TV-set voor ontvangst Canal Digitaal

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wolfshond
Berichten: 56
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 21:05
Locatie: Gårelehöjden

TV-set voor ontvangst Canal Digitaal



Bericht door Wolfshond »

Ik kijk al jaren thuis via 4 schotels via de satelliet naar de TV.
Sinds kort heb ik een gebruikte camper waar een complete TV set ingebouwd zit, bestaande uit TV met insteek module, een automatische schotel en een stuur eenheid voor deze schotel.
Op de stuur eenheid zitten een paar knopjes. Een aan en uit knop die de schotel doet gaan werken en dan 5 schotel posities.
Gebruik ik na het aanzetten 1 van deze laatste 5 knopjes dan stopt de schotel in de goede richting van de bedoelde satelliet.

Maar als ik de set aan zet dan gaat de schotel zoeken en blijft zoeken, ook bij het gebruik van de insteek moduul, waarbij de melding op het scherm verschijnt : "Geen signaal". (Dus logisch dat die blijft zoeken)
Deze melding ken ik vooral bij mij thuis in de winter wanneer de schotels zijn dicht gesneeuwd.

Moet er bij deze set nog een CD decoder komen of wordt dit door de insteek moduul van de TV geregeld?

Hopelijk heeft iemand het juiste antwoord.

vr.gr.
Cor
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: TV-set voor ontvangst Canal Digitaal



Bericht door rhomodel »

Waarschijnlijk moet je er nog een ci module insteken...
Julius
Ergens in Friesland aan het water
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: TV-set voor ontvangst Canal Digitaal



Bericht door pwhooftman »

Dat denk ik niet, want een sat ontvanger herkent ook een signaalsterkte en -kwaliteit van gecodeerde kanalen ( en daar is die ci module voor, voor het decoderen)
Gebruikersavatar
Wolfshond
Berichten: 56
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 21:05
Locatie: Gårelehöjden

Re: TV-set voor ontvangst Canal Digitaal



Bericht door Wolfshond »

Ok, dank voor de reactie. Dan is er dus iets anders aan de hand. Ik denk dat een bezoek aan de reparateur wel verplicht is, of iemand moet nog een oplossing weten. Eventueel wil ik met alle plezier naar iemand toe rijden die een oplossing denkt te hebben.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: TV-set voor ontvangst Canal Digitaal



Bericht door pwhooftman »

Hallo Cor,

Nog even ter aanvulling: dat de schotel bij één van de vijf knopjes de bedoelde satelliet vindt betekent dat de schotel en de aansturing in orde zijn. Maar wat er aan de hand kán zijn is dat de ontvanger (middels zogenaamde diseqc commando's) in staat is om de automatische satelliet aan te sturen naar een andere satellietpositie zodra je van kanaal wisselt (bijna alle ontvangers kunnen dat). En dat dus de ontvanger de schotel naar een satelliet stuurt die hij niet kent. Dus lukt het misschien door op de ontvanger een ander kanaal te kiezen (bij voorkeur een niet gecodeerd kanaal zoals BVN)?

NB. de melding 'geen signaal' is niet de oorzaak dat de schotel blijft zoeken, maar het gevolg daarvan. Pas als de schotel de satelliet vindt, verdwijnt die melding. Als er geen ci insteekmodule geplaats is zal de melding veranderen van 'geen signaal' naar 'gecodeerd signaal' of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1898
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: TV-set voor ontvangst Canal Digitaal



Bericht door Rob66 »

En wat is het merk en type van de schotel installatie?

Ik vermoed een probleem met de DiSEqC instellingen.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
Wolfshond
Berichten: 56
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 21:05
Locatie: Gårelehöjden

Re: TV-set voor ontvangst Canal Digitaal



Bericht door Wolfshond »

Dank voor de reacties. Die Ci moduul zit er in. Heb ik vandaag geplaatst.
Ik weet het merk van de installatie helaas niet uit mijn hoofd.
De papieren liggen in de camper en daar kom ik woensdag pas weer.

Het DiSEqC verhaal zou inderdaad wel kunnen.
Ik weet ook niet wat en hoe ik deze installatie goed kan instellen.
Ik heb de moduul er in gestoken en dan krijg ik op beeld een aantal zenders te zin. Daar kan ik op klikken maar de schotel blijft draaien.
In mijn CD decoders weet ik wel hoe ik de DiSEqc moet instellen maar ik begrijp niet helemaal hoe dat bij 1 schotel zou moeten.
Volgens mij heb je bij gebruik van 1 schotel geen DiSEqc instellingen omdat de schotel naar de betrokken satelliet draait.
Thuis heb ik een aantal schotels en dan moet je de decoder "vertellen" welke schotel actief gezet moet worden.
Maar misschien vergis ik mij.

Om even voor mij iets duidelijk te maken.
Ik zet de TV aan en daarna zet ik de schotel installatie aan.

Hoe weet nu de schotel naar welke satelliet hij moet gaan "kijken"?

CD vertelt dat ook zonder CI moduul de FTA kanalen bekeken kunnen worden.
Ik neem aan dat er dan ergens eerst een zender lijst ingeladen moet worden omdat anders het systeem toch niet weet wie waar te vinden is.
Op mijn thuis installatie haal ik die lijst via de satelliet binnen maar ik neem aan dat dit bij de camper niet kan. (omdat de schotel blijft zoeken).
Moet ik dan de schotel handmatig op de 19 of 23 zetten en dan een lijst proberen in te laden??

Woensdag weet ik meer en dan ga ik kijken of ik op het internet een gebruiksaanwijzing kan vinden.
Gebruikersavatar
Wolfshond
Berichten: 56
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 21:05
Locatie: Gårelehöjden

Re: TV-set voor ontvangst Canal Digitaal



Bericht door Wolfshond »

ALs je even gaat kijken naar de "footprint" van een satelliet dan weet je of je die kan ontvangen en ook hoe je die kan ontvangen.

Kijk voor Joyne even hier:

https://www.google.com/search?sxsrf=ALe ... 9oPWoXhClM


Succes
Gebruikersavatar
Wolfshond
Berichten: 56
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 21:05
Locatie: Gårelehöjden

Re: TV-set voor ontvangst Canal Digitaal



Bericht door Wolfshond »

Ik zou nog even melden of het allemaal gelukt is. Vandaag naar Zoetermeer gereden (zonder afspraak) naar Ziezotec. Daar werd ik bijna gelijk vriendelijk geholpen. Het gehele systeem geüpdate en bijna alles functioneerde weer behalve de 19 graden. Daar krijg ik de melding geen signaal. Daar moet ik mij in gaan verdiepen hoe dit nu kan. Op de 23, 28 en de Hotbird perfecte beelden. Op 19 helemaal niets. Ik kom nog een keer hierop terug.
Plaats reactie