Instellingen MPPT

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Instellingen MPPT



Bericht door albertrietjens »

JoopBrekken schreef:
ma 19 apr 2021, 16:06
Maar omdat dit een ernstige fout is wou ik het toch even melden.
Dat is nogal betrekkelijk. 13,3V versus 13,6 is een verschil van slechts 3%. Je mag blij zijn wanneer de spanningen al met 3% nauwkeurigheid gemeten worden.
Die floatspanning wordt, bij mij, trouwens alleen maar gemaakt wanneer de laadregelaar de HH-accu voedt en dan is hij in vol gebruik. Thuis geparkeerd staat hij onder de carport en wordt dan dus niet gevoed/geladen.

Verder kom ik 13,6 V toch het meeste tegen qua floatspanning. Ook een leverancier als battleborn adviseert dit:
https://battlebornbatteries.com/chargin ... batteries/


Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (81.47 KiB) 224 keer bekeken
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Atoz »

Als we bij LiFePO4 geen nauwkeurigere meting kunnen doen dan de vermelde 3% dan is er maar 1 boodschap te verzenden naar moeder aarde....

Houston we have a problem...
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Instellingen MPPT



Bericht door JoopBrekken »

Ik heb me best gedaan met een duidelijke uitleg van hoe en waarom, en ik hoop dat iemand daar z,n voordeel mee doet.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Going »

Joop
Je kunt er wetende niet wijzer maken.
Thuis gebruiken we tientallen lithium akku's. Laptop, mobiel, tablet, boormachine en vele andere handige apparaten. Al die dingen zetten we aan de lader. Bij vol, de lader wordt door de BMS of andere electronica gestopt. Niks geen float meer.
Maar, oh maar, een Lifepo4 is totaal anders dan die lithium accu's van bovengenoemde apparaten. Dus die Lifepo4 moet je toch anders behandelen. Doen we toch door in ons vertrouwde lader te veranderen. Al die oude laders welke voor lood zijn gemaakt piemelen we om door de programmering voltage te veranderen. Ja en daar zit ook float op. Oh, oh, het probleem, float is niet meer nodig maar ik kan het in dit oude ding niet uitzetten. Dus hebben enkele topboffen uitgevonden om een lage voltage in float te zetten, moet toch geen kwaad kunnen anders moet ik een nieuwe lader kopen. Alleen als je bij de topboffen hoort heb je recht van spreken.
Nou Joop, al heb jij het bij het rechte end, tenzij je een topbof bent wordt je geloofd.
Rest the Case.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Instellingen MPPT



Bericht door JoopBrekken »

:thumbup:
Niet iedereen snapt dat er een groot verschil zit tussen o.a. de spanningen van Li en LFP accu,s.
Het boven aangehaalde stukje gaat over Li accu,s....... :(
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Hoofdnoorman »

Snarfsel schreef:
zo 18 apr 2021, 18:38
Vandaag een zonnepaneel geplaatst en deze Laadregelaar aangesloten,


Screenshot_20210418-183500_Samsung Internet.jpg

Nu heb ik de Laadregelaar wel op Gel ingesteld, maar heb geen idee of ik nog meer in moet stellen of dat hij slim genoeg is om dat zelf te doen??
Uhh, momentje.

Er staat mij bij dat er een wezenlijk verschil is tussen de 2210 A en de 2210 AN. De laatste is de bedoeling voor gebruik in de camper omdat deze common negatief ground heeft. Volgens mij heeft de 2210 A dit niet, maar het fijne hiervan moet je zelf even opzoeken.

M.a.w. voor zover ik weet zitten bij de 2210 A de positieve aansluitingen common.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Instellingen MPPT



Bericht door albertrietjens »

JoopBrekken schreef:
di 20 apr 2021, 17:14
:thumbup:
Niet iedereen snapt dat er een groot verschil zit tussen o.a. de spanningen van Li en LFP accu,s.
Het boven aangehaalde stukje gaat over Li accu,s....... :(
Even de link openen het gehele verhaal gaat over LiFePO4. Dat daar Li-Ion staat is eerder een slip of the pen.

Hier de CEO van Battleborn die aangeeft dat het geen probleem is om 13.6V als float spanning (12:50 min) te gebruiken:

https://diysolarforum.com/threads/battl ... view.3064/

Ik ben eerder geneigd zo iemand te geloven dan iemand die zonder onderbouwing iets anders beweert.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Instellingen MPPT



Bericht door JoopBrekken »

Ik geloof ook niet zomaar iemand. Een beetje zelf nadenken en de uitleg volgen kan geen kwaad!
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Snarfsel »

Hoofdnoorman schreef:
di 20 apr 2021, 17:32
Snarfsel schreef:
zo 18 apr 2021, 18:38
Vandaag een zonnepaneel geplaatst en deze Laadregelaar aangesloten,


Screenshot_20210418-183500_Samsung Internet.jpg

Nu heb ik de Laadregelaar wel op Gel ingesteld, maar heb geen idee of ik nog meer in moet stellen of dat hij slim genoeg is om dat zelf te doen??
Uhh, momentje.

