Berekenen accu - zonnepaneel - koelkast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Berekenen accu - zonnepaneel - koelkast



Bericht door Snarfsel »

AadenAnke schreef:
wo 07 apr 2021, 14:20
Ik lees ook dat TS nu een 130AH accu heeft en daar een 75AH accu bij wil zetten. Ik weet nog dat daar een jaar geleden bijna ruzie over ontstond hier op dit forum :shh: begreep daar ook uit dat je dat beter niet kan doen :silent:

Gr. Aad
Is geen probleem, ik heb ook 2 verschillende accu's, maar wel geregeld door een NDS imanager.
Werkt perfect
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Berekenen accu - zonnepaneel - koelkast



Bericht door rzwiebel »

Misschien wel wat laat, maar kijk eens op deze site en doe er jouw voordeel mee :P
https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
japser11
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 10 feb 2017, 11:29

Re: Berekenen accu - zonnepaneel - koelkast



Bericht door japser11 »

Hmmmm oké, het is duidelijk dat mijn elektrisch systeem ( accu/paneel ) te licht zal zijn

Het zit zo dat een van mijn beste vrienden bij een 4x4 camper ombouw bedrijf werkt, waardoor ik soms wel wat degelijk materiaal kan overnemen voor een prikje. Daarom dat ik ook zeg dat het geen probleem is om een accu of paneel bij te leggen.
Echter is het gebruik ook beperkt, we zijn geen wereldreizigers, en ik weet dat 1000 euro aan materiaal me zorgeloos en eindeloos reizen kan bieden maar ik hou het graag budgettair toch iets beschaafder

Heb de topics gelezen ivm de verschillende accu's. Ik begrijp dat je dat beter niet kan doen.
Ik lees over de IManager van NDS? Als ik het goed begrijp kan je met zo'n imanager wél verschillende accu's plaatsen?
Dat zou voor mij wel een goede uitkomst zijn, aangezien er nog een 150Ah AGM accu klaarstaat voor een prikje.
Dan heb ik 280 Ah en dat lijkt me wel al wat?

Dan zit ik nog met het probleem van de panelen. Als ik er nog eentje van 100W bij leg heb ik 175W aan panelen.

Dan kan ik al wat langer staan wrs? Het is zo, wij zijn zomer reizigers. Dus zomermaanden gaan we vaak weg, maar dan ook naar de zon.
Ik heb geen vakantiegevoel in slecht of koud weer dus dan blijft hij staan.
Dus reken dat we (meestal) in goed weer staan. Dan staan we ook regelmatig op een camping met aansluiting en rijden we ook regelmatig.
Dus dan vormt het geen probleem. Echter gaan we soms ook eens een weekendje weg ( 2-3 dagen ) tijdens het jaar hier in België
Dan durven we eens vrij staan zonder camping. Dus voor die momenten moeten we de koelkast kunnen doen draaien.

280 Ah accu en 175W aan panelen
koelkast - 3 led spotjes aan 2u per dag - 's nachts GSM opladen
Volgens Kampo zijn berekening is koelkast 41Ah per dag,
Capaciteit zonnepaneel 100 + 75 = +- 44Ah ( ? )
Capaciteit 280 Ah, dus 130 +- bruikbaar (?)

Dan kom ik op 130 / 41 = 3 dagen vrij staan zonder de panelen. Reken wat extra voor gsm opladen en de led spotjes en dan denk ik 2.5 dagen?
Met de panelen dus wrs rond de 3,5 dagen? Dit gerekend zonder te rijden, wat er nog bovenop komt, maar ga ik nu niet van uit gaan om safe te zitten.

Ben ik compleet verkeerd aan het rekenen of kom ik in de buurt? :-B
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Berekenen accu - zonnepaneel - koelkast



Bericht door rzwiebel »

Yep, je komt in de buurt!!
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
japser11
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 10 feb 2017, 11:29

Re: Berekenen accu - zonnepaneel - koelkast



Bericht door japser11 »

Yes!

Kleine voetnoot nog, zoals ik zei kan ik goede stukken overnemen, maar dat houd ook in dat ik geen keuze heb daarin.
Als er model x van merk x beschikbaar is dan is dat zo en geen andere. Daardoor is het voor mij interessanter om toch 2 verschillende accu's
te nemen ( 130 + 150 ) icm met de imanager

Dusssss 2e accu van 150 erbij en een 100-120W paneeltje erbij en ik kan een 3 dagen vrij staan met fris bier? :cheers:
Uiteraard allemaal in theorie, maar je moet ergens vanuit gaan
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Berekenen accu - zonnepaneel - koelkast



Bericht door Snarfsel »

Ik vind de NDS imanager perfekt.
Je kunt er 2 verschillende soorten accu's op aansluiten, agm en gel samen, verschillende amperages en leeftijden.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Plaats reactie