Acculader repareren of andere oplossing?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Hallo,

Zaterdag bezig geweest met de 230v/12v omvormer en er gaat iets niet goed met de omvormer.

Probleem in het kort: Op alle in/uitgangen staat 20v. Verder als ik de accukabel eruit haal werkt niks meer (dus in mijn ogen gaat het nog steeds via de accu en niet via de 230v stekker.

Probleem in het lang (inclusief foto's): in de camper zit een camptronic CT2105. Volgens de handleiding zou deze de accu met 5a opladen als het niet wordt belast, gisteren alles uitgedaan en de accu laadt niet op.

model - 900.jpg
model - 900.jpg (195.94 KiB) 1077 keer bekeken
schema 3 - 900.jpg
schema 3 - 900.jpg (117.57 KiB) 1075 keer bekeken
Op de achterkant van de camptronic zit 1x input en 2x uitput. De accu is een input en dan gaat het via de omvormer naar de gebruikers als niet aangesloten op 230v en 2x output (oranje & groene). Nu zit er op alle in/uitgangen 20v (inclusief de accu input) en wanneer ik de input stekker van de accu eruit haal (terwijl aangesloten op 230v - lampje brand ook van de omvormer) heb ik geen stroom meer voor de verlichting etc..
uitgangen - 900.jpg
uitgangen - 900.jpg (139.56 KiB) 1077 keer bekeken
Vervolg volgende reactie (kon geen afbeeldingen meer plaatsen)
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 28 apr 2021, 21:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Let op: met omvormer wordt hier de lader bedoeld!
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door WillemIsNieuwe »

Ik heb een stroomdraad van beide de oranje en de groene direct naar de accu gedaan en hier gebeurde niks, accu ging niet opladen. Er zat al een draad direct van de accu op de omvormer zoals ook in het schema maar deze doet ook niks. Deze draad heeft dus uit 2 richtingen stroom?

schema 4 - 900.png
schema 4 - 900.png (256.8 KiB) 1076 keer bekeken
De groene wordt niet gebruikt, alleen de oranje. Deze gaat naar een zekeringsblokje en vanuit daaruit worden de verlichting, waterpompje etc.. met stroom voorzien. (geen stroom als de accu niet is aangesloten

Er is niet met omvormer geprutst, er zit namelijk zo'n garantie stickertje op van als je het open maakt dat je geen garantie meer hebt en deze is nog heel. Kan door het roostertje op de onderkant zien dat de bovenste een oranje draad, middelste groene, onderste zwart - negatief.

Kort maar krachtig, grote kans dat de omvormer kapot is. Is zoiets te repareren, hoe kan ik checken wat kapot is? Wat zou een andere oplossing zijn. De omvormer blijven gebruiken als tussen station en zoiets toevoegen met aan/uit knop voor het opladen van de accu (batterij monitor zegt vol is - met de uitknop de voeding uitzetten)? https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... n4Gz1&mp=1 . Ik heb maar een kleine HH accu en we staan meestal wel op een campinkje/camperplaats dus opladen via stekker zou wel makkelijk zijn.
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door DJSmiley »

Zo te zien een oud beestje, die heeft zn geld goed opgebracht!

Als ik het zo lees is het een simpele 5A voeding/lader.
Geen enkele vorm van acculaderlogica, maar op zich is dat ook niet erg bij een kleine loodaccu.

Werking is heel simpel: 13.4V op de uitgang. Gebruik je <5A dan werkt dat ding als voeding. Ga je meer gebruiken (Tot 20A) dan haalt ie de rest uit de accu, dus 5A voeding en 15A uit je accu.

Makkelijkste zou naar mijn idee zij om de ingang en uitgangen aan elkaar door te lussen en er een goede acculader op aan te sluiten.
Welke capaciteit is je huidige accu?

Een Victron BlueSmart 12/5 lijkt me een prima acculader als vervanger. Maar als je een wat grotere accu hebt (of wilt gaan plaatsen) dan is de 12/10 of 12/15 een betere keuze.

