Acculader repareren of andere oplossing?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door Kroppie »

dat is niet goed , daar krijg je geen accu mee vol, ook niet tot de helft.
verder zoeken ,of een echte lader nemen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door travelscout »

Een onbelaste lader (dus zonder accu) geeft al snel een veel hogere spanning af.
Maar als je onbelast maar 13VDC meet dan lijkt het erop dat de helft van de oorspronkelijke wisselspanning gelijk gericht is.
In een diode brug is/zijn er dan (een) diode(s) kapot.
Paul.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door DJSmiley »

Ook met een defecte diode heb je gewoon de volle spanning, alleen is de rimpel groter.

Je mist dan de negatieve of positieve flank van de sinus, waardoor er een 'viezere' gelijkspanning ontstaat

Afbeelding

De effectieve DC zal dan inderdaad lager *kunnen* zijn, maar onbelast kun je dat niet meten, want de eerste condensator kan dat gat prima overbruggen

Afhankelijk van de stroom zal het gat sneller terugvallen naar 0 (condensator leeg), maar dat zegt niets over de spanning. De gemiddelde spanning is dan lager, maar de piek niet.

Je krijgt alleen een hogere rimpelspanning als je enkelzijdig gelijkricht:

Afbeelding

effectieve spanning != gemeten spanning in dat geval, zeker niet met een budgetmeter.


Overigens is de kans op een defecte diode naar mijn mening vrij klein, meestal gaan ze in sluiting en dan zou er een zekering oid klappen. Maar ook op een vieze spanning kan een accu prima laden (Dat deden vroeger alle laders)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door 309T16 »

Heerlijk dit topic. Old school elektronica.

Made my day :thumbup:
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door DJSmiley »

Niets mis met een beetje oldschool lineair speelgoed.

Uit de tijd dat men nog niet voor alles een arduino pakte en het gewoon met wat transistoren deed.

Een voeding met een 723 en 3055 was een van mijn eerste 'serieuze' projecten die ik bouwde van mn zakgeld. Als 14-jarig ventje kon ik geen echte voeding betalen, dus werd het een kastje timmeren, printplaatjes etsen (toen het vieze gele ijzercloride nog mocht) en zelf bouwen. Moeders was er minder blij mee, want die meuk kreeg je nooit meer weg, maar het werkte wel goed ;)
In die tijd (Begin '90s) had je ook nog gewoon een lokale electronicaboer en had je de catalogus van Display voor de datasheets en pinouts.

Die voeding is het repareren niet waard, maar vanuit het onderzoeken leren en ontdekken is het leuk om te zien hoe het zich ontwikkeld.
En soms is dat leuker dan een nieuwe kopen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door TestCase »

(Hier in de jaren 70 al, inderdaad Aurora contact, display en radio centrum. FM zenders, voedingen, versterkers, mengpanelen etc.)
Die lader gaat inderdaad weinig doen denk ik ook. Even de scoop er op zou ik zeggen.


\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Bedankt voor de reacties :) Ok, gelezen maar dat gaat boven mijn pet dus ondertussen een andere acculader besteld :).

Maar goed, wil deze eigenlijk nog wel fixen, heb het gevoel dat de oplossing zeer dichtbij is en die laatste paar euro zal mij ook een worst zijn (geeft mij weer een goed gevoel). Daarnaast moet ik toch wachten tot ik weer wat spul van ali heb ontvangen voordat ik verder kan. Heb een leuk elektronica winkeltje gevonden vlakbij mij die alles heeft, bakken vol met elektronica en voor een leuk prijsje.

Wat zou wou ik moeten meten, testen, om te kijken wat nu nog kapot is/kan zijn. Heb nog een duidelijkere foto van alles wat in het kastje zit gemaakt. De weerstandjes rond de transistor zijn gecheckt en werken nog prima. Die man van het winkeltje zei dat het dan waarschijnlijk de elco is?
Bijlagen
IMG_3540.jpg
IMG_3540.jpg (213.56 KiB) 195 keer bekeken
IMG_3515.jpg
IMG_3515.jpg (91.38 KiB) 195 keer bekeken
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door Atoz »

:shh:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door PaulBng »

WillemIsNieuwe schreef:Heb een leuk elektronica winkeltje gevonden vlakbij mij die alles heeft, bakken vol met elektronica en voor een leuk prijsje.
Dan wil ik graag weten waar dat is....


Paul
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door travelscout »

W8 even willem, zo kom je niet van ons af.

Eerst wil je persé die oude EBL repareren en
als iemand uiteindelijk wat meer moeite doet om het uit te leggen,
Koop je toch maar een nieuwe..

Maar wel eerlijk dat je het dan meldt
Paul.
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

@paul, dit is het winkeltje. Zijn alleen op vrijdags open maar je kan ook bestellen. https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/

Ik hoopte eigenlijk ook dat de nieuwsgierigheid om het te kunnen maken van de mensen hier het zou overtreffen. Ik ben nog steeds helemaal voor om de oude te repareren, houd ik de nieuwe als back-up :) Het is voor mij alleen net chinees lezen. Als ik vieze spanning lees denk ik aan mijn vriendin die in een bepaalde stemming is die voor vieze spanning in de slaapkamer zorgt :lolno:

Heb geen idee wat de namen van de dingetjes zijn dus dat maakt het googlen ook moeilijker. Heb wat youtube video's bekeken met uitleg en weet nu wat een transistor en elco zijn en wat ze doen, de rest zijn in mijn ogen verder allemaal nog chips. Na wat googlen begrijp ik nu een beetje wat vieze spanning is. Maar wat/welke diode moet ik meten/checken om te kijken als ze kapot zijn.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door 309T16 »

TestCase schreef:
ma 10 mei 2021, 22:29
(Hier in de jaren 70 al, inderdaad Aurora contact, display en radio centrum. FM zenders, voedingen, versterkers, mengpanelen etc.)
Die lader gaat inderdaad weinig doen denk ik ook. Even de scoop er op zou ik zeggen.


\\Kees
Ik heb de FRM's nog liggen :wink:

Zat ook eentje in Amsterdam. Naam ben ik kwijt.
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Toevoeging, bij opladen van de accu is het trouwens geen 13,3v maar 12,3 zoals ook te zien op de batterijmonitor. Het opladen zakte ook langzaam weg, begon bij 20watt opladen en na een paar uur was het nog geen 10watt (misschien cruciale informatie)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door travelscout »

In de regio 010 zijn winkels waar je componenten per ons, van de plank af kon kopen inmiddels allemaal ter ziele.
En er waren hier heel erg leuke winkeltjes.

Soms ook nog wel een mogelijkheid "op afspraak" maar "thats all there is".
Aan de telefoon: "Alléén nog via internet meneer: fijne dag nog!"

Maar goed, was dus ook al zo zonder covid sluitingen van winkels.
Paul.
Plaats reactie