BMV Vitron verschil coulomb meter?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

BMV Vitron verschil coulomb meter?



Bericht door dethleffsi6810 »

mijn vraag ik zie hier een test van een coulomb meter, wat is het verschil met bmv van vitron?
gr Theo
Theo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: bmv vitron verschil coulomb meter



Bericht door Kroppie »

de naam en de kleur?, wat ze doen is voor beiden vrijwel hetzelfde meen ik.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: bmv vitron verschil coulomb meter



Bericht door seth_space »

De prijs ongetwijfeld.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: bmv vitron verschil coulomb meter



Bericht door Bob47 »

Verschil is 100 euro en de Victron is niet draadloos. Dus de gemeten stroom en spannings waarde zijn middels een lange draad (afhankelijk waar je display wilt) met elkaar verbonden.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: bmv vitron verschil coulomb meter



Bericht door Going »

En ook dat vele gebruikers verslaafd zijn aan alles van en alleen maar Victron.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: bmv vitron verschil coulomb meter



Bericht door dethleffsi6810 »

in die veronderstelling was ik ook, alleen ik twijfelde of een bmv meer functies had , overigens kan je een bmv700 (met dongel) of 712 ook aflezen op je telefoon
Theo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: BMV Vitron verschil coulomb meter?



Bericht door Camperic »

Of je koopt de SmartShunt: een BMV zonder display en dus goedkoper met dezelfde functionaliteit, via app te monitoren op telefoon.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: BMV Vitron verschil coulomb meter?



Bericht door JanJD »

Ik heb zo'n (goedkope van Ali) coulomb meter gebruikt waarbij mij opviel dat je als gebruiker zorgvuldig de weergegeven waarden moet interpreteren. Degene die ik had telt Ah in 2 richtingen en berekende de Watt uren. Op basis van een opgegeven vol capaciteit van de accu berekend de meter de SoC (state of charge). En hier wordt het verhaal wat lastiger; de goedkope coulomb meter houd geen rekening met niet ideale accu eigenschappen zoals extra verliezen bij grote ontlaadstromen bij loodaccu's (Peukert) en laadefficiency. Het gevolg is dat naarmate de tijd voortschrijd de werkelijkheid steeds meer afwijkt van de weergegeven waarden. Oftewel regelmatig resetten (die kan alleen bij 100% volle laadtoestand) is noodzakelijk.

De Victron BMV houd wel rekening met de genoemde niet ideale accu eigenschappen. Het is wel zaak de juiste parameters hiervoor in de BMV in te stellen. Hiernaast ondersteund de BMV een automatische reset; bij een vooraf ingesteld condities worden de opgelopen fouten weer 'weggewerkt'.
Het is natuurlijk aan de koper hoeveel deze extra functies voor hem/haar waard zijn.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: BMV Vitron verschil coulomb meter?



Bericht door Bob47 »

JanJD schreef:
di 13 apr 2021, 10:51


De Victron BMV houd wel rekening met de genoemde niet ideale accu eigenschappen. Het is wel zaak de juiste parameters hiervoor in de BMV in te stellen. Hiernaast ondersteund de BMV een automatische reset; bij een vooraf ingesteld condities worden de opgelopen fouten weer 'weggewerkt'.
Het is natuurlijk aan de koper hoeveel deze extra functies voor hem/haar waard zijn.
Hallo Jan, ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan hebt, maar ik gok...... van een Victron verkoper :-B . . Als dit Peukert effect al ingeprogrammeerd zou zitten is het bij benadering en duimen zuigerij want dit kan voor de verschillende accu's, zomaar behoorlijk verschillen . Denk alleen maar aan de veroudering vd batterij. Denk dus dat een héle goede verkoper geweest moet zijn (heb ik ervaring mee in mijn werkzame leven), want die verzinnen van alles waar je bij staat :crazy:
Dus van tijd tot tijd ressetten is een noodzaak want de afwijking is cumulatief en wordt door de tijd gezien alleen maar groter.
Laatst gewijzigd door Bob47 op di 13 apr 2021, 17:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: BMV Vitron verschil coulomb meter?



Bericht door Atoz »

@bob47
Ooit al eens in de praktijk getest of hou je er van om eens hard te roepen?

Het enige wat ik van Victron gebruik is nu net een Victron SmartShunt 500A/50mV, net omdat als ik iets meet, ik ook verwacht dat mijn meting correct/betrouwbaar is.
En die lees je via de app af of via het Victron display of via je eigen knutselwerk-display

Maar je roept maar :)

Edit: ja ik heb ervaring met een chinese coulomb meter. Totaal waardeloos.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: BMV Vitron verschil coulomb meter?



Bericht door Bob47 »

Atoz schreef:
di 13 apr 2021, 17:26
@bob47
Ooit al eens in de praktijk getest of hou je er van om eens hard te roepen?

Maar je roept maar :)

Edit: ja ik heb ervaring met een chinese coulomb meter. Totaal waardeloos.
@Atoz ; Het enige wat ik doe is logisch nadenken. Als je de configuratie app ziet van de
" smart shunt " dan zie je een aantal parameters moet invullen (zoals de Peukert factor, wat voor type accu, enz) en dan bepaald hij wanneer die 100% geladen is en gereset moet worden voor een exacte SOC. Dit zijn dus berekeningen gebaseerd op aannames. Hoeveel heb je hieraan als gegebruiker en hoezo precies. Voor de onwetende komt het héél professioneel over.
En dat is wat ze willen !!
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: BMV Vitron verschil coulomb meter?



Bericht door Camperic »

Bob47 schreef:
di 13 apr 2021, 18:41
Het enige wat ik doe is logisch nadenken ..... een aantal parameters moet invullen (zoals de Peukert factor, wat voor type accu, enz) en dan bepaald hij wanneer die 100% geladen is en gereset moet worden voor een exacte SOC. Dit zijn dus berekeningen gebaseerd op aannames.
Dus logisch nadenken leidt tot de conclusie dat parameters = aannames :eh:
Dat komt niet héél professioneel over bij deze "onwetende" 8-)
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

BMV Vitron verschil coulomb meter?



Bericht door JanJD »

Bob47 schreef:
di 13 apr 2021, 17:08
JanJD schreef:
di 13 apr 2021, 10:51


De Victron BMV houd wel rekening met de genoemde niet ideale accu eigenschappen. Het is wel zaak de juiste parameters hiervoor in de BMV in te stellen. Hiernaast ondersteund de BMV een automatische reset; bij een vooraf ingesteld condities worden de opgelopen fouten weer 'weggewerkt'.
Het is natuurlijk aan de koper hoeveel deze extra functies voor hem/haar waard zijn.
Hallo Jan, ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan hebt, maar ik gok...... van een Victron verkoper :-B . . Als dit Peukert effect al ingeprogrammeerd zou zitten is het bij benadering en duimen zuigerij want dit kan voor de verschillende accu's, zomaar behoorlijk verschillen . Denk alleen maar aan de veroudering vd batterij. Denk dus dat een héle goede verkoper geweest moet zijn (heb ik ervaring mee in mijn werkzame leven), want die verzinnen van alles waar je bij staat :crazy:
Dus van tijd tot tijd ressetten is een noodzaak want de afwijking is cumulatief en wordt door de tijd gezien alleen maar groter.
Bob47, ik ben net als jij nogal argwanend richting verkopers en laat mij niet snel zonder een eigen onderzoek een product aanpraten. Hiernaast luister ik ook graag naar ervaringsdeskundigen, zie ook mijn signature! Ik heb wat moeite te zien hoe de stevige stellingname zoals de door jouw geclassificeerde "duimen zuigerij" constructief bijdraagt aan het beantwoorden van de vraag. De door de batterij fabrikant gegeven Peukert coëfficiënt ingesteld in de BMV zal mijns inziens met name bij variërende belastingen (LED lampjes / inverter voor b.v. koffiezetter) een aanzienlijk nauwkeuriger berekende laadtoestand (SoC) opleveren.
Voor het beantwoorden van de vraag heb ik gewoon de daarvoor bedoelde bron gebruikt; de product documentatie: https://www.victronenergy.com/battery-m ... 700#manual
Volgens de handleiding houdt de Victron BMV rekening met de genoemde niet ideale accu eigenschappen. De Peukert Coëfficiënt en ook laad efficiency kan ingesteld worden, zie de toegevoegde instellingen pagina van de VictronConnect App. En de modellen hierachter zijn natuurlijk een benadering van de werkelijkheid en hierom blijft de ook aanwezige automatische synchronisatie (is reset bij 100% lading) noodzakelijk.
De Laadtoestand (SoC) weergave zal zonder de genoemde relatief eenvoudige correcties meer van de werkelijkheid afwijken.