Wel zou ik je HH accu laten controleren. Zonder die huidige lader te kennen gok ik dat dit een ouderwets (maar degelijk) ding is wat bv met een transistor de spanning stabiliseerd (Een 7812 / LM317 + een 2N3055 of vergelijkbaar was jaren de manier om een prima voeding te bouwen).
Als die transistor stuk is (wat wel eens gebeurt als ie te heet wordt) kan het zijn dat de collector en emitter gewoon de doorgelust zijn... En dan heb je de directe voeding op de uitgang. Zeg even een 14V trafo, gelijkgericht, is 14x1.41 = die 19.7V die jij meet.

Dat zou betekenen dat, als je pech hebt, je accu ook op bijna 20V geladen is en dus slecht of stuk is gegaan hierdoor.

Meet eens wat je accu geeft? Even de aansluitingen loskoppelen zodat je alleen de accuspanning meet.



Overigens: Dat Ali ding zou ik niet nemen. Tenzij je zelf kundig genoeg bent om de veiligheid van spul te beoordelen zou ik het niet aandurven om zo'n Chinese voeding (zeker onbeheerd) te gebruiken.. Dat kan heel duur uitpakken.

Chinees spul kan prima zijn, maar er is ook genoeg bagger. Dus ga op safe en voor sommige dingen ben ik van mening dat een Chinees niet perse DE beste optie is. Je mist op Aliexpress alle vormen van kwaliteits- en veiligheidscontrole.
Niet dat alles bende is, maar je moet wel bewust blijven dan de gevaren.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15418
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door myway »

Ik zou het hele ding er tussen uit halen.
De verbruikers direct op de accu aansluiten.
Een goede acculader kopen die minimaal 10% is van de accu capaciteit.
De accu die er nu staat zal overleden zijn.
Staat de wagen aan de 230 volt worden de verbruikers gevoed door de acculader.
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door WillemIsNieuwe »

Ik heb de camper zelf nog maar een dik jaartje maar is gebouwd in 1990 dus denk idd al een oud beestje.

Het is een 70a HH accu. De batterij monitor (ook de voltmeter) geeft een voltage aan van rond de 10.9v (alles losgekoppeld en niet - beide keren), maar goed zaterdag net uit de stalling gehaald dus zal over de laatste maanden wel wat zijn leeggelopen (via de dynamo werkte opladen prima).

"Als die transistor stuk is (wat wel eens gebeurt als ie te heet wordt) kan het zijn dat de collector en emitter gewoon de doorgelust zijn... En dan heb je de directe voeding op de uitgang. Zeg even een 14V trafo, gelijkgericht, is 14x1.41 = die 19.7V die jij meet." Is zoiets te fixen? Kan ik het meten als het kapot is? Of zijn die transistors duurder dan een nieuwe acculader - alles werkt namelijk verder prima dus als niet nodig is liever niet teveel aanpassen :)

We hebben 4 ledstripjes/lampjes, een waterpompje, 2 usb aansluitingen, en een 12v televisie (die nog nooit is gebruikt - stekker is er ook uit). Dus in principe is de 70a accu nog prima qua grote ook omdat we, als we wild kamperen, er toch maar voor 1 nacht staan/gebruik maken van de accu.

Misschien heeft vorig jaar ook al niet gewerkt, maar nooit gecheckt. Vorig jaar nooit zonder stroom gestaan. Dit jaar een batterij monitor geïnstalleerd en zag nu dat aan de stekker de batterij niet op lade)

Theoretisch: Hoe zou de camptronic moeten worden aangesloten zodat het 5a zou laden? Moet er een kabel van oranje naar de accu?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8342
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door EasyBee »

Hoe oud is die accu? Want 10.9 V is echt wel heel serieus ontladen. Nagenoeg dood.
Koop een nieuwe en laat je niet verrassen doordat de accu op een heel ongelukkig moment definitief de geest geeft.
Afbeelding
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door DJSmiley »

Reparatie zou in theorie wel kunnen, maar goed, mijn post is ook maar een gokje.

