Solar laadregelaar direct op accu of via EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Jobert
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 18 mar 2020, 14:39

Solar laadregelaar direct op accu of via EBL?



Bericht door Jobert »

Hallo forumleden,
Kort geleden een tweetal offertes aangevraagd voor het leveren en installeren van een zonnepaneelsysteem op onze buscamper.

Er is nagenoeg geen verschil in euro's echter wel wat betreft aansluiting van de laadregelaar, Victron SmartSolar MPPT 75/15. Bij de een de laadregelaar rechtstreeks op de HH accu en de andere via de EBL 208S op de aansluiting
solar-laadregelaar.

Via de EBL zou het voordeel hebben dat de startaccu ook opgeladen zal worden. Zie ik ook op dit forum.

Welk methode heeft de voorkeur?
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Solar laadregelaar direct op accu of via EBL



Bericht door jheeck »

Er is kennelijk nog een optie want mijn af fabriek ingebouwde regelaar heeft twee uitgangen, eentje voor de huishoudaccu en eentje voor de startaccu.
Ik vind het wel een prettig idee dat ze allebei bijgehouden worden.
NDS_SC300M.png
NDS_SC300M.png (335.39 KiB) 804 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Solar laadregelaar direct op accu of via EBL



Bericht door Cee Pee »

Via de EBL heb je een directe uitlezing op het paneel, bij rechtstreekse aansluiting niet.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Solar laadregelaar direct op accu of via EBL



Bericht door Atoz »

Mogen we weten welk soort installatie je in gedachten hebt?
Zo kunnen we je een goed antwoord bezorgen.
Want wat we nu gaan doen is van alles bedenken, verzinnen en daar heb jij ook niets aan.
Dus...
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Solar laadregelaar direct op accu of via EBL?



Bericht door hathi »

Kort geleden een tweetal offertes aangevraagd voor het leveren en installeren van een zonnepaneelsysteem op onze buscamper.

Er is nagenoeg geen verschil in euro's echter wel wat betreft aansluiting van de laadregelaar, Victron SmartSolar MPPT 75/15. Bij de een de laadregelaar rechtstreeks op de HH accu en de andere via de EBL 208S op de aansluiting op de laadregelaar. .......Buiten wat hier,als norm genomen word is een aansluiting,v.d. Laadregelaar rechtstreeks op de HH accu het meest efficiënt ,je krijgt daardoor meer stroom in de accu,je bespaart daardoor een EBL kabeltje,je loopt geen risico dat je EBL,het voortijdig begeeft,vanwege een ( gesmolten) zekering in de EBL,...het niet kunnen aflezen,vind ik geen probleem dat doe je enkel als het nog nieuw is, dus aan jouw de keuze, PS. . dat aflezen,mocht je dat willen kan ook nog via de telefoon
Hans
Jobert
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 18 mar 2020, 14:39

Re: Solar laadregelaar direct op accu of via EBL?



Bericht door Jobert »

Betreft een kleine installatie alleen voor de eenvoudige "elektra behoeftes". Geen koelkast op de accu.

Systeem:
-Victron shunt 500A/ 50mv,
-victron laadregelaar SmartSolar MPPT 75/1- 5,
-zonnepaneel 195 W,
-HH Accu gel 12V 130Ah.
De victron spullen met BT uitleesmogelijkheid. Beperkte mogelijkheid overigens alleen binnen de camper. Leuk, doelmatig, mwah.

Keuze gaat alleen om aansluiting op EBL of op HH accu en met name om de veiligheid en verschil in functionaliteit zoals wel of niet start accu meer kunnen opladen. (wellicht gaat dit via de EBL gewoon door.)
Inderdaad levensduur EBL is een aandachtspunt.

Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solar laadregelaar direct op accu of via EBL?



Bericht door Kroppie »

buiten ebl om en toch startaccu laden/volhouden?, de votronic standby lader, is extra uitgave, maar kies maar

https://www.jasicamp.nl/votronic-standb ... r3065/p738

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Solar laadregelaar direct op accu of via EBL?



Bericht door Going »

Ik heb geen aandelen. Als ik iets goed vind vertel ik het.
€ 39,56 18%OFF | 30A MC2430N10 SRNE MPPT Solar Charge Controller 12V 24V for Solar Home System with bluetooth function
https://a.aliexpress.com/_uvpwrx
Voordelig, goed uit te lezen, ideaal voor Iifepo4.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solar laadregelaar direct op accu of via EBL?



Bericht door Kroppie »

maar, .............. niet geschikt om gelijktijdig de startaccu te onderhouden, helaas.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Solar laadregelaar direct op accu of via EBL?



Bericht door hathi »

Jos je kan niet alles hebben,....... dat die startaccu geladen moet worden,dat schijnt alleen voor een Fiat te gelden,ergens anders hoor je daar niemand over,en bij een Personenauto,al helemaal niet ,vraagteken vraagteken
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solar laadregelaar direct op accu of via EBL?



Bericht door Kroppie »

dat begrijp ik heel goed, maar de reactie op mijn berichtje iets eerder vroeg naar mijn mening om mijn reactie, sorry was niet duidelijk enkel voor mij .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Solar laadregelaar direct op accu of via EBL?



Bericht door Going »

Ik had altijd een dual lader. Ideaal, jammer genoeg geen betaalbaar Mppt te vinden die ook nog goede specificaties heeft.
Nu heb ik op de kabel naar de start accu een Anderson plug gezet. De kabel van de mppt naar de accu onderbroken en ook Anderson plugs aangezet. In de ingang van de panelen naar de mppt een switch gezet.
Nu op een goede dag zon en wanneer de start accu 12,2 of 12,4 volt aangeeft,
Switch uit
Anderson plugs van Mppt naar HH accu verwisselen naar start accu.
Switch weer aan.
Meestal na een middagje is de start accu weer 12,8.
Daarna weer omwisselen.
Dat heb ik totnogtoe 2x gedaan na 3 maanden stilstand.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Jobert
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 18 mar 2020, 14:39

Re: Solar laadregelaar direct op accu of via EBL?



Bericht door Jobert »

Beste forumleden,

De vraag die ik stelde is: solar laadregelaar koppelen rechtstreeks op accu of laden via Schaudt EBL 208S.
Is dit veilig en wat kom ik tegen zoals bijvoorbeeld het niet laden van de startaccu, schade aan de EBL etc.

Het nut van tevens de startaccu te laden heb ik genoemd als mogelijk nadeel. Het nut van startaccu meeladen is al uitvoerig besproken op dit forum. Een startaccu die binnen een maand "leeg" is dient gewoon vervangen te worden. (dit laatste is geen nieuw onderwerp hoor!)

Dus schiet los.

Alvast bedankt allemaal.

Job
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Solar laadregelaar direct op accu of via EBL?



Bericht door hathi »

Juist Job,je hebt het begrepen,ik kan ook schrijven,ik heb nog nooit een EBL gehad,want dat is zo....,dus waar sluit ik de Solarregelaar dan aan Juist,en het werkt zeer effectief, in (D) doet men het altijd rechtstreeks
Hans
Plaats reactie