Bob47, je noemt ook de veroudering van de batterij, de BMV kan dit inderdaad niet bepalen. Batterij verouderingsmodellen zijn ingewikkeld met nogal wat haken en ogen om dit goed (met toegevoegde waarde) vanuit de normale gebruiksmetingen de veranderende batterij parameters te bepalen. Opmerkelijk dat je juist de relatief eenvoudige 'Peukert berekening' als "duimen zuigerij" classificeert met onder meer als argument de langzaam over tijd veranderde batterij parameters door oudering. Door af en toe tijdens de levensduur de door veroudering veranderde batterij parameters opnieuw in te stellen zijn afwijkingen te minimaliseren.Afbeelding
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: BMV Vitron verschil coulomb meter?



Bericht door Bob47 »

@ JanJD...... ; Ben natuurlijk wel verplicht (als meet en regel technicus) om nog even te reageren op mijn " baute " beweringen :-?

De basis van mijn stelling is het feit dat de accu nog steeds een wazig gebeuren is. Een chemisch proces waar héél veel factoren van op invloed zijn.
Het feit alleen al bv bij parrallel schakelen van 2 (of meer ) indentieke accu,s men aanbeveelt om nieuw te beginnen (liefst nog van eenzelfde fabricage badge )om ongelijk te voorkomen, geeft al aan hoe moeilijk dit veroudering proces te zien is en te volgen wat de capaciteit is.
Een beste methode zou nog steeds zijn het zuurgehalte meten om de ladings graad te zien (met de nodige temperatuur tabellen). Heb nog nooit een camperaar dat zien doen , afgezien dat je er tegenwoordig nauwelijks meer bij kunt.
Dit even ter onderbouwing van mijn bewering.

Namelijk dat hoe meer instellingen ingesteld mogen (kunnen) worden, des te meer fouten gemaakt kunnen worden én tegelijkertijd de indruk gewekt wordt dat men een exact overzicht heeft ( heel marketing-kundig van Victron)
-Onder de instellingen moet je zien bv de capaciteit in Ah. Deze loopt terug over de tijd, dus heeft regelmatig herziening nodig. (Hoe te meten)
-Accu 100% instelling . Hoeveel is precies (instelling in Volts ?)
-Peukert index.... is uiteraard aanwezig..... maar hoeveel is die dan ? En die wordt ook groter onder invloed van veroudering.
-Temperatuur, alle bovenstaande factoren zijn temperatuur afhankelijk !

Dit zijn enkele factoren welke voor de gemiddelde camperaar ongrijpbaar zijn en daarop is mijn bewering ook gebaseerd dat dit voor een groot deel duimenzuigerij is. Kan goed uitpakken maar ook een fout indruk).
Zolang je dit maar in je achterhoofd houdt is het nietemin een leuke indicatie en zo gebruik ik het ook.
Plaats reactie