Mag 12V via één kabel in 2 richtingen stromen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Mag 12V via één kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door marchugo »

Mag je 12V via 1 kabel in 2 richtingen laten stromen?

Mijn situatie:
Het zonnepaneel op ons VW-busje laadt de HH-accu via een 8MM2 kabel.
Nu wil ik een vriezertje aansluiten op die HH-accu, maar aan de accupolen kom ik een bevestigingspunt tekort. (er zitten al vier kabels op de polen aangesloten).

Mag ik de kabel van het zonnepaneel naar de HH-accu via een Y-aftakking gebruiken om de vriezer van stroom te voorzien?
De solarkabel is gezekerd met 15A (paneel levert max. 6A), de vriezerkabel heeft een eigen zekering van 10A (vriezertje verbruikt max. 35 W).

Gaan die laad- en ontlaadstromen elkaar dwarszitten? Houden de zekeringen daar niet van?

(ik heb rondom de accupolen helaas geen ruimte om een een blokje met extra aansluitingen aan te brengen, dan was het probleem zo opgelost).

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Mag 12V via 1 kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door jansloos »

In principe kan dat.

Maaarrrrr, gebruik je ook een mpp oid tussen paneel en accu. Neem niet aan dat het zonder zit.

Die aftakking kun je maken NA die regelaar, dus aan de kant van de accu.
Zet direct bij de aftakking de zekering.
Mocht de vriezer stroom vragen, gaat het vanaf het paneel gewoon " linksaf" ipv rechtdoor.

Over teveel stroom zou ik me niet druk maken. Maar zelden dat het paneel veel stroom levert.

Wat is het voor vriezer? Compressor absorptie?

PS
8mm2 bestaat niet. 6 of 10 wel.

Bedenk steeds weer iets:
Hoe dik is de kabel van de vriezer?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Mag 12V via 1 kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door seth_space »

Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Mag 12V via 1 kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door Kroppie »

8mm2 het bestaat, maar is geen algemeen gebruikte maat, maar als het perse nodig is, leverbaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Mag 12V via één kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door CaradoT135 »

Voor zo'n paneel op een busje is de kabel redelijk overgedimensioneerd, in de reguliere zonnepanelen installatie is 6mm² gebruikelijk.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Mag 12V via één kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door jansloos »

Gebruiken jullie versterker kabel als instalatiekabel?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Mag 12V via één kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door henk en lila »

Als je geen plek hebt voor een (kleine) plusverdeler dan kun je ook één van de bestaande pluspool aftakkers met een Wago klem splitsen in twee aftakkers.
Maar zeker niet in de kabel die vanaf het zonnepaneel naar de zonne-regelaar loopt. Want daar staat minstens 18 volt op. Dus altijd in de kabel die van deze regelaar naar de hh-accu loopt.
Laatst gewijzigd door henk en lila op zo 11 apr 2021, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Mag 12V via één kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door AadenAnke »

@ jansloos Eeeehhhuu ja heel soms voor kleine stroompjes :oops: :oops: ik weet isolatie waarde/kwaliteit :think: :silent: maar het is zo lekker soepel en zo makkelijk aan de meter bij de bouwmarkten en 1 streng gemarkeerd :shh: moet ik nu in de hoek :lol: :lol: :lol3:

Gr. Aad
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Mag 12V via één kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door CaradoT135 »

jansloos schreef:
zo 11 apr 2021, 18:38
Gebruiken jullie versterker kabel als instalatiekabel?
Dat is tekenend voor dit forum, de vraag leek mij simpel het juiste antwoord ook en vervolgens wordt er allerlei off-topic punten bijgehaald.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Mag 12V via één kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door Kroppie »

toch werkt het al jaaaaaaaren, en hebben veel mensen hier een oplossing voor hun probleem gevonden, of zijn verder geholpen, en een forum is ook een beetje(soms beetje veel) koffietafel om wat te o.h,en, o.i.d, effe wenne.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Mag 12V via één kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door Arie55 »

Dat lijkt maar zo. Ik kan je wel vertellen dat het hier niet regent, maar ik sla wel meer wartaal uit. En wat is er mis met dikke luidspreker kabel? Voordeel van dit spul is dat het jaren heerlijk bij de kachel heeft gelegen en een knusse omgeving. Dus wat wil je nog meer?
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Mag 12V via één kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door Kroppie »

mechanische bestendigheid en isolatie weerstand van de buitenmantel??, misschien anders dan bij voor een bepaalde toepassing bedoelde kabel

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Mag 12V via één kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door jansloos »

AadenAnke schreef:
zo 11 apr 2021, 18:48
@ jansloos Eeeehhhuu ja heel soms voor kleine stroompjes :oops: :oops: ik weet isolatie waarde/kwaliteit :think: :silent: maar het is zo lekker soepel en zo makkelijk aan de meter bij de bouwmarkten en 1 streng gemarkeerd :shh: moet ik nu in de hoek :lol: :lol: :lol3:

Gr. Aad
Het wordt "een functie elders"
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Mag 12V via één kabel in 2 richtingen stromen?



Bericht door jansloos »

Ok,ok het werkt.

Koperdraad,ijzer,aluminium, goud, zilver.Allemaal geleidend materiaal.
Zwart, blauw, rood, geel groen, en nog heel veel andere kleuren.
Zelfs combinaties. Rood/wit, blauwWit, met streepjes, met ringen, enz.

En dan ook nog allerlei diktes.

Pfffff. Waar zou dat nou allemaal voor zijn.

Als we toch alles door elkaar gebruiken, is zwart in 1 dikte voor alles toch veel goedkoper? En leggen we draden gewoon 4, 5, 6 X naast elkaar?
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 11 apr 2021, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie