schaudt vraagje
- laika kreos 3009
- Berichten: 213
- Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
- Locatie: Twente
schaudt vraagje
In mijn camper zit een Schaudt solar regelaar 1218 die is rechtstreeks verbonden met een Schaudt EBL29. Daarnaast zit er een 1218-2 (220v) regelaar/lader in, ook rechtstreeks verbonden aan de EBL. Ik ga over naar een LifePo4 accu. Daarvoor is de huidige lader minder geschikt. Mijn vraag is welke oplossing voor de solar regelaar (een MPPT) is de beste en zo mogelijk ook het voordeligste (er van uitgaande dat ik deze ook weer verbindt met de EBL)? In de dagelijkse praktijk sta ik straks niet meer zo vaak aan de 220V.
Groet,
Andre
Groet,
Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: schaudt vraagje
De voordeligste....
Niet het chinese 10€ spul. Ondergedimensioneerd.
Victron heeft goede commentaren
Epever gebruikt door mezelf en vele anderen omwille van uiteenlopende redenen
NDS heeft hier een aantal tevreden gebruikers
Ze hebben allemaal hun aanhangers en slechts de ongelovigen gebruiken 1 van de merken die we zelf niet gebruiken.
Maar goedkoop en goede elektronica, het heeft zijn grenzen.
En ja ik kocht me zo een goedkope chinees, wou het technische verschil weten, nauwelijks koelplaat, stukje ijzer van nauwelijks 1mm dik...
Er is een display dat domme informatie geeft.
Niet het chinese 10€ spul. Ondergedimensioneerd.
Victron heeft goede commentaren
Epever gebruikt door mezelf en vele anderen omwille van uiteenlopende redenen
NDS heeft hier een aantal tevreden gebruikers
Ze hebben allemaal hun aanhangers en slechts de ongelovigen gebruiken 1 van de merken die we zelf niet gebruiken.
Maar goedkoop en goede elektronica, het heeft zijn grenzen.
En ja ik kocht me zo een goedkope chinees, wou het technische verschil weten, nauwelijks koelplaat, stukje ijzer van nauwelijks 1mm dik...
Er is een display dat domme informatie geeft.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- laika kreos 3009
- Berichten: 213
- Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
- Locatie: Twente
Re: schaudt vraagje
Waar het mij vooral omgaat dat een MPPT solar lader past bij de EBL 29, dus dat ik niet noodzakelijkerwijs naar een Schaudt moet omzien.
Groet,
Andre
Groet,
Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Re: schaudt vraagje
Waarom moet hij bij de schaudt passen?
Een goede regelaar gewoon direct op de accu en dat ding (Schaudt) links of rechts laten liggen.
Een goede regelaar gewoon direct op de accu en dat ding (Schaudt) links of rechts laten liggen.
Re: schaudt vraagje
, +1
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- laika kreos 3009
- Berichten: 213
- Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
- Locatie: Twente
Re: schaudt vraagje
De huidige 1218 is nu gekoppeld aan de EBL en verzorgt naast de huishoudaccu ook het eventuele bijladen van de startaccu (dus via de EBL). De MPPT lader rechtstreeks koppelen aan de huishoudaccu levert geen koppeling met de startaccu op. Of zie ik dit verkeerd en maak ik het mijzelf onnodig lastig?
Groet,
Andre
Groet,
Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Re: schaudt vraagje
kan die nieuwe mpptlader voor lithium zowel de lithium hhaccu als de loodzuur startaccu bijhouden, is de ebl daar geschikt voor zo dat het voor beide accu,s goed gaat.?
jos
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 29 mar 2021, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: schaudt vraagje
Niet als dat via de EBL gaat, die is zo slim niet. Wel als je een geschikte regelaar neemt en rechtstreeks op hh en startaccu aansluit, de Votronic MPPT Duo kan dat bijvoorbeeld.
https://www.votronic.de/index.php/en/pr ... escription
https://www.votronic.de/index.php/en/pr ... escription
Re: schaudt vraagje
Recentelijk heb ik een Lifepo4 accu aangeschaft en daarop heb ik mijn Votronic mppt 250 duo (solar lader) rechtstreeks aangesloten.
De Votronic heeft een uitgang om de HH-accu op te laden én een uitgang om de startaccu bij te laden(op peil te houden). Ook heeft deze Votronic nog een uitgang om het EBL-display aan te sturen en een uitgang voor de AES-koelkast(die ik niet in de camper heb zitten, maar dat ter zijde).
