Zonnepanelen vervangen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
be-ga
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 14:07
Locatie: Veenendaal

Zonnepanelen vervangen



Bericht door be-ga »

Ik heb een lastige vraag denk ik als ik de antwoorden hier en daar zo lees, maar ik probeer het toch,
Ik heb op mijn pas gekochte camper (Burstner Aviano I675) een zonnepaneel liggen van 115 Wp, deze wil ik eraf halen en daarvoor in de plaats 2x een Victron zonnepaneel leggen van elk 175Wp met een MPPT 100/20 smart regelaar. Mijn hh. Accu is een Victron AGM van 220 Ah
Mijn dagelijks verbruik is, omvormer (Victron Multiplus IP21 12/800AH), boiler, soms de Maxx-Fan ventilator, s’avonds een kleine tv op autom. schotel, enkele led lampjes , 2x een mobieltje opladen, tandenborstel. Koelkast op gas. We staan eigenlijk nooit langer dan 2 tot 4 dagen op een plek.
Kan iemand mij hier verder mee helpen? Ik heb er zelf geen of weinig verstand van op het forum zullen best knappe koppen zitten die er veel van af weten, graag reacties en bij voorbaat al bedankt.
Groet Bertus
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Zonnepanelen



Bericht door rhomodel »

Wat wil je weten dan / hulp bij hebben? Je schrijft al precies welke componenten je gaat gebruiken dus lijkt het mij dat je er al over hebt nagedacht.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Wolfshond
Berichten: 56
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 21:05
Locatie: Gårelehöjden

Re: Zonnepanelen



Bericht door Wolfshond »

Inderdaad wat Rhomodel ook schrijft, Wat wil jij nu weten?
Of je 1 paneel kan vervangen door 2 nieuwe?
Of je voldoende stroom beschikbaar hebt voor de dingen die je wil gaan gebruiken?

Dit laatste is meer een accu capaciteit en of de accu ook geladen wordt door de motor.

Er zijn altijd leden die willen meedenken maar stel de vraag iets duidelijker want dan krijg je betere antwoorden.
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Zonnepanelen



Bericht door leomerymilles »

Hoi met zoveel energie heb je helemaal geen paal meer nodig
Zelf hep ik 165 wath 210 ah Huishoudaccu
Ongeveer het zelfde energie gebruik.
Sta met gemak 6 dagen vrij
Mppt regelaar zelfde als van u laad ook mijn start accu
Gr leo
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zonnepanelen



Bericht door AadenAnke »

Gewoon een aantal keren uitproberen hoever je kom raakt je accu tegen de 50% dan is het tijd voor stroom uit de paal meer zon of een wat langer ritje ik denk dat in de praktijk blijkt dat je accu's in de middag vaak vol zullen zitten. Ligt er natuurlijk ook aan het tijdstip van het jaar en de locatie op deze bol. Maar zomaar slopen? Besluit je toch daartoe geef mij een seintje wanneer en waar je het 115watt paneel weggooi :cheers:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

en belangrijk is , hoelang per dag en met welk verbruik gebruik je de omvormer, hoelang je met een energiebron doet is zeeeer afhankelijk van het verbruik en een omvormer is een groot verbruiker, dus belangrijk wat die op een dag verbruikt en dat is weer afhankelijk van waarvoor die gebruikt word, en dat kan alleen u aangeven

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ribsters
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: Zonnepanelen



Bericht door ribsters »

boiler?
Plaats reactie