Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
Hoi iedereen,
Wij zijn (nog steeds) bezig met ons elektra schema. We hebben alvast wel bedacht dat we de elektronica zoveel mogelijk achterin willen in de garage omdat we daar de meeste ruimte over hebben.
Om de hh accu te laden tijdens het rijden leggen we een kabel van de startaccu voor, naar de hh-accu achter. Even opzoeken op polz.info (12V, 60A, 4m) geeft minimaal 25mm², ik ga voor de 35mm².
De Cyrix geeft aan 'zo dicht mogelijk bij de kleinste accu aanbrengen', dat is dus bij de startaccu voor in de auto.
Voor de Cyrix komt nog een DC-DC 12|12-30 converter. Hierop kan ik max. 16mm² aansluiten.
Kan ik dan van de startaccu naar de DC-DC een korte 16mm² draad trekken, kort daarop naar de Cyrix ook een 16mm² draad en vanaf daar een gezekerde lange 35mm² kabel naar achteren?
Volgens polz.info heb ik voor 50cm slechts 10mm² nodig. Het voelt wat tegennatuurlijk om dezelfde Ampere's eerst over 10mm² te sturen en vervolgens over te gaan naar een 35mm²?
Wij zijn (nog steeds) bezig met ons elektra schema. We hebben alvast wel bedacht dat we de elektronica zoveel mogelijk achterin willen in de garage omdat we daar de meeste ruimte over hebben.
Om de hh accu te laden tijdens het rijden leggen we een kabel van de startaccu voor, naar de hh-accu achter. Even opzoeken op polz.info (12V, 60A, 4m) geeft minimaal 25mm², ik ga voor de 35mm².
De Cyrix geeft aan 'zo dicht mogelijk bij de kleinste accu aanbrengen', dat is dus bij de startaccu voor in de auto.
Voor de Cyrix komt nog een DC-DC 12|12-30 converter. Hierop kan ik max. 16mm² aansluiten.
Kan ik dan van de startaccu naar de DC-DC een korte 16mm² draad trekken, kort daarop naar de Cyrix ook een 16mm² draad en vanaf daar een gezekerde lange 35mm² kabel naar achteren?
Volgens polz.info heb ik voor 50cm slechts 10mm² nodig. Het voelt wat tegennatuurlijk om dezelfde Ampere's eerst over 10mm² te sturen en vervolgens over te gaan naar een 35mm²?
Re: Startaccu -> DC-DC -> Cyrix -> HH accu
Precies, de afstand in de tabel is ook de totale afstand van accu naar verbruiker. Anders zou je het in stukjes kunnen opdelen met kleinere diameters, en dat is natuurlijk onzin.
Re: Startaccu -> DC-DC -> Cyrix -> huishoudaccu
Weet je wel zeker dat je er nog een Cyrix tussen wil hebben?
https://www.victronenergy.com/upload/do ... -SV-CZ.pdf
Peter
https://www.victronenergy.com/upload/do ... -SV-CZ.pdf
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Startaccu -> DC-DC -> Cyrix -> huishoudaccu
Nee, ik weet niets zeker, ik probeer dit schema te volgen en daar wordt de DC-DC en de MPPT op een (Gezekerde) Cyrix aangesloten
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ion-Tr.pdf
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ion-Tr.pdf
Re: Startaccu -> DC-DC -> Cyrix -> huishoudaccu
Ja dat schema is andere koek.
Je schetste een redelijk overzichtelijke en veel voorkomende situatie.
Vandaar mijn link van de fabrikant voor die situatie.
Vergeet mijn opmerking dus maar en volg de instructies voor jouw situatie. Succes!
Peter
Je schetste een redelijk overzichtelijke en veel voorkomende situatie.
Vandaar mijn link van de fabrikant voor die situatie.
Vergeet mijn opmerking dus maar en volg de instructies voor jouw situatie. Succes!
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
Eerst een Bosch semi tractie, bv zoiets:
https://www.accudeal.nl/p/l5080-bosch-2 ... 2l50800-2/
Maar, dit is vooral vanwege de kosten van een lfpo4. Wellicht dat we de semi tractie na een paar jaar vervangen als we ook op elektra gaan koken.
https://www.accudeal.nl/p/l5080-bosch-2 ... 2l50800-2/
Maar, dit is vooral vanwege de kosten van een lfpo4. Wellicht dat we de semi tractie na een paar jaar vervangen als we ook op elektra gaan koken.
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
Oké
Maar je komt met een schema die geheel is gebaseerd op Victron lfpo4 accu.
Ik kan ook de titel van dit topic niet helemaal volgen.
Waarom een cyrix en een 12/12/30
Maar je komt met een schema die geheel is gebaseerd op Victron lfpo4 accu.
Ik kan ook de titel van dit topic niet helemaal volgen.
Waarom een cyrix en een 12/12/30
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
Die Orion Smart 12-12-30 zit in dat schema waarschijnlijk omdat je die kunt instellen op Lithium accu's. Knoop je de startaccu via de Cyrix direct je hh accu's dan kun je geen laadcurve voor Lithium instellen natuurlijk. Plus, dat schema is ook ontworpen voor een Euro 6 syteem met slimme dynamo, ook daarom de hh accu's laden via dc/dc.
N.B. Ik zou niet zo maar klakkeloos een bestaand schema volgen, eerst eens nadenken wat je zelf hebt, wat je wilt, en daarop je installatie ontwerpen. En je kunt best bestaande schema's als leidraad of voorbeeld nemen natuurlijk, maar kijk dan wel goed waarom bepaalde onderdelen er in zitten waarom iets zo is zo als het is...
N.B. Ik zou niet zo maar klakkeloos een bestaand schema volgen, eerst eens nadenken wat je zelf hebt, wat je wilt, en daarop je installatie ontwerpen. En je kunt best bestaande schema's als leidraad of voorbeeld nemen natuurlijk, maar kijk dan wel goed waarom bepaalde onderdelen er in zitten waarom iets zo is zo als het is...
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
Dank voor jullie reacties. Het ging me niet zozeer over dat schema... Ik durf ons eigen aangepaste schema nog niet te plaatsen, omdat ik echt nog in de uitzoekfase zit. Zoals ondertussen bekend
Het topic was vooral bedoeld om helderheid te krijgen over hoe om te gaan met een dikke 35mm² kabel van de startaccu richting de hh accu. En het aansluiten van het materiaal waarop max 16mm² past. Ik zie daarbij vast een bepaalde logica over het hoofd.
In het complexe victron schema zie ik:
startaccu > 60A zekering > Orion > 60A zekering > Cyrix > Busbar > 175A zekering > hh accu.
Pas in de laatste stap is een serieus dikke kabel gebruikt.
Ik lees ook dat de Cyrix zo dicht mogelijk bij de kleinste accu geplaatst moet worden. In ons geval de startaccu.
Als ik het schema goed lees betekent dit dat de meeste apparatuur voorin de auto geplaatst moet worden, en vanaf daar een 175A gezekerde 35mm² kabel naar achterin de auto? Zijn er lieden die dit niet gedaan hebben, en zo ja: hoe dan
Het topic was vooral bedoeld om helderheid te krijgen over hoe om te gaan met een dikke 35mm² kabel van de startaccu richting de hh accu. En het aansluiten van het materiaal waarop max 16mm² past. Ik zie daarbij vast een bepaalde logica over het hoofd.
In het complexe victron schema zie ik:
startaccu > 60A zekering > Orion > 60A zekering > Cyrix > Busbar > 175A zekering > hh accu.
Pas in de laatste stap is een serieus dikke kabel gebruikt.
Ik lees ook dat de Cyrix zo dicht mogelijk bij de kleinste accu geplaatst moet worden. In ons geval de startaccu.
Als ik het schema goed lees betekent dit dat de meeste apparatuur voorin de auto geplaatst moet worden, en vanaf daar een 175A gezekerde 35mm² kabel naar achterin de auto? Zijn er lieden die dit niet gedaan hebben, en zo ja: hoe dan
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
De cyrix in het schema die is gebaseerd op lfpo4 is een li, werkt icm. een Victron bms.
Dat schema is totaal ongeschikt voor “gewone” accu’s.
Dat schema is totaal ongeschikt voor “gewone” accu’s.
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
Om welk voertuig en van welk bouwjaar gaat het eigenlijk?
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
Ooooooo nou zie ik nog een andere topic staan, waarom dan weer opnieuw een topic openen over het zelfde??
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
ok, vergeet het schema, de vraag gaat over het aansluiten van apparatuur op daarvoor te dikke kabels.
bv ook hier: viewtopic.php?f=10&t=8475477&p=2024929& ... a#p2024929 waar jij (@myway) aangeeft dat 50mm² dikke kabel niet gaat werken, daar past 16 mm² op. De TS past de kabeldikte aanpast naar 16mm. Nu haal ik uit de info vanaf polz.info dat dit niet kan in ons geval, de hh accu ligt achterin dus dikkere kabel nodig dan 16mm²... Veilig is vanaf 25mm². Hoe sluit ik een Orion aan op een 25mm² kabel...
Het gaat in ons geval om een Peugeot Boxer van eind 2015.
bv ook hier: viewtopic.php?f=10&t=8475477&p=2024929& ... a#p2024929 waar jij (@myway) aangeeft dat 50mm² dikke kabel niet gaat werken, daar past 16 mm² op. De TS past de kabeldikte aanpast naar 16mm. Nu haal ik uit de info vanaf polz.info dat dit niet kan in ons geval, de hh accu ligt achterin dus dikkere kabel nodig dan 16mm²... Veilig is vanaf 25mm². Hoe sluit ik een Orion aan op een 25mm² kabel...
Het gaat in ons geval om een Peugeot Boxer van eind 2015.