Acculader repareren of andere oplossing?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door TestCase »

14,2v is niet te hoog bij laden, zie bijv. ook https://www.mvwautotechniek.nl/dynamo/. Je moet die spanning er alleen geen uren of dagen op laten wanneer de accu vol is, dan is 13,8 beter. Deze lader regelt echter niet terug en is bij altijd 14,2 volt niet 'lief' voor de accu maar met 13,8 krijg je die accu net niet helemaal vol. Je moet dus uit twee kwaden kiezen.

Je lader zal de laadstroom beperken want die 2N3055 kan max. zo'n 10A leveren. De accu bepaalt hoeveel stroom er loopt, tot de max van de lader, en dat is afhankelijk van de aangeboden spanning èn hoe vol de accu zit.
Schroef de spanning maar op naar 13,8 en kijk wat er gebeurt. Het gaat langzaam aan de goede kant op.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Dan is 13,8v inderdaad beter, dan kan onder het rijden het laatste beetje er wel bij. Volgens de handleiding is het max 5a laden wat de lader doet dus dat zal wel kloppen. Ben wel blij dat ik de lader niet weer helemaal heb in elkaar gezet, kan nu gemakkelijk naar 13,8v schroeven. Dan werkt de acculader dus nu eigenlijk, zeer content mee. Zal het weekend de accu even wat ontladen, en dan kijken hoe de lader het dan doet.

En heb de pagina over de dynamo even gelezen, weet nu ook hoe dat werkt geeft dus alleen stroom als het nodig is :).
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Gisteren nog een keertje geprobeerd, eerst de accu wat leeg laten lopen en daarna weer aan de lader aangezet. laad netjes rond de 5a/70watt, voltage wel weer laag terwijl ik nog niet aan de potmetertjes had gedraaid.

Vreugde helaas voor korte duur, na 1 minuutje hoor ik iets en zie ik dat de zekering is gesprongen van de lader. Kabels los gedaan, nog een keer meten als nog goed is, en weer 20v op de uitgangen - zal wel nog een keer een transistor worden.

Iemand een idee hoe waarom het weer kapot is of gewoon pech? Of ben ik aan een dood paard aan het trekken, maar zoals mn pa altijd zegt; dood spul is niet baas. (Andere oplader wel binnen voor het geval de lader wel de baas blijft :)
Bijlagen
IMG_3773.jpg
IMG_3773.jpg (74.21 KiB) 130 keer bekeken
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door TestCase »

Ik zou het opgeven. Helaas. De lader is al niet een top product.


\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door DJSmiley »

Lijkt erop alsof de stroombegrenzing niet werkt. Dan wordt, zeker bij een legere accu, de stroom hoger dan die transistor / koeling aankan en zal ie stuk gaan.

Alles is te fixen, maar zonder elektronicakennis wordt dat wel een heel lastig verhaal. En zoiezo is het niet de moeite waard ;)

Ik ben wel benieuwd hoe goed de accu nu echt is, alle symptonen (20V op de accu) zeggen mij dat die simpelweg niet goed meer *kan* zijn

Met een 70Ah accu heb je niet veel nodig: 1/10 = een 7A lader.

Een prima alternatief is bv https://www.conrad.nl/p/mean-well-looda ... -a-1761292
Dan ben je voor 70 euro klaar.
Een Victron 12/7 is ook een prima optie, dan heb je bluetooth en kun je daarmee dingen bekijken/instellen. Kost een goede 100 euro


Als je de accu wilt upgraden naar een zwaardere zou je ook een 10 tot 20A lader kunnen overwegen, afhankelijk van de capaciteit.

WillemIsNieuwe schreef:
zo 23 mei 2021, 11:53
Heeft waarschijnlijk nooit 20v op de accu gestaan want ging direct een zekering waardoor alles op 0 stond. Ook deze keer kon ik pas meten na het terugzetten van de zekering
Dat zou mooi zijn, bespaart je een accu. Ik had eerst begrepen dat de achterliggende apparatuur met 20V gevoed werd en de accu compleet dood leek (defecte voeding uit -> alles uit) maar als een zekering eea bespaart heeft heb je goede kans dat je met een nieuwe lader weer klaar bent.

Nieuwe accu kan altijd nog, een goede lader heb je iig nodig. Dus die erin en dan eens kijken hoe de accu het doet. Vervangen kan daarna wel indien nodig
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 23 mei 2021, 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Heeft waarschijnlijk nooit 20v op de accu gestaan want ging direct een zekering waardoor alles op 0 stond. Ook deze keer kon ik pas meten na het terugzetten van de zekering.

Gisteren 2 uur lang de kleine tv en verlichting aangehad, dus voor mij voldoende stroom in de accu.

Maar goed conclusie voor de lader↓
Bijlagen
ok.jpg
ok.jpg (46.01 KiB) 113 keer bekeken
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Acculader repareren of andere oplossing?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Er staat/stond idd overal 20v op uitgangen, zodra ik de +/- kabel die van/naar de accu gaan op de lader aansluit springt de 8amp zekering. Gebeurd niks met de zekering wanneer stroomverbruikers aanzetten wanneer de accu kabels niet zijn aangesloten en geeft dan gewoon 20v aan de verbruikers. Led verlichting werkte prima op 20v, verder niks geprobeerd op 20v (waterpompje en tv werkt nog, gisteren getest op accu stroom 12v).

Maar goed, zal inderdaad andere oplader plaatsen en dan is het probleem opgelost. Bedankt voor de hulp.
Plaats reactie