Lekstroom

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Lekstroom



Bericht door javanes »

Meestal zit de koelkast op de startaccu en niet op de HH accu.
Als de knop uit staat dan trekt hij de accu niet leeg.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lekstroom



Bericht door TestCase »

Sorry, maar nogmaals ga nou meten i.p.v. gokken.


\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Lekstroom



Bericht door gsm »

Inderdaad, simpelste is even een draad loshalen van de start accu en een simpele multimeter tussen de accupool en los gehaalde kabel.
Multimeter wel op 10A zetten en dan zie je hoeveel A lekstroom er loopt.
Vergeet niet om alle deuren te sluiten en kijk of alle lampjes uit zijn
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Lekstroom



Bericht door PaulBng »

gsm schreef:In 8 uur een startaccu leegtrekken is behoorlijk, bij een 80Ah accu is dat 10A/uur
De meeste multimeters gaan tot 10A, dus risico dat de zekering in de multimeter doorgaat.



Paul
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lekstroom



Bericht door TestCase »

Die is ook niet duur.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lekstroom



Bericht door DJSmiley »

Ligt aan de meter

Een goedkope meter heeft een simpele goedkope zekering. Een 'echte' meter heeft een behoorlijk prijzige zekering.

Hoe duurder de meter (en hoe beter de kwaliteit), hoe duurder ook de zekeringen. Zekering voor een Fluke (DMM-11AR) kost bv een goede 15-20 euro

Maar in alle gevallen is het idd meten = weten. Eventueel even iemand vragen met wat meer kennis en/of gereedschappen, dan heb je iig een idee. Stroomtang is ideaal. Niet voor kleine stromen, maar met de snelheid waarmee jouw accu leegloopt is dat prima met een stroomtang te meten. Dan heb je iig een idee waar ergens het gebeurt en vanaf daar verder meten/speuren
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Lekstroom



Bericht door gsm »

Haha testcase dat is zo maar ik denk dat het wel mee zal vallen want Berninger schrijft zelf al dat de accu niet leeg is maar onvoldoende is om te starten.
Ik vroeg ook of de lampjes nog branden op het dashboard en dat deden ze dus zal die 70% leeg zijn en dat is dan 64A : 8uur is 8A en dat is denk ik nog ruim gedacht.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Lekstroom



Bericht door PaulBng »

TestCase schreef:Die is ook niet duur.Afbeelding

\\Kees
Wat ik bedoel: pennen tussen accu en massa of plus..
Meer dan 10A, zekering direct eruit, en je denkt dat je niets gemeten hebt?


Paul
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lekstroom



Bericht door Atoz »

Multimeter...
Koop je toch gewoon een stroomtang waar je ook gelijkstroom mee kan meten.
Kost geen arm of been, super handig.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

gsm schreef:
vr 02 apr 2021, 22:24
Haha testcase dat is zo maar ik denk dat het wel mee zal vallen want Berninger schrijft zelf al dat de accu niet leeg is maar onvoldoende is om te starten.
Ik vroeg ook of de lampjes nog branden op het dashboard en dat deden ze dus zal die 70% leeg zijn en dat is dan 64A : 8uur is 8A en dat is denk ik nog ruim gedacht.
Hoe kan het dat hij de startmotor leeg trekt, dermate dat hij niet wil starten, maar niet de accu volledig leegtrekt? Dat is toch ook raar. Hij lijkt op een gegeven moment te stoppen met lekken dus. Daarom meten ze bij de garage waarschijnlijk geen lekstroom.

Kan het iets anders zijn? Probleem is dus dat hij na 8 uur niet meer wilt starten, accu is leeg maar niet volledig leeg, dus hij stopt dan met lekken. Want na een week is hij nog steeds niet 100% leeg. Misschien dankzij de cyrix? Kan de huishoudaccu de startaccu leegtrekken, en op een gegeven moment stoppen? Ik heb zelf al met een buurman gemeten, en lijk ook geen lekstroom te meten.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Lekstroom



Bericht door pwhooftman »

"Hoe kan het dat hij de startmotor leeg trekt, dermate dat hij niet wil starten, maar niet de accu volledig leegtrekt? Dat is toch ook raar. Hij lijkt op een gegeven moment te stoppen met lekken dus. Daarom meten ze bij de garage waarschijnlijk geen lekstroom."
Ik neem aan dat ze bij de garage niet eerst een dag wachten voordat ze beginnen met meten.... Dus ook al zou de lekstroom na 8 uur stoppen, dan moeten ze hem de eerste 8 uur wel meten. Ik ken trouwens maar één apparaat wat aangesloten is op de startaccu, en wat stopt met stroom verbruiken als de accu leeg raakt: de koelkast.

"Kan het iets anders zijn? Probleem is dus dat hij na 8 uur niet meer wilt starten, accu is leeg maar niet volledig leeg, dus hij stopt dan met lekken. Want na een week is hij nog steeds niet 100% leeg. Misschien dankzij de cyrix? Kan de huishoudaccu de startaccu leegtrekken, en op een gegeven moment stoppen? Ik heb zelf al met een buurman gemeten, en lijk ook geen lekstroom te meten."

Tja, het kan van alles zijn. Maar mijn conclusie is dat er niet goed gemeten wordt. Er moet toch minstens 10 ampere gemeten worden ( zelfs op een 20% gevulde accu kun je nog starten). Wellicht is jullie amperemeter stuk. Kun je 8 uur lang eens elk uur het voltage op de accupolen meten met aangesloten accu? Ik verwacht dan een verloop a la 12,8. 12,6. 12,4. 12,2. 12,0. 11,8. etc. Als dat zo is, dan moet er een mega lekstroom zijn, in de orde can grootte van alle lampen nog aan.
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Lekstroom



Bericht door camperdiksmuide »

Sommige compressor koelkasten hebben een beveiliging tegen een te lage werkspanning, bv. 10,5V. Dit wil dus zeggen dat hij uw accu kan leegtrekken tot deze ter ver ontladen is tot deze 10,5V. Vandaar dat hij op dit moment stopt om zichzelf te beveiligen. Vandaar ook dat hij bv. uw accu voldoende leeg kan trekken dat je niet meer kan starten, zonder hem volledig leeg te trekken.
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

camperdiksmuide schreef:
za 03 apr 2021, 9:42
Sommige compressor koelkasten hebben een beveiliging tegen een te lage werkspanning, bv. 10,5V. Dit wil dus zeggen dat hij uw accu kan leegtrekken tot deze ter ver ontladen is tot deze 10,5V. Vandaar dat hij op dit moment stopt om zichzelf te beveiligen. Vandaar ook dat hij bv. uw accu voldoende leeg kan trekken dat je niet meer kan starten, zonder hem volledig leeg te trekken.
Maar toch niet als de koelkast uitstaat? Of kan hij hem dan ook leegtrekken?
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Lekstroom



Bericht door camperdiksmuide »

Als er probleem is met je koelkast wel, bv. een D+ signaal die blijft "hangen".
Plaats reactie