Er staat mij bij dat er een wezenlijk verschil is tussen de 2210 A en de 2210 AN. De laatste is de bedoeling voor gebruik in de camper omdat deze common negatief ground heeft. Volgens mij heeft de 2210 A dit niet, maar het fijne hiervan moet je zelf even opzoeken.

M.a.w. voor zover ik weet zitten bij de 2210 A de positieve aansluitingen common.
Voor zover ik mij kan herinneren heb ik de AN, ik controleer dat als ik vrijdag thuis ben.

Wat is (in niet technische taal) het verschil?
En hoe moet ik hem dan aansluiten?

Bvd
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Instellingen MPPT



Bericht door albertrietjens »

Al weer wat geleerd. Je hebt bijna zeker een AN type. Zoals Hoofdnoorman aangaf is de A versie common plus en de AN common ground. Wanneer je een A type zou hebben dan zou je veel grotere problemen hebben dan het instellen van de regelaar :-B De A versie krijg je in een common ground systeem, zoals een buscamper, niet aan de praat denk ik zo.

De A-versie: https://midsummerenergy.co.uk/pdfs/sola ... manual.pdf
de AN versie: https://www.epsolarpv.com/upload/file/2 ... N-V2.1.pdf
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Snarfsel »

Het display gaf aan dat hij de accu's aan het laden was 😃, dus neem ik aan dat hij het doet.

Maar wat bedoel je met "common ground en common plus"?
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Instellingen MPPT



Bericht door hathi »

Ja inderdaad,alles valt hier onder de Lithium accu,s...........maar hoe zou het dan komen dat hier een 230 Volt lader ligt ,instelbaar met 4 laad programma,s,welke Lithium, AGM, Gel, en Life po 4 accu,s kan laden ?
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Atoz »

Als....
We nu eens vertrekken van het punt waar de fabrikant van een 1 op 1 ''systeem'' er voor zorgt dat zijn BMS de laadstroom beperkt.
Dat kan, je ziet ze verkopen, heb er zelfs een heel kleintje liggen die dat doet.
Dan is plots heel veel mogelijk.
Als...

Natuurlijk is dit niet van toepassing voor zelfbouwers die daar geen rekening mee hielden, toen zij hun BMS aankochten...
Als.... JA! ALS! :)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Hoofdnoorman »

Snarfsel schreef:
di 20 apr 2021, 18:55
Hoofdnoorman schreef:
di 20 apr 2021, 17:32
Snarfsel schreef:
zo 18 apr 2021, 18:38
Vandaag een zonnepaneel geplaatst en deze Laadregelaar aangesloten,


Screenshot_20210418-183500_Samsung Internet.jpg

Nu heb ik de Laadregelaar wel op Gel ingesteld, maar heb geen idee of ik nog meer in moet stellen of dat hij slim genoeg is om dat zelf te doen??
Uhh, momentje.

Er staat mij bij dat er een wezenlijk verschil is tussen de 2210 A en de 2210 AN. De laatste is de bedoeling voor gebruik in de camper omdat deze common negatief ground heeft. Volgens mij heeft de 2210 A dit niet, maar het fijne hiervan moet je zelf even opzoeken.

M.a.w. voor zover ik weet zitten bij de 2210 A de positieve aansluitingen common.
Voor zover ik mij kan herinneren heb ik de AN, ik controleer dat als ik vrijdag thuis ben.

Wat is (in niet technische taal) het verschil?
En hoe moet ik hem dan aansluiten?

Bvd
Gelukkig heeft Albertrietjens ondertussen al wat geschreven. Ik weet helaas niet meer dan dat ik ergens had vernomen dat het compleet fout kan gaan met het A type, alhoewel er nu wel zo een te koop staat, in een ander topic. Wat en waarom weet ik niet precies meer en ik heb de tijd nu niet dit uit te zoeken. Het was wel van wezenlijk belang.
Maar op de manual staat duidelijk of een A of een AN. Je kunt even met de multimeter meten of de -(neg) van de panelen, in rechtstreekse verbinding staan met de -(neg) op de power uitgang. De Epsolar behoeft hiervoor niet aangesloten te zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie