Instellingen MPPT

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Instellingen MPPT



Bericht door albertrietjens »

Snarfsel schreef:
di 20 apr 2021, 19:24
Maar wat bedoel je met "common ground en common plus"?
Common ground of common plus betekent dat alle aansluitingen met die naam, ground resp. plus, intern aan elkaar vast zitten. Bij common ground zoals bij de AN zijn dus de massa aansluitingen van de paneel, accu en load aansluitingen met elkaar door verbonden. Door het gehele systeem heb je daardoor een referentiepunt. Vergelijk het maar met de massa aansluiting van je HH-accu en je start-accu die zijn ook, ergens, met elkaar verbonden. Er zijn ook voertuigen die zo de plus als common hebben verbonden met het chassis.

Common plus apparaten gebruiken in een common ground omgeving is niet onmogelijk maar vergt wel enige attentie.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Snarfsel »

@Hoofdnoorman

@Albertrietjens

Beide bedankt.
Ik ga ervan uit dat ik de AN heb, anders had ik het na de installatie wel gemerkt denk ik.
Alles werkte toen.
Ik ga het vrijdag controleren.

Mvg
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Schovie »

albertrietjens schreef:
di 20 apr 2021, 18:19
Hier de CEO van Battleborn die aangeeft dat het geen probleem is om 13.6V als float spanning (12:50 min) te gebruiken:

https://diysolarforum.com/threads/battl ... view.3064/

Ik ben eerder geneigd zo iemand te geloven dan iemand die zonder onderbouwing iets anders beweert.
Deze had ik nog niet gezien. Heel interessant ook t.a.v het laden van de LFP accu bij koud weer, het laadprofiel en het bewaren voor lange tijd. Deze man geloof ik ook eerder dan wat er soms hier op het forum wordt geroepen. Iedereen die met LFP bezig is zou dit moeten zien.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Snarfsel »

Ik vind het toch apart dat er een vraag gesteld word over de instellingen van een MPPT regelaar voor een Gel accu en er dan allerlei instellingen, laadcurves, oplossingen, vraagstukken en andere bijkomstigheden van een LFP accu aangedragen worden!
:-B :P :D :cheers:


P.s. Ja, het gebeurt vaker op dit 🔝forum
:bow: :hug:
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Snarfsel »

Moest net ff op de zaak zijn, daar staat mijn camper, even vlug gekeken naar de regelaar, 1 accu werd geladen met 1,1 A en beide accu's hadden een voltage van 13,9 volt.
Lijkt me prima, als leek zijnde.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51280
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Kroppie »

mij ook. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Instellingen MPPT



Bericht door 309T16 »

Als leek zijnde bedoel je Jos? :-B :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51280
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Kroppie »

ja, hoor :-B , ik weet nog zoveel niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Instellingen MPPT



Bericht door Charm »

Common plus (A) of Common ground (AN) is irrelevant zolang je de zonnepanelen geïsoleerd en rechtstreeks op de lader aansluit. Hangt de min van de zonnepanelen aan het chassis dan heb je een AN lader nodig.

Maar zelfs bij een vermeende common ground lader, moet je voorzichtig zijn. Soms zit er in de min toch nog een stroomsensor (met een hele lage weerstandswaarde). Als je dan de min aan de ingang van de lader aan het chassis hebt hangen en de min van de uitgang ook, wordt de stroomsensor overbrugd en kan de lader niet meer goed functioneren.

Het is daarom altijd het veiligst de zonnepanelen te isoleren van de omgeving.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    albertrietjens
    Berichten: 637
    Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
    Locatie: Nederweert

    Re: Instellingen MPPT



    Bericht door albertrietjens »

    Charm schreef:
    do 22 apr 2021, 20:42
    Maar zelfs bij een vermeende common ground lader, moet je voorzichtig zijn. Soms zit er in de min toch nog een stroomsensor (met een hele lage weerstandswaarde). Als je dan de min aan de ingang van de lader aan het chassis hebt hangen en de min van de uitgang ook, wordt de stroomsensor overbrugd en kan de lader niet meer goed functioneren.
    Wanneer je met "vermeende common ground" bedoelt zelf gemeten bij een onbekend apparaat dan heb je gelijk. Wanneer men vermeldt dat een apparaat common ground is dan heb je ongelijk want dan zouden de ontwerpers hun werk niet goed gedaan hebben :-B Maar dat zie je hier ook wel vaker bij het aansluiten van een shunt.

    Ik kan de waarschuwing van Charm echter alleen maar onderschrijven. Wanneer je onzeker bent over wel of geen common ground houd het dan gescheiden en verbind de massa aansluitingen van de diverse in- en uitgangen NIET met elkaar door.

    Zo kan, wanneer je goed oplet, zelfs een A type van epever met common plus gewoon gebruikt worden. Let dan op het volgende:

    1. Alleen het zonnepaneel op de zonnepaneel ingang aansluiten
    2. De accu aansluiting op de normale manier op de te laden accu.
    3. Wanneer je de "Load"-uitgang gebruikt ALLE gebruikers die daar op zijn aangesloten alleen met die twee punten op de laadregelaar verbinden. Dus NERGENS naar chassis of algemene massa. Dit laatste is het meest tricky om goed te blijven doen. Het is soms zo gemakkelijk, c.q. verleidelijk, om bij een kleine verbruiker een massa via chassis te maken.

    Veel dimmers hebben een common plus omdat dat gemakkelijker ontwerpt. DC/DC daarentegen vaker common ground. Altijd wel iets om in je achterhoofd te houden wanneer er spanningen omgevormd worden. Het veiligste is om in en uitgangen gescheiden te houden wanneer je niet zeker bent van eventuele doorverbindingen.
    Plaats reactie