BMV Vitron verschil coulomb meter?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: BMV Vitron verschil coulomb meter?



Bericht door Kroppie »

en veel mensen willen getalletjes op een scherm zien, hoe meer hoe beter. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: BMV Vitron verschil coulomb meter?



Bericht door Bob47 »

Klopt Jos, alleen de % lading zou interessant zijn los van de uitlezing hoeveel Ah dit is :silent: .
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: BMV Vitron verschil coulomb meter?



Bericht door JanJD »

@Kroppie Wat mij betreft is het hoe minder hoe beter: Het display moet alleen het relevante informatie weergeven en dat is in het geval van een batterij monitor in ieder geval de laadtoestand of de beschikbare energie. Om met voldoende precisie (niet te verwarren met maximale precisie) het essentiële weer te geven is soms enige, voor de normale gebruiker onzichtbare, complexiteit / slimmigheid noodzakelijk. “Everything should be made as simple as possible, but no simpler” is een door mij graag aangehaalde quote van Albert Einstein.
Naar mijn ervaring willen veel mensen juist niet lastig gevallen worden met veel (in te stellen) waarden. Uitdaging is om de gewone gebruiker niet met complexiteit lastig te vallen maar indien gewenst de diepere details wel voor de deskundige gebruiker beschikbaar te maken. Dit wordt in het algemeen opgelost met veilige standaardinstellingen waarmee het apparaat vanuit de doos voldoende goed werkt.
Wat mij opvalt is dat juist de goedkope Chinese coulomb meters het schermpje volplempen met allerhande al dan niet redundante informatie (zie foto 2). Ondanks deze ogenschijnlijk zeer gedetailleerde weergave ontbreken helaas functies om de niet ideaalheden te compenseren. Ik heb op zich goede ervaring met zo'n Chinese coulomb meter. Bij mij deed het apparaat precies wat het volgens specificatie moest doen en geeft wat mij betreft een prima inzicht in de rauwe energiebalans. Als gebruiker moest ik wel zelf wel de resultaten interpreteren in de context van de installatie. De optredende afwijking in energiebalans gaf goed inzicht in het effect van de niet ideale lood-zuur batterij eigenschappen. De totale afwezigheid van compensatie van de niet-ideale lood-zuur batterij eigenschappen kan voor sommige a-typische gebruikers juist interessante informatie geven :-? . Ik denk echter dat een normale gebruiker gewoon de batterijstatus wilt zien zonder te moeten rekenen met de onhebbelijkheden van de batterij.

Het standaard scherm van de Victron BMV laat heel weinig, maar wel het essentiële, informatie zien (zie foto 1). Onder de motorkap zit wel intelligentie en functies om de kwaliteit van de essentiële weergave te optimaliseren. En ja er zijn voor de normale gebruiker standaard instellingen gekozen en indien gewenst kunnen de compensaties ook 'uit' gezet worden.
Zonder deze compensatie, zoals bij de Chinese Coulomb meter waar ik ervaring mee heb, zijn sommige weergegeven waarden wat mij betreft te onnauwkeurig voor gebruik zonder contextuele interpretatie.

@ Bob47 % lading weergeven is denk ik inderdaad datgene wat veel gebruikers willen weten. Bij de standaard camper bediening en status paneeltjes wordt dit veelal vanuit de spanning afgeleid. Dit geeft natuurlijk niet altijd het goede resultaat. Een eenvoudige Coulomb meter geeft beter resultaat mits die vaak genoeg 'gereset' wordt om de cumulatieve fouten kwijt te raken. Dit gebeurt meestal door nadat de accu 100% vol geladen is de laadstatus in de coulomb meter ook op 100% te zetten.
Je geeft een bekend lijstje aan van te maken instellingen waarbij fouten gemaakt kunnen worden. Hierbij suggereer je (met baude stelling) dat omdat er bij het instellen van deze waarden fouten gemaakt kunnen worden het beter is om de bijbehorende compensaties niet te hebben. Hier verschillen wij van inzicht; voor gewone loodzuur accu's denk ik dat de door Victron gekozen 2 compensaties (peukert & laad efficiency) al reeds met de door Victron ingestelde standaardwaarden voor de meeste accu's een beter resultaat geeft dan zonder deze compensaties. Hiernaast worden de overgebleven fouten door de automatische synchronisatie (bij volle accu) ook nog weggewerkt, ook heel handig lijkt mij. Ik ben het met je eens dat ondeskundige instellingen slecht uit kunnen pakken, de gemiddelde (op dit gebied ondeskundige) camperaar kan het beste gewoon van de instellingen afblijven.

Je geeft herhaaldelijk aan dat het met name een 'verkoop praatje' of 'heel marketing-kundig van Victron' is. Ik heb ook het vermoeden dat de Victron marketing sommige producten slim in de markt zetten. Maar in geval van de BMV zie ik ook echt toegevoegde waarde van de genoemde functies :D . Deze functies zijn trouwens volledig in software geïmplementeerd.
Wel zie ik een gemiste kans of juist bewuste marketing keuze bij de MPPT laders met load uitgang versus de BMV batterij monitor. Zelf gebruik ik een Victron smartsolar MPPT 75 | 15 laadregelaar en heb alle gebruikers op de load uitgang aangesloten. Deze laadregelaar meet zowel de energie die de accu in gaat als alles wat eruit gaat. En net zoals de BMV kan ook de temperatuur gemeten worden. Als de software algoritmes (inclusief de genoemde compensaties) zoals in de BMV op deze meetdata wordt losgelaten kan prima de laadtoestand of de beschikbare energie van de batterij bepaald worden. Helaas moet voor bepalen van de batterijstatus naast de laadregelaar een separate Batterij Monitor gekocht worden. Omdat de Victron app beide apparaten ondersteund is een Victron BMV hierbij een logische keuze. Mogelijk is de afwezigheid (in software) van een BMV functie in de laadregelaar een bewuste slimme marketing keuze...? Ik heb al een tijdje op mijn wensenlijst een hobbyprojectje staan om zelf in een klein externe microcontroller deze informatie (die via een seriële poort beschikbaar is) te processen om onder meer de accustatus te bepalen. De hieraan te besteden tijd wordt natuurlijk nooit terugverdiend maar het lijkt mij wel een leuk projectje ter lering en vermaak. Tot nu toe ontbreekt de tijd (of prioriteit) hiervoor :-B .

Afsluitend: Ik werk niet voor Victron en heb ook geen enkel belang in de verkoop van hun spullen. Ik ben zelf professioneel al ruim 35 jaar actief als technisch product ontwikkelaar. In die periode heb ik elektronica (schakelende voedingen, analoge elektronica met al dan niet digitale signaalbewerking en digitale elektronica), embedded software, applicatie software, cloud software en bijbehorende mechanica ontwikkeld. Dit voor de telecom, industriële mechatronica en bredere technische markt.
Bijlagen
Victron-BMV-700-LiFePO4-Battery-Monitor.png
Victron-BMV-700-LiFePO4-Battery-Monitor.png (684.59 KiB) 56 keer bekeken
coulombmeter.jpg
coulombmeter.jpg (134.29 KiB) 56 keer bekeken
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Plaats reactie