Oven via omvormer op 12V

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Ad en Ria
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 11:42
Locatie: Winkel NH

Oven via omvormer op 12V



Bericht door Ad en Ria »

Hallo,
Ik wil in principe een gasoven in mijn Bustner Nexxo 740 Camper, maar aangezien veel bedrijven/ dealers hier niet echt achter staan en erg duur wordt , zit ik me het volgende te bedenken: een 800W mestic oven aangesloten op een 800W omvormer, geeft +/- 70 Amp voor een half uurtje, mijn accu is een Varta LFD90 , en ik heb een 100W zonnepaneel, graag jullie visie op mijn idee, wel of niet doen en waarom, of evt wat aanpassen, alvast bedankt,

Ad en Ria
Groetjes,
Ad en Ria
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Oven via omvormer op 12V



Bericht door macfocus »

Wat is er tegen een gasoven?
Enig probleem wat ik zie is de hitteafvoer, maar dat probleem zou bij een elektrische over identiek moeten zijn.
Gasoven zal denkelijk per saldo ook veel goedkoper zijn?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Ad en Ria
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 11:42
Locatie: Winkel NH

Re: Oven via omvormer op 12V



Bericht door Ad en Ria »

Gasoven inbouwen schijnt erg lastig te zijn ook met afvoer en isolatie en afwerking
En ze noemen mij een totaal prijs van +/- 1400€
electra oven kan ik in een kastje plaatsen en tijdens gebruik het kastje open laten ivm de warmte
Groetjes,
Ad en Ria
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Oven via omvormer op 12V



Bericht door Bob47 »

Verwarmen moet je op gas doen. Zeker in een camper met laagspanning om exorbitante stromen (en accu,s ) te voorkomen.
Eventueel toepassen met een gasdector voor de veiligheid.

Warmte afschermen met een plaatje asbest......sorry glasvezel :P
Laatst gewijzigd door Bob47 op zo 04 apr 2021, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Oven via omvormer op 12V



Bericht door Kroppie »

oven 70 ampere gedurende 0,5 uur is 35Ah, accu is 90Ah, die mag je ivm levensduur voor maxde helft dus +- 45Ah leegtrekken, dus met 1 x bakken ben je klaar, het zonnepaneel van 100Wp doet plat op dak max 80%, dus bij volle zon komt daar gedurende de uurtjes volle zon zeg 6uur op een dag , dan komt er max +-6A per uur zon weer in de accu, en zou die weer vol zijn (MAAR ENKEL BIJ 6 UUR VOLLE ZON !!!)

(100Wp x 80%= 80W gedeeld door zeg 13,5 volt laadspanning =5,9ampere gedurende 6 uur =35-36Ah

word erg krap allemaal, of veel grotere accucapaciteit,of meer zonnepanele, of nog beter beide

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Oven via omvormer op 12V



Bericht door DJSmiley »

Geen optie, iig niet met de huidige setup.

800W is een hoop. Da's 67 ampere, dus een half uurtje is goed 35Ah uit je accu.

Je hebt een 90Ah loodaccu. Netto heb je dus 45Ah tot je beschikking. Maar.. dat is niet het geval als je 70A eruit trekt. (Peukert effect). De netto bruikbare capaciteit is dan een klap minder.

Netto: Je accu zal leeg zijjn, en ik acht de kans klein dat je uberhaupt >15min die 70A kan trekken. En dan hebben we het nog niet over het voorverwarmen, want dat moet je dan in dat half uurtje ook doen, anders wordt het verbruik nog meer.
Edit: Peukertwaarde van die Varta is 1.13 (bron: https://smetsersbeheer.nl/files/pdf/Tec ... olland.pdf )
Bij 70A ontlading heb je een effectieve capaciteit van 51Ah in dat geval. Je mag de accu max 50% ontladen (anders gaat ie nog veel sneller stuk), dus netto kun je dan 25Ah eruit halen. Dus dat half uurtje red je al niet, tenzij je de accu veel te diep gaat ontladen.

Dat 100W paneeltje doet ook weinig: Dat levert omdat ie plat ligt hoogstens een keertje 80-85W en dat is alleen als de zon op zn hoogtepunt is. Netto mag je blij zijn als je 5A kunt laden, kortstondig een keertje 6A. Dus om die accu weer bij te laden (35Ah eruit gehaald) moet het minstens een uurtje of 7 perfect zonnig zijn.

De levensduur is ook nog een dingetje: 70A uit een 90Ah accu trekken betekend dat die accu in no-time aan gort is.

Al met al: Geen realistische optie.

Wil je het wel op elektra doen? Dat kan, als je regelmatig rijd en/of icm een paar extra zonnepanelen. Maar niet met je huidige accu. Dan moet je eerder aan 150-200Ah lithium denken. En dan is die gasoven snel goedkoper.

1400 euro is dan goedkoper dan alles laten upgraden naar Lithium. Dan mag je, als je alles uitbesteed, eerder op het dubbele rekenen.
Elektrisch? Of goed geld uitgeven, of alleen aan de paal.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Oven via omvormer op 12V



Bericht door dedruivenplukker »

Ad en Ria schreef:
zo 04 apr 2021, 17:15
Gasoven inbouwen schijnt erg lastig te zijn ook met afvoer en isolatie en afwerking
En ze noemen mij een totaal prijs van +/- 1400€

In mijn camper zat af origineel een LPG gasfornuisje met oven.
Geen isolatie en geen afvoer, behalve afzuigkapje en dakluik/ raam.
Ik heb de oude vervangen voor een nieuwe grotere uit de V.S.
Ook weer zonder isolatie en zonder afvoer.

