Achteruitrijcamera

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
cabrioakkie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 1:03

Achteruitrijcamera



Bericht door cabrioakkie »

We zijn eind vorig jaar de trotse eigenaar geworden van een Fiat Ducato Dethleffs Globetrotter 2002, waar ik graag een achteruitrijcamera in zou willen bouwen (zie mijn andere draadje over mijn kapotte achterbumper. :bang: ). Tips over de aanschaf en montage zijn meer dan welkom. Hoe kun je bijvoorbeeld het makkelijkst de bekabeling gaan wegwerken, hoe monteer je een camera zonder lekkage te veroorzaken en wat is een handig model om te kopen?
Het lijkt me in ieder geval fijn om de camera ook als binnenspiegel te kunnen gebruiken tijdens de reis.
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Achteruitrijcamera



Bericht door rhomodel »

Misschien ideetje om een draadloze te nemen: dan hoef je je alleen maar zorgen te maken over 12 volt voeding en niet nog een apart kabel van helemaal achter naar voor te trekken om beelde te hebben.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Achteruitrijcamera



Bericht door Ruud Adam »

Draadloos is vaak niet het meest betrouwbare.
Tenminste, in het metier waarin ik werkzaam ben, leggen de techneuten liever een kabel dan dat ze blind vertrouwen op een zender.
Kabel als het kan. Zender als het moet.
Groet, Ruud
Camper_01

Re: Achteruitrijcamera



Bericht door Camper_01 »

Door de zure appel bijten en de kabel leggen. Er zijn mensen die dit onder de camper aanbrengen. Niet doen, de tijd en moeite nemen om het netjes door de kasten ETA doen. Let op niet iedereen is het met mij eens.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera



Bericht door macfocus »

Koop een goede kabeldoorvoer. Eentje die echt niet lekt.
Kijk maar even in mijn topics hierover, dan vindt je hem wel, anders moet ik later even het type opzoeken.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5666
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Achteruitrijcamera



Bericht door Camperic »

Camper_01 schreef:
di 30 mar 2021, 12:20
Door de zure appel bijten en de kabel leggen ... de tijd en moeite nemen om het netjes door de kasten ETA doen.
Mee eens :wink:
Ik heb er ook serieus over gedacht om een draadloze camera te monteren, maar vanwege (on)betrouwbare verbinding en vertraging van signaal niet voor gekozen. Bedenk ook dat het beeldsignaal dan draadloos is, maar dat geldt niet voor de 12V stroomvoorziening :idea:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera



Bericht door macfocus »

https://www.spy-europe.nl/Waterdichte-k ... -gat-16-mm

Dit is de doorvoer die ik gebruikt heb.
Kost wat, heb je ook wat.
Mooi klein ook.

Een foto staat ergens in het "Wat heb je vandaag aan je camper gedaan" topic. Pagina of 5 terug denk ik.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Micdrive
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 14 mar 2021, 11:26

Re: Achteruitrijcamera



Bericht door Micdrive »

Toevallig dit weekend een achteruitrijcamera geïnstalleerd op onze camper (chausson allegro 69 - ducato 1999). We hebben een pioneer head unit, dus heb ook een pioneer camera gekocht. Geeft niet het aller scherpste beeld, maar voldoet zeker om goed achter de camper te kunnen kijken.

+ van de camera aangesloten op een contact geschakelde draad, zodat hij altijd aanstaat als de motor draait.
- op een aarde draad
Bruine rca kabel in de head unit
Daarna de kabel helemaal door de camper naar achter gelegd.

De paarse draad van de head unit aangesloten op het achteruitrij signaal (witte draad onder dashboard kastje). Als de camper in zijn achteruit gezet word laat hij automatisch het camera beeld zien. Je kunt ook handmatig naar het camera beeld schakelen.

Headunit: AVH-Z7200DAB
Camera: ND-BC8
Gebruikersavatar
duikie01
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 24 nov 2019, 13:12

Re: Achteruitrijcamera



Bericht door duikie01 »

Toen wij onze camper in 2019 hebben gekocht heb ik deze erin/eronder gezet.
https://www.amazon.de/gp/product/B07RM3 ... UTF8&psc=1
Gaat over de achteruitkijkspiegel heen. Ons achterraam is klein en hoog en met deze camera heb ik beeld aan de achterzijde, als je achteruit rijdt geeft hij ook lijnen in beeld. ik ben tevreden. Is wel met een kabel, en ik had een verlengkabel nodig.

dudubell_.jpg
dudubell_.jpg (320.13 KiB) 906 keer bekeken
Op weg met onze Roller Versilia, voorlopig in Nederland
cabrioakkie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 1:03

Re: Achteruitrijcamera



Bericht door cabrioakkie »

Aan de hand van de reacties (bedankt iedereen!) gaat het inderdaad een bedrade versie worden. Heeft iemand een tip voor het boren van een gat? Gewoon ergens de boormachine opzetten en de andere kant opkijken, of toch misschien wat beter voorbereid te werk gaan? :-) En moet de kabel dan door alle kastjes heen getrokken worden, of is er een mooiere oplossing?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera



Bericht door macfocus »

3 keer meten, en dan nog een keer
Binnen én buiten!

En dan maar kijken waar je het makkelijkst heen kunt.
In mijn geval:
Door de kastjes op de achterwand naar de zijkant toe
In de hoek door een bestaande kabelgoot tot in de ruimte onder het bed
Daar, horizontaal door de “garage”, naar de keuken
Door de keuken naar de dinettebank
Daar zat een “koofje” voor de verwarming en lage tafelsteun
Vandaar achter de autocabine afdekking
En vandaar onder de diverse afdekkingen van Fiat door op vloerniveau naar het dash
Dor het dash naar de radio.

Ja, je leert je camper echt goed kennen....
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Achteruitrijcamera



Bericht door Snarfsel »

Draadloos vs bedraad......

Op de vrachtwagens bij ons bedrijf zitten er allemaal draadloze op.
Werkt perfect, zal zeer afhankelijk zijn van de kwaliteit die men aanschaft.

Ik heb geen mening over wel of niet bedraad aansluiten, omdat ik geen ervaring heb met een bedraad systeem.

Ik zeg dit puur om mijn ervaring te delen.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Achteruitrijcamera



Bericht door Zijspan »

Ik heb hier net een camera uit China op de camper gezet, die kost een fractie van de camera’s hier en geeft een mooi beeld zover.
De camera’s die snarfsel bedoeld zijn dure dingen, ze zijn wel erg goed.
Maar een kabel aan je camera scheelt veel storing op je scherm!
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
jackeura
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 24 mar 2021, 15:07

Re: Achteruitrijcamera



Bericht door jackeura »

@zijspan, heeft u ook een linkje van de china versie die goed is bevonden door u?
Plaats reactie