Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?
- Campergeluk
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
- Locatie: Sittard
Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?
hallo Iedereen,
Als de nieuwe fietsaccu's geladen moeten worden, wil ik dat onder het rijden gaan doen met de victron omvormer 230V.
Om de HH accu dan te ontzien wil ik een gezekerde kabel (10 mm2) van de plus v.d. Motor accu naar de plus v.d. HH accu brengen: er komt een zware schakelaar tussen om deze verbinding 'aan'/'uit' te zetten. Starten v.d. motor met de verbinding 'uit' en dan pas op 'aan' zetten en bij het uitzetten v.d. motor de omgedraaide volgorde.
De dynamo kan dan met vol vermogen dit laden voor zijn rekening nemen, zo is het idee..
Mag da, ken da ? en is dat verstandig?
Of toch nog een aparte cyrix ertussen ?
Alvast bedankt voor het lezen
groet Chris
Als de nieuwe fietsaccu's geladen moeten worden, wil ik dat onder het rijden gaan doen met de victron omvormer 230V.
Om de HH accu dan te ontzien wil ik een gezekerde kabel (10 mm2) van de plus v.d. Motor accu naar de plus v.d. HH accu brengen: er komt een zware schakelaar tussen om deze verbinding 'aan'/'uit' te zetten. Starten v.d. motor met de verbinding 'uit' en dan pas op 'aan' zetten en bij het uitzetten v.d. motor de omgedraaide volgorde.
De dynamo kan dan met vol vermogen dit laden voor zijn rekening nemen, zo is het idee..
Mag da, ken da ? en is dat verstandig?
Of toch nog een aparte cyrix ertussen ?
Alvast bedankt voor het lezen
groet Chris
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: MA en HH rechtstreeks verbinden?
Is overbodig. En onnodig.
Immers er loopt al een kabel tussen start en hh accu, met daartussen een cirix die ook pas "aan" gaat als de motor loopt.
Wat je nu gaat doen is dit systeem parallel overbruggen.
De remedie is simpel:
Laadt de accus als je gaat rijden. Klaar
Immers er loopt al een kabel tussen start en hh accu, met daartussen een cirix die ook pas "aan" gaat als de motor loopt.
Wat je nu gaat doen is dit systeem parallel overbruggen.
De remedie is simpel:
Laadt de accus als je gaat rijden. Klaar
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: MA en HH rechtstreeks verbinden?
Wordt de hh-accu nu niet geladen tijdens het rijden?
Dan moet er ook nog een uurtje of vijf gereden worden om een lege fietsaccu vol te krijgen.
Dan moet er ook nog een uurtje of vijf gereden worden om een lege fietsaccu vol te krijgen.
Re: MA en HH rechtstreeks verbinden?
Dat is een aanname.jansloos schreef:Immers er loopt al een kabel tussen start en hh accu, met daartussen een cirix die ook pas "aan" gaat als de motor loopt.
Waar heb je die info vandaan?
Paul
Re: MA en HH rechtstreeks verbinden?
Te weinig informatie van Campergeluk.
Hoe wordt die huishoudaccu geladen? Tijdens het rijden? Dan is er al een verbinding tussen startaccu en huishoudaccu. Niet tijdens het rijden? Liggen er dan zonnepanelen op het dak? Ook niet? Gebruikt hij een generator/aggregaat bij stilstand? Staat hij aan de stroom op een camping of camperplaats?
Dus kom er maar in Campergeluk.
Hoe wordt die huishoudaccu geladen? Tijdens het rijden? Dan is er al een verbinding tussen startaccu en huishoudaccu. Niet tijdens het rijden? Liggen er dan zonnepanelen op het dak? Ook niet? Gebruikt hij een generator/aggregaat bij stilstand? Staat hij aan de stroom op een camping of camperplaats?
Dus kom er maar in Campergeluk.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: MA en HH rechtstreeks verbinden?
Geen goed idee. Zo een manuele schakelaar vergeet je aan en uit te zetten. Die is bovendien bijna duurder als een Cyrix relais.Campergeluk schreef: ↑za 17 apr 2021, 18:34...Om de HH accu dan te ontzien wil ik een gezekerde kabel (10 mm2) van de plus v.d. Motor accu naar de plus v.d. HH accu brengen: er komt een zware schakelaar tussen om deze verbinding 'aan'/'uit' te zetten. Starten v.d. motor met de verbinding 'uit' en dan pas op 'aan' zetten en bij het uitzetten v.d. motor de omgedraaide volgorde.
...Mag da, ken da ? en is dat verstandig?
Of toch nog een aparte cyrix ertussen ?
Een verbinding tussen MA en HH moet automatisch. De rest hou je niet vol.
Het ontbreekt aan info om meer te zeggen.