Ben je voor een paar tientjes klaar. :shh:

Hier staat (niet mijn) oude oven te koop, maar heb ze ook al voor de tienvoudige prijs zien gaan naar Happy Van People.

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... sfles.html
oven.jpg
oven.jpg (96.84 KiB) 740 keer bekeken
En voor er weer een flinke discussie los barst over ovens zonder afvoer, lees even hier:viewtopic.php?p=1489901#p1489901
Je kan ook een draagbare oven nemen.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Gooff
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:45
Locatie: Huijbergen

Re: Oven via omvormer op 12V



Bericht door Gooff »

Niet een antwoord op je vraag over omvormer en elektrische oven maar dat je eigenlijk een gasoven wil. Wij gebruiken hiervoor een Omnia, super licht en gewoon op de gaspit. Alles wat je in een "gewone" oven kan maken gaat ook in de Omnia Op FB staan diverse groepen die het gebruiken.
Benimar Mileo 282
Honda SH 150i
NIKON met wat jampotten

Gooff & San
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Oven via omvormer op 12V



Bericht door rijschoollucassen »

Als in onze camper een elektrische oven had gezeten, was ie er nu uitgeweest. Zoveel vermogen via de omvormer is een enorme aanslag op de mogelijkheden om vrij te staan. Aan de paal staan we ook bijna nooit.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Oven via omvormer op 12V



Bericht door kampo »

Ik ken een paar campers met elektrische oven. (800 Watt is wel erg weinig)
De oven kost bijna niets maar het bijbehorende elektrische systeem met Lithium accu zit altijd boven de 5000 € en eerder nog meer dan 10.000 €
Heb trouwens zelf ook een combi gril hete lucht 1300 Watt magnetron. Daarvoor gebruik ik een AGM accupack van 260kg.
Dus wat je wenst te doen met een 90Ah accu is niet realistisch. Met wat reserve moet het eerder 8 keer groter.
Eeuh zwaarder voertuig kopen...
Dan kan het meteen een 24V voertuig worden :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Oven via omvormer op 12V



Bericht door macfocus »

Gooff schreef:
ma 05 apr 2021, 8:27
Niet een antwoord op je vraag over omvormer en elektrische oven maar dat je eigenlijk een gasoven wil. Wij gebruiken hiervoor een Omnia, super licht en gewoon op de gaspit. Alles wat je in een "gewone" oven kan maken gaat ook in de Omnia Op FB staan diverse groepen die het gebruiken.
Wij hebben die “andere” variant, de coleman oven. Is iets zwaarder dan de omnipan, maar neemt opgevouwen net ff minder ruimte in.
Voordeel, hij is vierkant dus er past bv. Ook een ovenschaaltje in.
Ik heb hem ook wel eens op een houtvuur gehad om appeltaart in te bakken (maar dat zal met een omnia ook wel lukken)
1D0807C1-1725-4A33-A491-58A75792342A.jpeg
1D0807C1-1725-4A33-A491-58A75792342A.jpeg (170.64 KiB) 559 keer bekeken
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Oven via omvormer op 12V



Bericht door jaap van duijn »

Zou toch gaan voor de oven op gas.
Wij hebben dit bij nieuw aanschaf laten doen.
Boven de kk was een kastje, deur en plankje zijn verwijderd.
Oven werd geplaatst en aangesloten en in werking getest.
Bleek te veel, heel veel te veel warmte aan onderdeks te komen zou "in de brand vliegen" en of verkleuren.
Dealer gaf oplossing van boven de oven plm. 25 cm uitstekende een plaat teflon (of vergelijkbaar materiaal) van 4mm dik.
En op dak een uitloop voor een aparte afzuig "van warmte" ventilator.
We zeggen (bijna) PERFECT.
We zijn beiden 170cm lang en hebben we een trapje nodig, zo een ding op 4 pootjes wat je in huis gebruikt als opstap.
En kan niet anders het oven deurtje klapt van boven naar beneden en zit je dus in de weg, vandaar dat opstapje.
En de warmte afzuig fan is niet geruisloos - wij horen deze alleen in de camper.
Mij te slecht weer om die 300 meter naar camper te lopen maar wie wil ik kan foto maken van installatie indien gevraagd.
Oja je kan ook grillen in deze oven die wij hebben.

groeten Jaap
Laatst gewijzigd door jaap van duijn op ma 05 apr 2021, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Oven via omvormer op 12V



Bericht door Camperic »

macfocus schreef:
ma 05 apr 2021, 11:05
Gooff schreef:
ma 05 apr 2021, 8:27
Wij gebruiken hiervoor een Omnia, super licht en gewoon op de gaspit. Alles wat je in een "gewone" oven kan maken gaat ook in de Omnia Op FB staan diverse groepen die het gebruiken.
Wij hebben die “andere” variant, de coleman oven. Is iets zwaarder dan de omnipan, maar neemt opgevouwen net ff minder ruimte in.
Voordeel, hij is vierkant dus er past bv. Ook een ovenschaaltje in.
Wij hebben de Coleman oven gehad. Wat een onding vonden we dat, dus snel weer verkocht en een Omnia gekocht waar we zeer tevreden over zijn.
Zoveel mensen, zoveel wensen :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Ad en Ria
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 11:42
Locatie: Winkel NH

Re: Oven via omvormer op 12V



Bericht door Ad en Ria »

Allen bedankt voor jullie input, we gaan voor de Omnia,

Ad en Ria
Groetjes,
Ad en Ria
Plaats reactie