Acculader repareren of andere oplossing?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door TestCase »

Dat zakken van het ingevoerde vermogen, watt, kan omdat batterij/accu niet meer opneemt bij die lage spanning.
Wat was de accu spanning zonder aangesloten lader ook al weer? Kan het hierboven even niet vinden.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Deze man doet het volgens mij vooral als hobby dus dan begrijp ik het wel dat hij alleen op vrijdag open is - en kan nu weer zonder afspraak :). Wou het voor mij wel buiten neerleggen en dan kon ik het geld wel door de brievenbus doen dus vond super service.

Voordat ik de oplader aan had gezet was de spanning 12v van de accu, aan het einde was het 12,3v. Heb de camper niet thuis staan, deze haal ik meestal in de ochtend op en breng dan in de avond weer terug als ik er een middagje/dagje aan ga sleutelen (1 minuutje rijden dus ideaal). Zo weet ik dus ook wat de spanning van de accu was bij ophalen en bij wegbrengen.

En dacht al zoiets dat de accu dan niks meer zou opnemen omdat de spanning gelijk zou zijn als de oplader, maar had dit weer verwijdert want wou niet dom lijken.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door TestCase »

12,3v is een erg lege accu. Die accu is waarschijnlijk al stuk?
Open klemspanning van de lader, 13,3 is ook te laag maar die kan waarschijnlijk omhoog geschroefd worden met een van de potmeters. Voorzichtig proberen terwijl je meet? Staat er ergens een opdruk bij die potmeters?

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Heb de accu iets verderop bij een autogarage laten checken en deze man zei dat ie nog wel even mee kon. Staat op: PIHER spain. Is niet nog een onderdeeltje kapot? omdat bij ingang zonder last er 13,3v op uitgang zit maar bij de accu laad het maar 12,3. Wat DJ zegt met de vieze spanning.

Hoe hoog zou die 13,3 ongeveer moeten zijn? En krijgen de lampjes/waterpomp dan ook niet die hogere voltage of maakt dat niks uit.
Bijlagen
potmeters.jpg
potmeters.jpg (141.31 KiB) 228 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WillemIsNieuwe op di 11 mei 2021, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door Kroppie »

piher spain is denaam van de fabrikant in spanje.
de bovenste potmeter staat helemaal naar links, sluit een voltmeter op de uitgang aan, stroom op de ingang aan, en wat gaan draaien, je hebt een foto van de standen dus ken je altijd weer +- terug.

en de bovenste elco op de vorige bladzijde [3] lijkt mij ook niet al te fris aan de rechterkant te zien.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door TestCase »

Nog even nagedachtAfbeelding
Blijft raar dat de accu spanning niet oploopt en maar op 12,3_blijft staan ?
Eerst die diodebrug maar eens doormeten?
Daar zitten 4 diodes in, deze stuk voor stuk doormeten.
https://www.youtube.com/watch?v=LV0TMVljyPY

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Grappig dat je dat youtube linkje doorstuurt, gisteren meerdere van zijn filmpjes bekeken van hoe dingen werken. Volgens mij heb ik de 4 diodes hieronder aangeven, zal deze zaterdag even doormeten.

Verder zal ik eens aan die potmetertjes draaien om te kijken wat er gebeurt, kan ze inderdaad weer terugzetten zoals ze nu staan.
Bijlagen
diodes.jpg
diodes.jpg (181.69 KiB) 201 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door Kroppie »

en er zijn nog meer diodes, en wel 4 diodes in de bruggelijkrichter het grijze 4 kante kastje tegen de achterwand van de behuizing op de foto op pag 3 waar de trafo en die grote elco opstaan.

zo ziet zuks er uit/werkt het:https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door DJSmiley »

Die je nu aanwijst zijn wat kleine diode's, dat gele ding is een zenerdiode.

De gelijkrichtdiodes zitten zoals jos al aangeeft buiten de print
Bijlagen
gelijkrichter.jpg
gelijkrichter.jpg (69.72 KiB) 182 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Ah top dankjewel, had niet door dat dat ook diode was! Dan zal ik deze direct ook meten. Heb een video gevonden hoe het moet :)

https://www.youtube.com/watch?v=CkFzYDr ... inballHelp
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Daar was ik weer. De diodes zijn inderdaad niet het probleem: de gelijkricht diode geeft 4x dezelfde ~590 aan, de kleine rode 3x dezelfde ~720, en de gele diode ~810.

Heb een beetje aan beide potmetertjes gedraaid, met 1tje ging de voltage omlaag/omhoog. Andere zag ik niks gebeuren. Voltage een beetje omhoog gedaan dat het nu met 13,5v oplaadt (of is dat te laag/hoog?)

Ik heb alles los gemaakt en geprobeerd op mijn auto accu want dacht misschien ligt het toch aan de accu - maar ook hier laadt het beperkt op. Zag het met de seconde aflopen. Na een hele middag de HH opladen, was het op het laatst nog maar 7watt/0,5a. Is de accu niet gewoon vol - zit nu op 12,5v? Want ook met de dynamo van de auto laadt de accu bijna niet meer op (dit was eerst rond de 100watt en is nu nog maar zo'n 15watt.

Zal volgend weekend de accu een beetje gaan verbruiken om te kijken wat de oplader dan doet.
Bijlagen
IMG_3719.jpg
IMG_3719.jpg (274.43 KiB) 118 keer bekeken
IMG_3718.jpg
IMG_3718.jpg (310.14 KiB) 118 keer bekeken
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door TestCase »

Wanneer de spanning mèt lader op de accu inderdaad 13,4 volt wordt is het prima.
Volgens mij meldde je eerder dat dit op 12,5 bleef steken, dat is niet goed.
Dat het langzaam gaat ligt aan de lader en hoe voller de accu hoe minder stroom er loopt.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door rhomodel »

Je foto verklaart het al: accu op 56% van vol, dat is net iets meer dan wat je kan gebruiken. Een lood accu moet je niet onder 50% van capaciteit gebruiken.Hoewel het % waarschijnijk gebaseerd is op voltage en niet op capaciteit. Dus nog even doorladen. Misschien je potmeter doordraaiene tot 14,2 V. Meet voralo de spanning van de accu onder lichte-medium last (iets van 5-10 A)... Als dat minder dan zeg maar 12,2 V is dan is hij aan vervanging toe...
Julius
Ergens in Friesland aan het water
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

die 13,5v is inderdaad met lader op de accu. Het bleef inderdaad eerst hangen op 12,5 dus met potmeter omhoog geschroefd. Maar het lijkt me dat een dynamo van de camper wel veel sterker is dan de lader dus dan zou deze wel meer moeten laden toch?

Die percentage klopt niet, die is bij 0% begonnen te tellen - deze kan ik zelf instellen met de hoeveel Ah accu het is. Moet het nog doen, moet het ook nog even netjes ophangen zodat ik het kan zien zonder de deksel op te tillen :). Had alleen verwacht dat er meer stroom in zou gaan omdat de accu leeg was. Is 14,2v niet te hoog?
Plaats reactie