Groeten Kampo
Re: MA en HH rechtstreeks verbinden?
Juist Kampo,en dat doet bovenstaande Link,en ook nog betaalbaar ?
Hans
- Campergeluk
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
- Locatie: Sittard
Re: MA en HH rechtstreeks verbinden?
idd moet ik eigenlijk alle gegevens erbij zoeken, zal ik morgen doen: vermogen accu's, zonnepanelen, verbruik etc etc
dit artikel las ik, klonk me degelijk in de oren: https://www.zwiebelfam.nl/fietsaccu-laden/
het EBL Schaudt beperkt het laden tot ong. 20 a 30 A (https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/ : punt 9 'Benut de dynamo voor de volle 100%')
vandaar mijn idee om de volle capaciteit v.d. dynamo ( ik dacht normaal iets van 70A ?) te willen gebruiken voor de fietsaccu's tijdens het rijden om alle andere capaciteit te laten voor koelkast, tv, pomp, accu camera's, phone, pad etc
op deze pagina's staat ook een handig exel bestand dat de energie-balans uitrekent; alle nodige gegevens invoeren en het wordt uitgerekend; ga ik morgen doen en dan weten we meer
dit artikel las ik, klonk me degelijk in de oren: https://www.zwiebelfam.nl/fietsaccu-laden/
het EBL Schaudt beperkt het laden tot ong. 20 a 30 A (https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/ : punt 9 'Benut de dynamo voor de volle 100%')
vandaar mijn idee om de volle capaciteit v.d. dynamo ( ik dacht normaal iets van 70A ?) te willen gebruiken voor de fietsaccu's tijdens het rijden om alle andere capaciteit te laten voor koelkast, tv, pomp, accu camera's, phone, pad etc
op deze pagina's staat ook een handig exel bestand dat de energie-balans uitrekent; alle nodige gegevens invoeren en het wordt uitgerekend; ga ik morgen doen en dan weten we meer
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?
Net punt 9 doorgelezen.
Daar lees ik nogal wat zaken die niet juist zijn.
Een dynamo die met een uurtje rijden een loodzuuraccu vol heeft.
Een Schaudt die de laadstroom van de dynamo beperkt.
Daar lees ik nogal wat zaken die niet juist zijn.
Een dynamo die met een uurtje rijden een loodzuuraccu vol heeft.
Een Schaudt die de laadstroom van de dynamo beperkt.
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?
Gaat weer fout hierrrrr!!
Je krijgt nooit het vermogen van de dynamo in een keer in de accu.
Een dynamo van 70A laadt nooit met 70A. hoe zou hij moeten weten met hoeveel hij moet laden?
De accu, en het is hier al zo vaak gezegd, bepaalt de laadstroom. Die "vraagt" aan de dynamo wat hij nodig heeft.
Dat is in het begin van de lading hoog maar loopt heel snel terug.
Als je het perse wil, kun je ,om de fietsaccu's te laden, een aparte kabel leggen. Maar dan wel een met een eigen relais op de D+
Is eigenlijk je oorspronkelijke idee, met dit verschil dat het relais de plaats inneemt van jou "handschakelaar" en zo voorkomt dat je vergeet aan of uit te zetten.
PS.
Laat je niet misleiden door andere "campersites"
Dit is "de ware"
Je krijgt nooit het vermogen van de dynamo in een keer in de accu.
Een dynamo van 70A laadt nooit met 70A. hoe zou hij moeten weten met hoeveel hij moet laden?
De accu, en het is hier al zo vaak gezegd, bepaalt de laadstroom. Die "vraagt" aan de dynamo wat hij nodig heeft.
Dat is in het begin van de lading hoog maar loopt heel snel terug.
Als je het perse wil, kun je ,om de fietsaccu's te laden, een aparte kabel leggen. Maar dan wel een met een eigen relais op de D+
Is eigenlijk je oorspronkelijke idee, met dit verschil dat het relais de plaats inneemt van jou "handschakelaar" en zo voorkomt dat je vergeet aan of uit te zetten.
PS.
Laat je niet misleiden door andere "campersites"
Dit is "de ware"
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 18 apr 2021, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?
Leuk dat er heel veel bij gehaald wordt maar de 1e blijft staan wordt nu de HH accu geladen als de motor loopt? Is het antwoordt JA zit het er al en is het totaal overbodig is het antwoordt NEE dan komt pas de vraag hoe gaat TS het oplossen. Bij een standaard installatie zou het antwoordt ja zijn
Gr. Aad
Gr. Aad
- Peter LMC
- Berichten: 10102
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?
Jansloos. Staat in je bericht niet een fout.
Moet accu niet dynamo zijn??
Moet accu niet dynamo zijn??
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?
Gewijzigd, waarvoor dank.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258