Alleen is het simpelweg niet rendabel. Onderdeeltje kost een keertje 2 euro (Als t die specifieke zou zijn - zou wel heel toevallig zijn) maar de tijd om de diagnose te doen is niet de moeite waard.
Voor de kostprijs van een uurtje arbeid koop je namelijk ook al die genoemde Victron. Goed, die moet nog gemonteerd worden, maar dan heb je wel weer iets up-to-date.

60-70 euro uitgeven voor een reparatie van een 30jaar (economisch afgeschreven) ding zonder garantie vs 100-120 euro voor een nieuw up-to-date ding.. dat lijkt me toch beter.

Tenzij je een hobbist vind die geen / amper uurloon rekent zou ik dat oudje niet meer op gaan lappen.

Met 70Ah zou een 5A lader kunnen, al is de stelregel 10% van 70Ah (=7A) niet gehaald. Maar met jouw lichte verbruik kan het wel. Als je toch iets nieuws koopt zou ik voor de 10A versie gaan. Als die 70Ah dood is is een 105Ah oid wel een vrij gangbare vervanger. (Tenzij het niet anders past) en dan zit je met je lader ook meteen goed. Voor de 40 euro prijsverschil kun je dat eigenlijk niet laten. (En als die net zo lang meegaat als die huidige is dat helemaal verwaarloosbaar)

Overigens noem je in het andere topic dat je een 150Ah accu hebt.. Maar ook een absorbtiekoelkast.. Als je die elektrisch wilt doen dan is elke Ah welkom, want eigenlijk is dat nieteens een realistische optie.
Heb je die accu niet tever leeggetrokken? Heb je enige vorm van accubeveiliging? Dat is zeker aan te raden als je die accu niet snel weer stuk wilt hebben, want dat gaat met een absorbtiekast heel snel.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5960
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door TestCase »

Wanneer die transistor een 2N3055 is dan is hier de layout. De collector is de behuizing en de twee andere pennen zitten uit het midden op het plaatje dus links. Is die doorgeslagen dan is de ohmse weerstand tussen collector en emitter 0 ohm.
https://components101.com/transistors/2 ... -datasheet

Simpelst is om de spanning op de behuizing van die tor te meten, is die gelijk aan de eerder gemeten spanning op de uitgang dan is die ws. stuk of hij wordt volledig open gezet maar dan is er toch een klein verschil.
Dus gaan meten.Afbeelding

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door WillemIsNieuwe »

Een goede vriend is modeltreintjes bouwer en maakt ook zelf printplaatjes, bedieningspanelen en alles wat erbij komt kijken. Wou hem nog even vragen om er naar te kijken als het is te fixen, zal vragen als hij even willen doormeten en als nog iets mogelijk is. Anders ga ik inderdaad een nieuwe oplader kopen.

Ik denk inderdaad dat de accu behoorlijk is leeg getrokken, daarom nu ook batterijmonitor. Dit zal waarschijnlijk gekomen zijn omdat we wel op campinkjes stonden met 230v maar deze lade niet de accu op, terwijl we wel de stroomverbruikers gebruikten en alleen opladen tijdens het rijden. De batterijmonitor heeft ook een beveiliging en gaat een alarmpje af wanneer onder een bepaald niveau (heb ik op 35ah gezet).

Klopt ja dat ik 150a heb gezegd, dit dacht ik namelijk, maar zaterdag gecheckt en toch iets minder. Verder de absorptiekoelkastje nooit op de accu gebruikt (tot nu toe, ook niet tijdens het rijden) er was een zekering kapot die achter de koelkast zat.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5960
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door TestCase »

Die monitors zijn vaak verre van nauwkeurig en een paar keer half leeg is echt niet best voor je accu, ik zou er meer in laten.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door WillemIsNieuwe »

Staat inderdaad stroom op de buitenkant van de transistor en is (bijna) hetzelfde als op de uitgang (1,5v verschil).

