Lekstroom

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Lekstroom



Bericht door javanes »

Berninger schreef:
di 06 apr 2021, 19:52
Nee die loopt niet direct naar hh accu.
Maar je schrijft het wel.
Berninger schreef:
di 06 apr 2021, 18:17
Er gaat bijv. een kabel naar de huishoudaccu, en zo zijn er nog wat kabels, waarvan ik niet weet wat ze doen of waar ze heen gaan.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

Collega van me, die vroeger een garage heeft gehad gaat het probleem verder uitzoeken.

Ik kom er niet uit, te weinig technische kennis..
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

Bedrading nagekeken. Die is goed. Er is geen lekstroom. De accu zit ook nog vol genoeg om te starten.

De startmotor is vervangen. Dit leek te werken. Na 2 dagen is het probleem helaas teruggekeerd.


Het vreemde is: ik kan aan mijn dashboard zien of hij wel of niet gaat starten. Ik namelijk als ik een stuk gereden heb de km stand en dergelijke aflezen.

Staat hij 1 a 2 dagen stil, dan is het dashboard zo verlicht dat ik bijna niets meer zie (geen km stand, geen lampjes geen tijd etc). Hij start dan dus alleen via hh accu. Uur later, als ik gereden heb is het weer oke, en kan hij weer via de gewone accu starten.

Nu staan we op de camping. Na 16 uur stilstaan, vanochtend was het dashboard leeg en startte hij niet. We hadden 200km gereden daarvoor. De accu meet 12.7. We hadden het koud, dus de standkachel aangezet. Deze werkt op de gewone accu.

Na een uur is het dashboard weer 'vol', kan km stand weer aflezen, en hij start weer.

Iemand een idee? Ik ga hem volgende week weer terugbrengen naar mijn collega. Hij kijkt ernaar wanneer hij tijd heeft, en vraagt niet zo een hoog tarief..

Kan het misschien de spanningsregulator zijn?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Lekstroom



Bericht door javanes »

Kroppie schreef:
vr 02 apr 2021, 19:51
massakabel nog in goede staat en maakt ie goed contact?

jos
Deze tip van Jos al eens gecontroleerd?

Als een een nieuwe accu een spanning heeft van 12.7V dan moet hij gewoon starten.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lekstroom



Bericht door EasyBee »

Als je niet weet wat je meet, ........

"Nu staan we op de camping. Na 16 uur stilstaan, vanochtend was het dashboard leeg en startte hij niet. We hadden 200km gereden daarvoor. De accu meet 12.7. We hadden het koud, dus de standkachel aangezet. Deze werkt op de gewone accu."

Welke accu meet 12.7 V. Wat is de gewone accu?

"Na een uur is het dashboard weer 'vol', kan km stand weer aflezen, en hij start weer."

Wonderbaarlijke genezing? Wat heb je in de tussentijd gedaan?
De accu was toch 12.7V? Wat meet je nu na die wonderbaarlijke genezing bij de zelfde accu? En hoe meet je eigenlijk?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

Plus en minpool op de accu van de auto. Met multimeter.

Enige wat ik in tussentijd gedaan heb is standkachel aangezet
Laatst gewijzigd door Aloys op di 27 apr 2021, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5994
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lekstroom



Bericht door TestCase »

Meet eens tussen pluspool van de accu en de behuizing(massa) van de startmotor. Zoals al eerder opgemerkt controleer de massa aansluitingen van accu, motorblok, is meestal gevlochten kabel. Los halen corrosie verwijderen en weer vastzetten.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lekstroom



Bericht door EasyBee »

12.7V is, zoals al veel vaker aangehaald, een perfecte waarde voor een nieuwe accu om mee te kunnen starten.

Je vertelt nog steeds niet op welke accu de standkachel zit. Wat is de gewone accu?

Na een uur. zonder iets te doen, kun je in eens wel starten.
Heb je, nadat je constateert dat het dashboard weer "vol" is, het voltage van de startaccu gemeten?
Want als het dashboard eerst "halfvol" is bij een keurige 12.7V, zou je willen weten wat het voltage is bij een "vol" dashboard.

En wat veroorzaakt dat verschil dan wel, als je niets doet.

En de tip van Kroppie en Javanes al opgevolgd en echt goed gecontroleerd of dat massa aansluitingen van de accu's wel goed zijn?
En let er op, dat zijn er dus meerdere. Niet alleen de startaccu naar het chassis, maar ook chassis en motorblok en zo voort.

Wij hebben al eens problemen gehad met dimlichten die uitvielen terwijl we in een onverlichte tunnel in Noorwegen reden. :wtf:
Ruitenwissers die in een hoosbui stopten en meer van dat soort zaken (uitval radio en ook de TomTom hield er zo maar mee op).
Oorzaak bleek een slecht massacontact van het zekeringkastje in het dashboardkastje.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

Bedankt.
Ik ga vragen of ze dit willen controleren
Laatst gewijzigd door Aloys op di 27 apr 2021, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Lekstroom



Bericht door travelscout »

Blijft toch heel apart om wel te kunnen starten met (hulp van) een huishoudaccu zonder dat de hoofdzekering van die huishoudaccu kapot gaat.
Dat betekent dat de stroom uit de startaccu én de huishoudaccu samen toch al snel 350A of meer zijn.
Paul.
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

Echt bizar... Vanochtend start hij niet. Dashboard laat geen km stand en tijd zien. Ik doe de standkachel (aangesloten op de startaccu) aan. Uur later kan ik km stand zien en de tijd. Hij start hij wel.

Twee uur later start hij niet (het is nog steeds koud buiten). Kon toen ook km stand niet meer zien

Nu in de middag, het is 16 graden hier om 1500. Zie ik weer wel de km stand en tijd. Hij start nu ook.


Mijn conclusie: het heeft met de buitentemperatuur te maken? Als het te koud is start hij niet?

Het probleem is ook begonnen in oktober toen het wat kouder werd. We hebben hem sinds september.

Kan dit, of slaat mijn conclusie helemaal nergens op?

Is dan toch de accu niet meer goed? Heb een accu tweedehands gekocht, maar met test rapport dat hij nog ok was. Regelmatig gemeten in stilstand, en nooit minder dan 12.5 gemeten. Tijdens draaiende motor meet hij ook goed
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Lekstroom



Bericht door javanes »

De zonnepanelen (of paneel) laden de startaccu waarschijnlijk mee op.
Dus vandaar dat mij makkelijk start.

Maar er is geld uitgegeven aan een accu en aan een start motor en je bent na 6 pagina's nog geen steek verder.
Waarom die startmotor is vervangen snap ik nog steeds als hij via de cyrix wel start.

Geef nog één keer geld uit en laat een goed bedrijf er naar kijken.

En ja, als het koud is start hij moeilijker. Zeker als de accu minder is.
De vraag is dan ook of die aangeschafte accu wel zo goed is als is beweerd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Lekstroom



Bericht door jansloos »

:think:
Een nieuwe accu kan makkelijk al 30% van zijn inhoud kwijt zijn, is mijn ervaring.
Gemeten met een accutester. Tijdens de aanschaf.
Laatst gewijzigd door jansloos op di 27 apr 2021, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lekstroom



Bericht door EasyBee »

Die accu was een tweedehandsje en niet nieuw. Laat die maar eens echt testen. Voltage zegt niets over de ware capaciteit.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie