Lekstroom

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Lekstroom



Bericht door Berninger »

Ik heb een citroen jumper uit 2002, in september gekocht.

Vanaf november start de Jumper niet meer als hij langer dan 8 uur stil heeft gestaan. De startaccu is telkens leeg. Ik kan hem wel starten met de start assist van het cyrix-ct systeem. Dit doe ik door tijdens het starten op het omhoog knopje te klikken (zie foto). Ik ben al naar een paar garage's geweest, maar ze hebben geen lekstroom gemeten. Op aanraden van de garage een nieuwe accu er in gezet (de vorige was al 5+ jaar). Maar de volgende dag direct hetzelfde probleem.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Er zit heel weinig apparatuur in. De radio heb ik er al uitgehaald, maar dat was het niet. Er zit geen alarm in of iets dergelijks.. Wat wel werkt is de min pool eraf halen bij de startaccu, maar dat is ook niet fijn om na elke rit de minpool eraf te moeten halen..

Afbeelding


Afbeelding
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Lekstroom



Bericht door rhomodel »

Ik zou de plus eens afkoppelen en daar een Ampere meter tussen zetten. Zo weet je of er een lekstroom is. Ik begrijp dat de accu al een paar keer leeg is geweest: dan is hij waarschijnlijk overleden. Lood accu's vinden het niet fijn helemaal leeg getrokken te worden. En wat er dan de gebruiker is: dat kan veel zijn: zelfontalding, alarm, omvormer, pomp, etc. Je kan beter vertellen wat je hebt, wat eventueel stroom kan gebruiken. En dan stuk voor stuk meten bv waar de zekering zit. Dan weet je het per groep...
Julius
Ergens in Friesland aan het water
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Lekstroom



Bericht door gsm »

Hij heeft er een nieuwe accu in en geen alarm of zo iets er in.
In 8 uur een startaccu leegtrekken is behoorlijk, bij een 80Ah accu is dat 10A/uur
Maar het kan zijn dat de accu niet leeg is maar te laag is om te starten.
Doen de dashboard lampjes het nog wel als je het contact aan zet ? Dan is de accu waarschijnlijk niet leeg maar te zwak om te starten.
Blijven de lampen bv niet branden want die trekken ook best wat stroom.
Hoe dan ook je moet dan wel een stroom meten tussen de accupool en kabel.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Lekstroom



Bericht door AadenAnke »

@TS wat is er net voor aan de camper gedaan toen dit de eerste keer gebeurde er zal vast iets gedaan zijn ergens een schakelaar met onbekende bestemming een reparatie uitgevoerd iets nieuws aangesloten?

Gr. Aad
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

AadenAnke schreef:
vr 02 apr 2021, 19:39
@TS wat is er net voor aan de camper gedaan toen dit de eerste keer gebeurde er zal vast iets gedaan zijn ergens een schakelaar met onbekende bestemming een reparatie uitgevoerd iets nieuws aangesloten?

Gr. Aad
Nee er is niets aan gedaan sinds ik de camper heb.
gsm schreef:
vr 02 apr 2021, 19:27
Hij heeft er een nieuwe accu in en geen alarm of zo iets er in.
In 8 uur een startaccu leegtrekken is behoorlijk, bij een 80Ah accu is dat 10A/uur
Maar het kan zijn dat de accu niet leeg is maar te laag is om te starten.
Doen de dashboard lampjes het nog wel als je het contact aan zet ? Dan is de accu waarschijnlijk niet leeg maar te zwak om te starten.
Blijven de lampen bv niet branden want die trekken ook best wat stroom.
Hoe dan ook je moet dan wel een stroom meten tussen de accupool en kabel.
Er zit een Varta 95 ampere accu in. Accu is niet helemaal leeg, maar te laag om te starten inderdaad. Dashboard lampjes branden nog wel, maar niet volledig. (kan de km stand niet goed aflezen). Als ik dan een stukje (20km) gereden heb, zie ik alles op het dashboardkastje weer. Daarna start hij de komende 4 uur ook moeiteloos. Volgende dag start hij dus al niet meer, en heb ik weer hetzelfde probleem.
rhomodel schreef:
vr 02 apr 2021, 19:20
Ik zou de plus eens afkoppelen en daar een Ampere meter tussen zetten. Zo weet je of er een lekstroom is. Ik begrijp dat de accu al een paar keer leeg is geweest: dan is hij waarschijnlijk overleden. Lood accu's vinden het niet fijn helemaal leeg getrokken te worden. En wat er dan de gebruiker is: dat kan veel zijn: zelfontalding, alarm, omvormer, pomp, etc. Je kan beter vertellen wat je hebt, wat eventueel stroom kan gebruiken. En dan stuk voor stuk meten bv waar de zekering zit. Dan weet je het per groep...
Volgens de garage wordt er bij stilstand niets gelekt. Er zitten iets van 30+ zekeringen in. Vind het nogal wat om ze er allemaal uit te trekken en te testen. Maar is dat de beste optie? En is de kans groot dat ik een zekering onbedoelt beschadig als ik hem er niet voorzichtig genoeg uittrek?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Lekstroom



Bericht door javanes »

Wel vreemd dat een garage geen lekstroom meet.
Toch wel benieuwd hoe ze dat hebben gemeten.
Dat is met een ampèretang simpel te doen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekstroom



Bericht door Kroppie »

massakabel nog in goede staat en maakt ie goed contact?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

javanes schreef:
vr 02 apr 2021, 19:50
Wel vreemd dat een garage geen lekstroom meet.
Toch wel benieuwd hoe ze dat hebben gemeten.
Dat is met een ampèretang simpel te doen.
Kan het niet zijn dat er na 2 uur iets aanslaat, en hij dan ineens iets stroom gaat verbruiken ofzo?
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

Kroppie schreef:
vr 02 apr 2021, 19:51
massakabel nog in goede staat en maakt ie goed contact?

jos
Ja
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lekstroom



Bericht door TestCase »

De eerste stap die je bij zoiets neemt is inderdaad de stroom meten wanneer contact uit staat. En dat moet nogal wat zijn want de startaccu is niet zomaar leeg. Meet je stroom dan inderdaad zekeringen trekken en kijken wat er gebeurt. Is echt de eerste optie nu. Trek je er een stuk, die dingen kosten €0,25? sowhat?


\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekstroom



Bericht door Kroppie »

je kan zelf ook zien of ie stroom lekt, met contact en alles uit (ook de deuren!), de min klem van de accu los en dan tussen pool en klem even een licht lampje(reserve doos), geen koplamp maar een klein lampje, brand of gloeit het dan heb je lekstroom en moet je verder zoeken, maar als je er nog geen hebt koop dan eerst een multimeter, zijn niet duur dan kom je een stuk verder met zoeken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lekstroom



Bericht door seth_space »

Slecht starten kan een flinke overgangsweerstand zijn die bij volle accu wel voldoende geeft maar bij een mindere acculading een probleem.

Begin met beide accupolen op te schuren en de kabelverbindingen goed te controleren en weer vast te zetten. Eventueel met wat vaseline ertussen.
Controleer de massakabel tussen motorblok accu en chassis (zoals Kroppie ook al aangaf)

Zorg dat alle stroomverbruikers uit staan ( dus ook binnenverlichting met open deur)
Bij het losnemen van de accupool goed kijken of er geen vonkje komt. Dat wijst op stroomverbruik van iets.

Hierboven is ook al aangeven de stroom te meten. (eigenlijk de betere toepassing van dat vonkje van hierboven) Koop (action) of leen een amperemeter of een multimeter met ampere stand.
https://www.action.com/nl-nl/p/select-plus-multimeter-/


Als het een Jumper 2.8 diesel is dan is deze link mogelijk van toepassing: https://problemcar.nl/topic/citroen/sta ... -hdi-34165
Er zijn op het internet verhalen te vinden over problemen met de boordcomputer die foutieve signalen kan gaan uitzenden.
Voorbeeld: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236078/

Een optie zou kunnen zijn de BSI te resetten. Dat kun je zelf. Je geeft niet aan welke jumper je hebt dus hier een generieke:
De BSI regelt bijna alle electrische zaken in de Citroen.

een totale reset (reboot) van de BSI kan misschien nog helpen:

Volg de instructies PRECIES, anders kan het middel erger zijn dan de kwaal!


1 open het raam aan de bestuurderszijde
2 open de motorkap
3 schakel alles uit wat stroom gebruikt
4 sluit alle deuren en de achterklep
5 verwijder de sleutel uit het contact door het open raam en wacht 3 minuten
6 maak de min pool van de accu los en wacht 15 seconden
7 sluit de min pool weer aan en wacht 10 seconden
8 schakel door het raam de parkeerlichten in
9 doe door het raam de sleutel in het contact en schakel in: kijk of de lampjes goed gaan branden
10 druk de sluitknop op de sleutel in het contact 10 seconden in
11 verwijder de sleutel en probeer of openen en sluiten goed werkt
12 open de deur, start de motor en kijk of alle electrische zaken goed werken. Klaar.
Zie evt ook: https://bartebben.nl/map/citroen-zekeri ... efect.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Lekstroom



Bericht door javanes »

Berninger schreef:
vr 02 apr 2021, 18:49
Op aanraden van de garage een nieuwe accu er in gezet (de vorige was al 5+ jaar). Maar de volgende dag direct hetzelfde probleem.
Niet dat het je probleem nu gelijk oplost. Maar een garage die een nieuwe accu aanraadt zonder te meten of de oude nog in orde is daar heb ik geen hoge pet van op.
Heb je die nieuw nu terug in kunnen leveren omdat blijkt dat dit het probleem helemaal niet is?

Heb je toevallig een absorptie koelkast.
Die is meestal aangesloten op de start accu. Hij werkt normaal alleen via een relais op 12V met draaiende motor.
Als het relais echter blijft plakken terwijl de schakelaar nog op "on" staat dan trekt hij die accu leeg.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

Heb een absorbtiekoelkast. Maar die staat wel uit. En dacht dat deze op de huishuidsaccu is aangesloten. Weet ik echter niet 100% zeker.

Zou die hem dan leeg kunnen trekken, zelfs als deze uit staat?
Plaats reactie