De startaccu-uitgang van de Votronic heb ik op de EBL aangesloten alsmede de signaalgever voor het Schaudt display. Zodoende kan ik het voltage etc. aflezen op de Lifepo4-app én op het Schaudt display.
De Votronic heb ik op ingesteld op 14.2 volt (het BMS van de accu kapt zelf de laadstroom op 14.4 volt af, dus ik zit altijd aan de veilige kant).
De Lifepo4 accu wordt keurig opgeladen, de startaccu was vol en lijkt dat ook te blijven.
Ik ga voorlopig even aankijken of de startaccu op deze manier vol blijft.
Grtzzz, Martin
De Votronic heeft een uitgang om de HH-accu op te laden én een uitgang om de startaccu bij te laden(op peil te houden). Ook heeft deze Votronic nog een uitgang om het EBL-display aan te sturen en een uitgang voor de AES-koelkast(die ik niet in de camper heb zitten, maar dat ter zijde).
De startaccu-uitgang van de Votronic heb ik op de EBL aangesloten alsmede de signaalgever voor het Schaudt display. Zodoende kan ik het voltage etc. aflezen op de Lifepo4-app én op het Schaudt display.
De Votronic heb ik op ingesteld op 14.2 volt (het BMS van de accu kapt zelf de laadstroom op 14.4 volt af, dus ik zit altijd aan de veilige kant).
De Lifepo4 accu wordt keurig opgeladen, de startaccu was vol en lijkt dat ook te blijven.
Ik ga voorlopig even aankijken of de startaccu op deze manier vol blijft.
Grtzzz, Martin
- laika kreos 3009
- Berichten: 213
- Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
- Locatie: Twente
Re: schaudt vraagje
Op welk slot van de EBL heb je de startaccu aangesloten (voor de solar?).
Groet,
Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Re: schaudt vraagje
Hallo Andre,
ik heb de draad van de Votronic aangesloten op blok 5 van de EBL. Ik heb een EBL 226 OVP met controle en schakelpaneel LT 500.
Op blok 5 zaten de draden van de schaudt solarlader ook aangesloten. Waren 3 draden, één van de drie was origineel al bestemd om via de EBL de startaccu op peil te houden. Deze zaten alle 3 op de EBL , blok 5, aangesloten.
Toen ik de Votronic solarlaadregelaar heb aangeschaft heb ik deze ook een tijd met alle 3 draden aangesloten gehad op de EBL. Nu, na aanschaf van de Lifepo4 accu heb ik de plus- en de minkabel van de votronic rechtstreeks aangesloten op de accu. Werkt prima, en de laadstroom wordt daadwerkelijk afgekapt als de accu vol is.
Het signaalkabeltje (om op het controlepaneel het voltage van de startaccu te kunnen aflezen) is aangesloten op blok 7, zoals het ook al vanaf de oude Schaudt solarregelaar was aangesloten.
De draad van de EBL naar de startaccu heb ik niets aan veranderd, deze draad komt uit de achterzijde van de EBL.
Groeten, Martin
ik heb de draad van de Votronic aangesloten op blok 5 van de EBL. Ik heb een EBL 226 OVP met controle en schakelpaneel LT 500.
Op blok 5 zaten de draden van de schaudt solarlader ook aangesloten. Waren 3 draden, één van de drie was origineel al bestemd om via de EBL de startaccu op peil te houden. Deze zaten alle 3 op de EBL , blok 5, aangesloten.
Toen ik de Votronic solarlaadregelaar heb aangeschaft heb ik deze ook een tijd met alle 3 draden aangesloten gehad op de EBL. Nu, na aanschaf van de Lifepo4 accu heb ik de plus- en de minkabel van de votronic rechtstreeks aangesloten op de accu. Werkt prima, en de laadstroom wordt daadwerkelijk afgekapt als de accu vol is.
Het signaalkabeltje (om op het controlepaneel het voltage van de startaccu te kunnen aflezen) is aangesloten op blok 7, zoals het ook al vanaf de oude Schaudt solarregelaar was aangesloten.
De draad van de EBL naar de startaccu heb ik niets aan veranderd, deze draad komt uit de achterzijde van de EBL.
Groeten, Martin
- laika kreos 3009
- Berichten: 213
- Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
- Locatie: Twente
Re: schaudt vraagje
Dit lijkt voor mij ook een passende oplossing. Ik ga er mee verder. Dank.
Groet,
Andre
Groet,
Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL