Wat bedoel je?
Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
"Ik zie daarbij vast een bepaalde logica over het hoofd"
Begin dan bij het begin en niet met een zéér uitgebreid plan wat je waarschijnlijk niet gaat nabouwen.
De Victron 12/12-30 heeft een aansluiting voor 16 mm2 omdat deze Victron maar max 30A toe zal staan. Ga dan nog eens rekenen.
Houd je systeem zo strak mogelijk met, behalve de noodzakelijke zekeringen, zo min mogelijk verbindingen/overgangen er tussen.
Dus alleen een Cyrix als dit echt nodig is.
Meestal is het of Cyrix of Booster.(= niet altijd!)
Maar er zijn verschillende relais en verschillende laadboosters maar vooral verschillende persoonlijke wensen.
Daar zal je het schema op aan moeten passen.
En hier zijn genoeg mensen, met eigen theorien, die met je mee willen denken.
Peter
Begin dan bij het begin en niet met een zéér uitgebreid plan wat je waarschijnlijk niet gaat nabouwen.
De Victron 12/12-30 heeft een aansluiting voor 16 mm2 omdat deze Victron maar max 30A toe zal staan. Ga dan nog eens rekenen.
Houd je systeem zo strak mogelijk met, behalve de noodzakelijke zekeringen, zo min mogelijk verbindingen/overgangen er tussen.
Dus alleen een Cyrix als dit echt nodig is.
Meestal is het of Cyrix of Booster.(= niet altijd!)
Maar er zijn verschillende relais en verschillende laadboosters maar vooral verschillende persoonlijke wensen.
Daar zal je het schema op aan moeten passen.
En hier zijn genoeg mensen, met eigen theorien, die met je mee willen denken.
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
Nooit de 2 samen !
Bij een ouder voertuig zonder intelligente dynamo gebruik je een cyrix relais.
Bij een modern voertuig of een voertuig met LFP HH accu gebruik je een speciale DC/DC booster.
De bekabeling pas je iedere keer aan
aan de lengte en de maximale stroom.
En dat bereken je met een rekentool.
Bij een ouder voertuig zonder intelligente dynamo gebruik je een cyrix relais.
Bij een modern voertuig of een voertuig met LFP HH accu gebruik je een speciale DC/DC booster.
De bekabeling pas je iedere keer aan
aan de lengte en de maximale stroom.
En dat bereken je met een rekentool.
Groeten Kampo
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
@Kampo
Ik ben het, op hoofdlijnen, helemaal met je eens.
"Nooit" is echter heel stellig.
TS is van een schema uitgegaan waarin wel wordt uitgegaan van de combinatie. Even los van of dit schema voor hem van toepassing is, moet je hem en Victron dan wel uitleggen, uitgaande van dat schema, waarom dit "nooit de 2 samen" zo is.
En ja, ik zie ze het liefst ook niet samen...., maar...
Peter
Ik ben het, op hoofdlijnen, helemaal met je eens.
"Nooit" is echter heel stellig.
TS is van een schema uitgegaan waarin wel wordt uitgegaan van de combinatie. Even los van of dit schema voor hem van toepassing is, moet je hem en Victron dan wel uitleggen, uitgaande van dat schema, waarom dit "nooit de 2 samen" zo is.
En ja, ik zie ze het liefst ook niet samen...., maar...
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
Zoals ik al aangaf is in het bedoelde schema spraken van een andere cyrix een li wil zeggen lithium.
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
KISS is een Engels acroniem, al is de precieze betekenis niet altijd onomstreden. Vijf bekende versies zijn:
Keep it simple, stupid
Keep it short and simple
Keep it simple & straightforward
Keep it smart & simple
Keep it safe & simple.
Of ook:
Bedenk geen oplossing voor een probleem dat er niet is.
Peter
Keep it simple, stupid
Keep it short and simple
Keep it simple & straightforward
Keep it smart & simple
Keep it safe & simple.
Of ook:
Bedenk geen oplossing voor een probleem dat er niet is.
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
Jaa, dat stukje dramatiek. Dat wordt later vervolgd wanneer ik wat meer zaken helder heb. De info van jullie hierboven over specifieke vragen help daarvoor enorm.
Ik heb op het punt gestaan om het elektrische gedeelte uit te besteden, maar ik wil zelf ook weten hoe en waarom het werkt. Inderdaad simpel houden, ik ga jullie trots maken
Re: Startaccu > DC-DC > Cyrix > huishoudaccu
Start vanuit een goed e-schema voor een gelijkaardig geval.
Groeten Kampo