Zal er een nieuwe op solderen. Zijn er verschillende 2N3055 of zolang het een 2N3055 is het goed?
Bijlagen
IMG_3527.jpg
IMG_3527.jpg (96.76 KiB) 801 keer bekeken
IMG_3517.jpg
IMG_3517.jpg (117.17 KiB) 801 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WillemIsNieuwe op wo 28 apr 2021, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door BOKKIE »

Hoi,

Ik zou dat ding er uit halen en de LAS 1218-2 inbouwen.
Waarschijnlijk kun je die zo op de plek aansluiten van je defecte acculader/omvormer.

De LAS 1218-2 is een omvormer 230V AC naar 12Volt DC met een maximale stroom van 18Ampere.
Ook kan deze LAS 1218-2 beide accu's op peil houden met een laadstroom van 3Ampere.
Simpele aansluitingen met schuifstekkers.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door DJSmiley »

Behuizing is de collector. Dat die de ingangsspanning heeft is normaal.

De spanning op de basis bepaalt de uitgangsspanning. Die is 0.7V hoger dan de uitgangsspanning.

Die 2N3055 vervangen, als die defect is, zou voldoende zijn, maar het is raadzaam om de spanning op de basis te meten.

DHZ fixen is het goedkoopste, maar gezien de leeftijd zou ik ook de voorkeur hebben voor een andere (Geschakelde) lader. Gezien de leeftijd moet je eigenlijk aan een complete revisie denken, condensatoren vervangen enz. Dat is dat ding niet waard.
Mocht je 'm toch gaan vervangen: Denk ook aan koelpasta. Daarmee zorg je voor een goede warmteoverdracht tussen transistor en koelblok.
Meet ook of het koelblok ook spanning voert, zo niet, dan zit er een plaatje mica tussen de transistor en het koelblok als isolatie (zoals je gemeten hebt is de collector de voeding - dus spanningsdragend). De behuizing is vaak - dus dan zou dat een kortsluiting betekenen)

Heeft ie wel voldoende koeling gehad? Die 2N3055 heeft geen thermische beveiliging. C-E doorlaat gebeurt bv als ie te heet wordt.
Nu fixen kan wel, maar dan nog mis je wel veiligheidsopties, zou ie weer oververhit raken en het begeven, dan kost je dat weer een accu.


Wel heel toevallig dat t een 3055 is. Mijn post was puur een speculatie namelijk, ik ken die laders nieteens ;)

Die LAS1218 is een prima optie, maar ook een Victron 12/15 of een Meanwell PB-300 zou prima kunnen. Allemaal kleiner, lichter en meteen weer up-to-date.

Blijft wel nog het puntje van je accu. Alle symtonen wijzen erop dat die overladen is en dus overleden is.

Ik zou veruit de optie van een nieuwe accu + lader de voorkeur geven. Kost je 200-300 euro maar dan zit je weer helemaal goed.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door WillemIsNieuwe »

@DJSmiley, waar moet ik precies meten om te kijken als ie kapot is? Hoe kan ik de spanning op de basis meten? Graag simpele jip&janneke taal, elektronica is niet mijn dagelijkse functie :) Op de koelblok stond geen spanning maar kan ik nog wel eens meten. (heb niks gevoeld tenminste :wtf: )

Ga eerst voor DHZ. Wil eerst proberen om weer nieuw leven in deze te pompen, moet ook wat te doen hebben :) Koelpasta heb ik nog wel van bouwen PC. Als niet het lukt kan ik altijd nog een nieuwe kopen.

Zou die in de toekomst weer kapot gaan, kan ik dit weer zien op de monitor als de oplader de accu oplaad. Zo heb ik het nu ook gezien dat de oplader niet werkt.

Heb de accu aan een goede/prof oplader gezet (zo'n grote bij een auto monteur, hij heeft het gecheckt en zei dat ie nog wel een rondje mee kan).

Wel heel toevallig dat t een 3055 is. Mijn post was puur een speculatie namelijk, ik ken die laders nieteens. Geluk of kennis, mijn respect ik had het niet geweten :bow:
Plaats reactie