+):
De laadstroom gaat langzamer en langzamer, als de accu bijna helemaal vol zit gaat die zelfs maar naar ongeveer 1ah tot 0.5a
Als de accu ongeveer 98% is gaat die naar 0a en dat terwijl hij niet in zijn "overvoltage 3.65v bescherming) komt. De max cell voltage komt op ongeveer 3.62.
Dit is trouwens wel vreemd, het lijkt me dat de EBL dit doet. Maar als ik de standaard 220v lader (via EBL) gebruik dan gebeurt die niet. Dan laadt die gewoon aan ongeveer 18ah en schiet de BMS is zijn "overvoltage 3.65v" bescherming.

Is het een goed idee om een laadbooster aan te schaffen? Ja, waarom? Meer controle, net wat beter laden, sneller, enz
Wil je testen zonder laadbooster of heb je geen geld voor laadbooster (slecht excuus dat laatste want zo duur is het niet): Dan werkt het (meestal) ook wel als je EBL er tussen laat.


Ondertussen heb ik een 30ah laadbooster maar hij is nog niet aangesloten :)
Laatst gewijzigd door wvansl op di 20 apr 2021, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door JohnCurly »

Als je nu A en Ah nog juist gebruikt komt het mss goed.
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door rvpost »

Ach die omvormer werkt al meer dan 10 jaar zonder problemen, dus bezig blijven daarmee valt wel mee. Ombouwen naar 24v is aardig wat meer werk. Een Buck boost van dat caliber zijn nog al aan de prijs en een investering extra. Laden met 13,8volt, dus 3.45v/cel en de SOC is dan toch niet zo slecht. Overladen zal normaal niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Schovie »

Inderdaad een goed stuk, maar wederom wordt er aan voorbij gegaan of achter de dynamo wel of niet een EBL zit. Bij een EBL is naar mijn mening een ladebooster niet noodzakelijk. Mijn praktische ervaring van het afgelopen weekend is dat mijn LFP accu door de EBL keurig met zo'n 17A werd opgeladen. Daar bovenop ook nog regelmatig tot zo'n 10A van de zonnepanelen. Ik heb het afgelopen weekend zo'n 200Ah uit de accu getrokken. De EBL deed tijdens keurig zijn werk. Ik verwacht dat de accu vandaag met alleen de zonnepanelen weer keurig volledig is opgeladen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door TestCase »

Veel EBL's schakelen gewoon via een relais de dynamo aan de hhaccu en beperken de stroom echt niet. Heb op het DE forum veel verhalen gelezen van doorgebrande connectors etc. Niet alle EBL's over één kam scheren.

Om de stroom te beperken zie ik ook niet zo veel problemen in het kiezen van een ietsie te dunne kabel, mits goed aangesloten en voldoende ventilatie. Bij hoge stromen is de accuspanning dan laag en loopt op bij de steeds lager wordende stroom.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie