Phoenix 12/375 op zijn kop monteren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Coralfan
Berichten: 35
Lid geworden op: za 24 okt 2020, 16:19

Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door Coralfan »

Ik wil mijn fiets accu's kunnen opladen als we niet aan de paal hangen en ben van plan om een phoenix 12/375 omvormer te monteren in dezelfde ruimte als waar de accu's staan, namelijk in de stoelruimte rechts naast de deur (Adria coral 670 SL). Je kunt er bij komen door de zitting op te klappen.

Omdat de ruimte vol zit (2 accu's) wil ik de omvormer op zijn kop monteren aan deze zitting, heeft vele voordelen korte kabels naar de accu en als je de zitting openklapt dan kun je makkelijk bij de accu's. Ik monteer er ook een 220V wandcontactdoos speciaal voor de omvormer verder geen poespas.

Echter Victron schrijft in de handleiding dat plafond montage niet wordt aanbevolen, ik kan met de beste wil niet begrijpen waarom dat een probleem zou zijn (alle andere montage posities zijn wel ok). Zien jullie dit als een probleem?

PS: Even verderop in de handleiding staat nog " bevestig de omvormer niet ondersteboven op een grondoppervlak"
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door veetee »

Ik denk dat het te maken heeft met de luchtstroming door het apparaat voor de koeling van de electronica?
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door Rob A2 »

Volgens de handleiding mag je de Phoenix op allerlei manieren monteren.
Twee manieren worden niet aanbevolen, maar zijn niet verboden:
- Plafond montage (waarschijnlijk ivm gewicht wat je eventueel op je kop kunt krijgen als het apparaat losschiet)
- Met de ventilator naar boven (ivm kleine voorwerpen die in het apparaat kunnen vallen volgens de handleiding)

Kortom; maak je keuze weloverwogen, maar alles kan dus. Hieronder het betreffende deel uit de handleiding.

Montage Phoenix klein.jpg
Montage Phoenix klein.jpg (95.85 KiB) 418 keer bekeken
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door NoStress »

kan op zijn kop.
Laatst gewijzigd door NoStress op ma 17 okt 2022, 1:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door kampo »

De plastic behuizing is er niet voor gemaakt.

Als je het toch probeert dan is het misschien omdat het je aan creativiteit ontbreekt ?
Doe het niet. Wat langer zoeken naar een goede montageplek.
Groeten Kampo
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door veetee »

+1. Als ie op z'n kop aan die 4 plastic lipjes hangt, en er met hobbelen, trillen etc. de nodige krachten op staan zal dat een keer stuk gaan. Wil je toch die positie, dan uit voorzorg 2 alu beugeltjes op maat buigen en zo borgen.

AC661616-6C6F-4BF7-9CE8-67700C2E5DFE.jpeg
AC661616-6C6F-4BF7-9CE8-67700C2E5DFE.jpeg (77.72 KiB) 360 keer bekeken
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door NoStress »

Afbeelding
De onderkant waar de metalen bevestigingspunten kunt zien.
Laatst gewijzigd door NoStress op di 18 okt 2022, 9:22, 2 keer totaal gewijzigd.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door jansloos »

Haal bij de bouwmarkt 4 lange schroeven en monteer hem "normaal" tegen het plafond.

Of.

Zoals eerder opgemerkt buig, of laat buigen, een paar beugeltjes, tap er gaatjes in M4, zodat hij niet kan schuiven.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door CaradoT135 »

Dit is omdat in deze beide posities de lucht stroom (hij moet zijn warmte kwijt) niet optimaal is.
Als het om een passief gekoeld apparaat gaat zou dat een reden kunnen zijn, maar dat is het niet.
Coralfan
Berichten: 35
Lid geworden op: za 24 okt 2020, 16:19

Re: Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door Coralfan »

Bedankt voor de opmerkingen, ik heb er voldoende inzicht mee gekregen. Ik ga hem toch op zijn kop monteren, zeker nu ik weet dat de onderkant van de omvormer een stalen plaat is en de temperatuur beveiliging eventueel ingrijpt bij te hoge temperaturen.
Ik vermoed zoals al gemeld dat het eerder met veiligheid te maken heeft dan met de koeling. De ventilator zit op de kopse kant, stel dat ik hem toch normaal plaats op 2 beugels, maar ook in dat geval tegen de onderkant van de zitting, dan is er geen verschil in mijn ogen wat betreft koeling. In het ene geval wordt lucht van de linkerzijde en in het andere geval van de rechterzijde aangevoerd.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door jansloos »

Plaats m dan niet direct tegen de?? Maar plaats m op een paar dikke vulringen, zodat er lucht onderdoor kan.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Coralfan
Berichten: 35
Lid geworden op: za 24 okt 2020, 16:19

Re: Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door Coralfan »

@jansloos, goede tip ga ik doen
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door kampo »

Bij de grotere toestellen worden bepaalde posities niet aanbevolen wegens het afscheuren van de transfo en andere componenten op de printplaat.
Nu meer plastic frame als vroeger.
Gewoon goed monteren. Jarenlang plezier.
Maak een omega en hang hem in de juiste positie aan het plafond.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Phoenix 12/375 op zijn kop monteren



Bericht door Camperic »

De bodemplaat is inderdaad van metaal en zal stevig genoeg zijn om samen met geschikte schroeven de omvormer ondersteboven te monteren. Kijk echter ook naar hoe de omvormer inwendig is gebouwd, want met bijvoorbeeld printplaat ondersteboven trekt de zwaartekracht aan de componenten en i.c.m. trillingen tijdens het rijden zou dat weleens voor problemen kunnen gaan zorgen.
jansloos schreef:
vr 09 apr 2021, 21:25
Plaats m dan niet direct tegen de?? Maar plaats m op een paar dikke vulringen, zodat er lucht onderdoor kan.
Goed idee :thumbup:
Of met afstandshouders. Mijn multiplus staat op pootjes :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie