Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?



Bericht door Kroppie »

de fiets lading kost dus +-33Ah uit de accu, de kk kost +-36Ah uit de accu, dus als je elke dag kk en fietsen gebruikt en laad per dag ben je 33+36 =69Ah achteruit, dus b.v. van een accu van 150Ah dus bijna die kritische 50%

die Ah,s is al inclusief een tijdsbestek dus die niet nogmaals omgaan rekenen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?



Bericht door myway »

Jos

@ jansloos
Pas je op dat je niet verdwaald
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?



Bericht door Campergeluk »

@kroppie
Ah ok
Nee ik heb 2 x 180 Ah dus dat is ongeveer 30% ontlading
In de winter wordt t moeilijk zonder (extra) te rijden

Een vraag die blijft bestaan: hoe merk ik nou of kun je meten dat de dynamo, via de motoraccu, nadat deze laatste vol is, de HH bijlaad? De panelen, dat opladen kun je zien. Die andere lading zie ik niet..?!
Laatst gewijzigd door Campergeluk op ma 19 apr 2021, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?



Bericht door myway »

Fiets je zo veel dat je elke dag die accu moet laden?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?



Bericht door Kroppie »

2x180Ah=360Ah 10% daarvan is 36 Ah, die 69Ah is dus minder dan 20%, en je zal s,winters ook wel niet elke dag fietsen dus ik verwacht weing problemen, veel plezier .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?



Bericht door Campergeluk »

@myway
Nou gem. gezien voor twee fietsen: 3 uur per dag één accu; reken ik mee
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?



Bericht door jansloos »

Campergeluk schreef:
ma 19 apr 2021, 13:16

, via de motoraccu, nadat deze laatste vol is, de HH bijlaad?
Neeee zo werkt t nieeeet.
Denk je dat de startaccu denkt "ik ben vol nu maar de hh accu gaan laden"

Ze worden tegelijk geladen. En bemoeien zich niet met elkaar.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?



Bericht door Kroppie »

wel is het zo dat als b.v.de startaccu vol is deze vanzelf minder amperes vraagt door de hoger wordende inwendige weerstand, is de hhaccu dan dan nog niet vol dan zal die de meeste amperes vragen, totdat die ook vol is en dan stijgt de laadspanning, bereikt die de +- 14,4 volt dan grijpt de spanningsregelaar in en houd die spanning constant.

accu,s veroorzaken de vraag, en de dynamo probeert aan die vraag te voldoen, en de inwendige weerstand van een accu bepaald hoe hoog die vraag is, en hoe leger een accu ,hoe lager de weerstand is, en dus hoe hoger dus de vraag[aan amperes], en hoe minder een dynamo hoeft te leveren , des te hoger stijgt de laadspanning, en de max spanning bepaald de regelaar in de dynamo

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?



Bericht door travelscout »

Stromen verdelen zich rechtevenredig de weerstand.

Dus de grootste stroom loopt door het deel van hetzelfde circuit maar met de minste weerstand
Dat geldt ook voor het deel van de omvormer in het 12VDC circuit (dus voor de omvormert oftewel de primaire zijde).
Is de laadstroom lager(motor loopt nog niet) dan is de stroom naar de omvormer ook lager.
Duurt dus wat langer voordat je fietsaccu vol is.
En korter voordat je hhaccu leeg is.

Geeft geen enkel voordeel een aparte bekabeling aan te leggen naar je dynamo of handmatig (schakelaar oid) daar in te grijpen.
En zeker geen managers die duurder zijn dan je hhaccu zelf...
Geeft alleen maar discussies, misverstanden en extra gedoe.
Wel voordeel kunnen dikkere kabels hebben maar dat is maar betrekkelijk.
Paul.
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?



Bericht door Campergeluk »

Een vraag die blijft bestaan: hoe merk ik nou of kun je meten dat de dynamo de HH bijlaad?
De panelen, dat opladen kun je zien. Die andere lading zie ik niet..?!
[/quote]

deze vraag blijf ik hebben

(ik zal de extra rechtstreekse kabel NIET trekken, wees gerust!)
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?



Bericht door Kroppie »

voor het laden de spanning van de hh accu meten[volt], dan laden inschakelen en als de spanning dan sijgt dan word de dynamo geladen.
om tijdens het rijden te meten of er lading is, dan voor het starten spanning van de hhaccu meten, geen verbruikers aanzetten en een half uurtje rijden, dan stoppen en meteen de spanning van de hh accu weer meten, is die spanning dan gestegen dan laad de accu op.

vind je dit te omslachtig,, en wil je de lading tijdens het rijden zien, dan is een investering in een amperemeter of een coulomb (bmv)meter aanbevolen.
b.v.
https://stroomwinkel.nl/bedienen-monito ... grijs.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?



Bericht door Campergeluk »

oké jos bedankt voor de tip, dat zal wel gaan lukken!

iedereen ook bedankt voor het meedenken!
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Startaccu en huishoudaccu rechtstreeks verbinden?



Bericht door henk en lila »

Het is me even onduidelijk of je nu al wel of niet een zonnepaneel hebt? Let op: zoja dan zie je bij het meten van de spanning op de HH accu (in daglicht situatie) al gauw 14+ volt. Dan ga je dus geen verschil zien met motor aan/motor uit qua laadspanning tenzij je van te voren de zonneregelaar uitschakelt.
Laatst gewijzigd door Aloys op di 20 apr 2021, 8:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie