Lekstroom

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

dethleffsi6810 schreef:
zo 04 apr 2021, 9:29
als ik het zo lees ,dat je wel starten met de start assistent, ben jji er zeker van dat jou massa van de startaccu goed is?.
is het niet zo dat hij dan goede massa krijgt via de huishoudaccu.
theo
Is er een manier om te zien of meten of de massa van de startaccu goed is? Ben niet zo technisch.. Weet sinds gister hoe een multimeter werkt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekstroom



Bericht door Kroppie »

tijdens het starten meten op de polen van de accu, blijft de spanning [volt] op de polen goed, terwijl de motor niet of moeizaam start dan is er iets mis tussen min vd accu en massa of tussen accuplus en startmotor, dus even moeders of een andere hulp vragen en dan jij meten en hulp starten, en dat 1x doen met meten direkt op de accupolen, en een keer meten op meen ander 12 volt punt van de auto b.v. sigarettenaansteker.

valt met starten de accuspanning heel veel terug, dan is de accu 1e verdachte, blijft de spanning op de accupolen vrijwel gelijk dan is er iets met een [massa]kabel niet in orde.

en ter info er zit een kabel tussen min accu en carosserie , en er zit een kabel(vaak gevlochten strip) tussen motorblok en carrosserie, dus 2 kabels controleren indien met meten een slechte kabel/verbinding naar voren komt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Lekstroom



Bericht door gsm »

En kijk dan ook naar de min op het motorblok daar was bij mij het probleem dat die niet goed laden.
Een extra 35mm2 kabel vanaf het motorblok naar de startaccu aanleggen heeft bij mij geholpen.
Om te testen kan je een startkabel proberen tussen de min van de startaccu en het motorblok.
Ik heb een Ducato van 2011 en bij mij zat die als je voor de auto staat rechts en dat is een lintkabel tussen het motorblok en chassis
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Lekstroom



Bericht door javanes »

Berninger schreef:
zo 04 apr 2021, 9:52
Weet sinds gister hoe een multimeter werkt
Zeker weten?
Anders hier even lezen:
viewtopic.php?f=15&t=8388787
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekstroom



Bericht door Kroppie »

startte de auto na een nachtje met de accu los, wel ??, en al wat kunnen meten of het de accu of wat anders is aan de kabels.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Lekstroom



Bericht door rhomodel »

Doe nou niet eigenwijs en vol een stappen plan: je geeft zelf aan niet veel te snappen van electriciteit en iedereen hier probeert te helpen.
Dus meet eerst of er een lek stroom is.
Is die er: dan kan je via de zekeringen meten welke groep stroom verbruikt: of dat er 1 of 50 zijn maakt niet uit. Je garage kan het ook voor je doen: maar die hebben een werkplaatstarief en gaan dat zeker niet voor niets doen.
En je hebt een nieuwe accu, maar als je die een paar keer diep ontlaadt is die ook kapot en moet je weer een nieuwe kopen. Dus meten is weten en dan kan je wat doen.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekstroom



Bericht door Kroppie »

en?, nog wat kunnen meten of proberen.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

Kroppie schreef:
ma 05 apr 2021, 20:26
en?, nog wat kunnen meten of proberen.?

jos
Accu blijft tussen de 12,5 a 12,6 meten. Ook na 2 dagen stilstaan. Neem aan dat lekstroom dan uitgesloten is?
Heb nooit minder dan 12,5 gemeten.
Startkabel tussen minpool en motorblok proberen te doen, maar dat werkte/lukte niet. Misschien heb ik dit niet goed gedaan?

Een buurman die heeft meegekeken zegt dat ik alle kabels die niet nodig zijn weg moet halen van de accu, en het dan proberen. Dit ga ik morgen proberen. Er gaat bijv. een kabel naar de huishoudaccu, en zo zijn er nog wat kabels, waarvan ik niet weet wat ze doen of waar ze heen gaan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekstroom



Bericht door Kroppie »

die onbekende draden 1 voor 1 weer aansluiten en kijken wat het resultaat is op het starten, heb je een boosdoener dan uitzoeken wat voor functie die draad heeft .

en met een (1 van de 2 :D ) startkabels de massa controleren met een startkabel , 1 kant vd kabel op de min van de accu, en 1 kant vd kabel op een metalen deel van de motor, start ie dan wel goed , dan de massa tussen accu en chassis en tussen motor en chassis nakijken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Lekstroom



Bericht door javanes »

Berninger schreef:
di 06 apr 2021, 18:17
Er gaat bijv. een kabel naar de huishoudaccu, en zo zijn er nog wat kabels, waarvan ik niet weet wat ze doen of waar ze heen gaan.
Een kabel van de startaccu naar de HH accu? Zonder dat daar iets tussen zit?
Dat is in ieder geval niet de bedoeling.
En als je niet weet wat dat allemaal voor bekabeling is zou ik toch maar op zoek gaan naar iemand die er wel verstand van heeft.
Ik ben namelijk bang dat het ook met hulp van de forumleden niet gaat werken.

Maar gezien het voltage van de startaccu lijkt het probleem nu toch over????
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

Kroppie schreef:
di 06 apr 2021, 18:37
die onbekende draden 1 voor 1 weer aansluiten en kijken wat het resultaat is op het starten, heb je een boosdoener dan uitzoeken wat voor functie die draad heeft .

en met een (1 van de 2 :D ) startkabels de massa controleren met een startkabel , 1 kant vd kabel op de min van de accu, en 1 kant vd kabel op een metalen deel van de motor, start ie dan wel goed , dan de massa tussen accu en chassis en tussen motor en chassis nakijken.



jos
Er gaat een kabel naar de minpool. De massakabel.. neem aan dat ik deze er op laten zitten. Of niet? En dan dus een startkabel tussen minpool en chasis.
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Lekstroom



Bericht door Berninger »

javanes schreef:
di 06 apr 2021, 19:42
Berninger schreef:
di 06 apr 2021, 18:17
Er gaat bijv. een kabel naar de huishoudaccu, en zo zijn er nog wat kabels, waarvan ik niet weet wat ze doen of waar ze heen gaan.
Een kabel van de startaccu naar de HH accu? Zonder dat daar iets tussen zit?
Dat is in ieder geval niet de bedoeling.
En als je niet weet wat dat allemaal voor bekabeling is zou ik toch maar op zoek gaan naar iemand die er wel verstand van heeft.
Ik ben namelijk bang dat het ook met hulp van de forumleden niet gaat werken.

Maar gezien het voltage van de startaccu lijkt het probleem nu toch over????
Nee die loopt niet direct naar hh accu.

Nou hij start dus koud niet, via de startaccu, terwijl de voltage idd goed is. Hij start wel via hh accu
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekstroom



Bericht door Kroppie »

Berninger schreef:
di 06 apr 2021, 19:49
Kroppie schreef:
di 06 apr 2021, 18:37
die onbekende draden 1 voor 1 weer aansluiten en kijken wat het resultaat is op het starten, heb je een boosdoener dan uitzoeken wat voor functie die draad heeft .

en met een (1 van de 2 :D ) startkabels de massa controleren met een startkabel , 1 kant vd kabel op de min van de accu, en 1 kant vd kabel op een metalen deel van de motor, start ie dan wel goed , dan de massa tussen accu en chassis en tussen motor en chassis nakijken.



jos
Er gaat een kabel naar de minpool. De massakabel.. neem aan dat ik deze er op laten zitten. Of niet? En dan dus een startkabel tussen minpool en chasis.
ik had geschreven een startkabel tussen minpool en metalen deel van de MOTOR.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Lekstroom



Bericht door gsm »

Als ik terug lees dan blijkt dat de lampjes op het dashboard zwak branden en hij start niet op de startaccu maar die is wel 12,5V en nieuw
Hij start wel op de hhaccu.
Normaal zit de min van beiden accu´s aan het chassis of nog beter met een kabel aan elkaar en het chassis met een lintkabel aan het motorblok.
Als het een massa probleem is dan zou die ook niet moeten starten op de huishoudaccu maar dat doet die wel.
Tenzij de min van de hhaccu aangesloten zit op het motorblok.
Als dat zo is dan lijkt het toch echt een massa probleem.
Controleer de lintkabel tussen chassis en motorblok en tussen de min van de startaccu en het chassis, bij mij een kabel
De lintkabel tussen chassis en motorblok was bij ook het probleem waarom ik geen goede laadspanning had

Kabel tussen start accu en chassis
IMG_0723.jpg
IMG_0723.jpg (120.18 KiB) 88 keer bekeken
Lintkabel tussen chassis en motorblok
IMG_0825.jpg
IMG_0825.jpg (114.34 KiB) 88 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie