Acculader repareren of andere oplossing?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door Atoz »

In eenvoudige Jip en Janneke taal zal ik jou dat heel eenvoudig uitleggen:

Blijf er af! Koop een nieuwe!

Of verwacht je nu echt van een forum dat we jou op een vijftal minuutjes uitleggen hoe je deskundig een 2N3055 vervangt?
Ja inclusief het absoluut noodzakelijke isolatie materiaal.

En omdat je toch niet wil luisteren...
Gewoon los solderen, nieuwe kopen en gewoon vervangen.
Soms verwachten we toch wel wat veel van dit leuke forum.
En is je accu terug defect gaat, vooral niet terug komen zeuren.

Jip en Janneke :)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door TestCase »

C naar E sluiting is er al niet want ts meet 1,5 v verschil tussen C en E toch?
Die andere poot is de B(asis) meet daarop verschil met de uitgangsspanning. Best 2 maal, de 2e keer met de meetpennen omgedraaid.
Denk zo dat die tor niet stuk is trouwens.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door WillemIsNieuwe »

@atoz, triest zo'n reactie - beetje zuur of niet. Gaat het kapot dan gaat het kapot, is maar een hobby - zult mij niet horen zeuren.

Het lijkt mij geen rocket science, maar wil het alleen wel goed doen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door DJSmiley »

Als er spanningsval tussen C en E is lijkt dat op zich goed.

Vandaar ook het idee om de spanning op de basis te meten, dat bepaald namelijk de spanning op de emitter. Als die te hoog is zal het resultaat hetzelfde zijn, maar dan ook als de transistor vervangen is.

De basis is in het eerder in dit topic geplaatste plaatje de 'B' aansluiting op de transistor. Die bepaald de uitgangsspanning in dit ontwerp.

Overigens ben ik het zeker eens met Atoz, de beste optie is gewoon vervangen.
Maar vanuit het idee 'stuk is het toch al' kun je natuurlijk ook wel zelf wat proberen

Zolang je maar bewust bent van de keuze en risico's. En idd, later zeuren 'de accu is stuk want hij is overladen'... Nee, maar als je dat risico zelf bewust wilt nemen is dat je eigen keuze natuurlijk.

Eigenlijk past dit meer op een forum als ciruitsonline.net want dit is meer electronicareparatie. Da's toch een nivotje hoger dan de 'normale' (camper)onderhoudsdingen.

Wil je echt verder, dan is het raadzaam om een kleine reverse-engineering te doen. Een goede foto van zowel de boven- als de onderkant (printbanen) van de printplaat is erg handig om te zien hoe ie is opgebouwd. Een schema (al dan niet reverse-engeineered) is helemaal mooi maar niet perse nodig.

Gezien de aanwezigheid van de 2N3055 gok ik dat het een simpel ontwerp is. Dat kan een 7812 of een LM317 zijn, maar als ik het goed zie zit er ook een vermogensweerstand (dat groene ding). Dat, gezien de leeftijd, zou mijn eerste gok zijn dat het een ontwerpje is rondom de UA723. Die had namelijk ook mogelijkheden voor stroombegrenzing enz en dat is wel nodig om overbelasting te voorkomen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door WillemIsNieuwe »

Dankjewel voor jullie hulp :) Ik zal het meten op de Base (1) en Emitter (2). Verder moet het wel lukken om het los te solderen dus ga ik straks even doen - kwam een video op youtube tegen die het meten zo deed - https://www.youtube.com/watch?v=qnVGwfc ... enFortyOne.

Als jullie leuk vinden om het te volgen (en advies te geven), ga ik hierdoor met de topic en zal ook even foto's maken van de printplaat etc.. zodat het beter te zien is wat het allemaal is. Anders plaats ik een topic op ciruitsonline.net :)

Verder begrijp ik dat alle acties die ik uitvoer helemaal mijn eigen risico's zijn, gaat (meer) stuk zal je mij daar niet over horen - heb alles losgekoppeld van dit ding. Stuk is stuk was mijn gedachten ook - beide keren gooi ik het bij oud ijzer als het niet werkt. Dit is puur voor de hobby op vrije dagen (en nu met corona heb ik wat meer).
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door Metor »

Het voordeel van zulke oudere electronica is dat het goed te repareren is. Er zitten discrete componenten in misschien opamps of voltage referentie. Gebouwd als een lineaire voeding. Een electronica hobbyist weet er wel raad mee.
Toch wat aandachtspunten. Er zit waarschijnlijk een net trafo in. Deze is 220Vac. Tegenwoordig hebben we 230Vac nominaal en met de zonnepanelen van tegenwoordig zit de netspanning overdag vaker boven de 240Vac dan eronder. Wordt de unit extra warm van en kan dan weer voortijdig stuk gaan. De trafo kan ook gaan brommen. Trafo vervangen door een 230/240Vac exemplaar, met dezelfde secundaire uitgangsspanningen, is lastig.
Alle elco's zijn ook oud en kunnen ook het beste vervangen worden.
Leuk hobby project voor als je de camper helemaal origineel wil houden.
Gebruikersavatar
jovis
Berichten: 29
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 17:40
Locatie: westland

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door jovis »

ik heb hier nog wel een ding voor je , mischien heb je er wat aan
Bijlagen
20210428_172602-1 ding 2.jpg
20210428_172602-1 ding 2.jpg (44.87 KiB) 215 keer bekeken
Gebruikersavatar
jovis
Berichten: 29
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 17:40
Locatie: westland

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door jovis »

achterkant van het ding
Bijlagen
20210428_172634 ding 3.jpg
20210428_172634 ding 3.jpg (58.65 KiB) 210 keer bekeken
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door WillemIsNieuwe »

Heb de transistor eraf gehaald en getest. Zie afbeelding hieronder en ben nu wel zeker dat ie kapot is. Heb het gedaan als op de youtube video, makkelijk de stappen te volgen :). Negatief op emitter, positief op collector, draad tussen base en collector - en dan checken als er weerstand is.
IMG_3543.jpg
IMG_3543.jpg (242.4 KiB) 190 keer bekeken
Ik heb al een nieuwe gevonden dus die zal ik er binnenkort even opzetten. Heb verder nog foto's gemaakt van het printplaatje (voor/achter). Dat bruine is van de soldeerpunt, deze was erg roestig en kon niet gemakkelijk het tin wegkrijgen. Voordat ik de nieuwe erop zet zal ik het goed schoonmaken.
IMG_3541.jpg
IMG_3541.jpg (220.73 KiB) 190 keer bekeken
IMG_3540.jpg
IMG_3540.jpg (212.87 KiB) 190 keer bekeken
@jovis, bedankt voor het aanbod - ga ervanuit dat ik die van mij weer werkend krijg anders stuur ik je berichtje :)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Accu oplader repareren / andere oplossing



Bericht door DJSmiley »

Zorg iig voor koelpasta, (her)gebruik het isolatieplaatje indien onbeschadigd

en vooral, gebruik goed soldeertin. Zo'n printspoortje help je snel om zeep als je begint te bakken met S39 en een lompe soldeerbout.

30-50W is meer dan voldoende. En gebruik goed soldeertin, en vooral geen aggressieve meuk als S39. Dat hoort bij een loodgieter, niet bij een print ;)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

ja, is inderdaad niet een ideaal soldeerbout is inderdaad wat lomp - gelukt om het eraf te halen maar daar houdt het ook op. Heb die vriend al gevraagd, zei dat ik maar even moest langskomen als ik de nieuwe binnen heb. Hij heeft 1tje waar de puntjes af kunnen, instelbaar, etc.. dus moet goedkomen :)

Bedankt voor de hulp, zal een update plaatsen als het werkt (of niet).
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Gelukt! Werkt weer. Vriend heeft alle weerstandjes nog verder doorgemeten en het transistortje netjes erop gezet met nieuw koelpasta nadat ie eerst al oude spul eraf heeft gehaald (Zijn woorden: je had niet zo moeten zitten prutsen met de oude transistor). Laad niet 5A zoals handleiding aangeeft maar iets is beter dan niets. Zal nog even kijken wat ie doet als ik twee draden direct van oplader naar accu doe, wat de oplader/monitor dan aangeeft.

Bedankt voor de hulp :)
Bijlagen
IMG_3649.jpg
IMG_3649.jpg (99.36 KiB) 137 keer bekeken
IMG_3648.jpg
IMG_3648.jpg (105.45 KiB) 137 keer bekeken
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door travelscout »

Dat lijkt me niet genoeg. Meet je wel belast (met accu)?
Weet je zeker dat de spanning die je meet wel helemaal gelijk is gericht?
Paul.
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

leek mij ook niet veel. Zakte ook langzaam weg naar nog maar de helft van dat.

Ik had verder niks aan staan als je dat bedoeld met belast, af en toe lampjes want was hier mee bezig. Geen idee als gelijkgericht, hoe kom ik erachter?
Plaats reactie