Welke laadstroomverdeler kiezen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Mein
Berichten: 40
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 23:25

Welke laadstroomverdeler kiezen?



Bericht door Mein »

Dag allen,
Veel te vinden op het forum. Maar mijn alternator levert meer ampères dan waarover ik lees en zit tegen grenswaarden van diverse regelaars.
De alternator van mijn euro 6 Boxer uit 2017 heeft tot mijn verbazing een bevestigde capaciteit van 220 ampère. :crazy: Hij is nog wél dom.
Ik probeer tot een keuze te komen in wat als laadstroomverdeler/accuscheider te installeren in combinatie met een loodaccu. Of als ik de doorstap maak, voor een lithium accu. Mastervolt Mosfet 250, een dc-dc lader of een cyrix?

De startaccu hoeft van mij niet meegeladen te worden.
De bus wordt dagelijks gebruikt. Om het aantal laadcycli van de leefaccu te sparen wil ik het laden middels de alternator kunnen afkoppelen indien er niet gecamperd wordt.
Ik heb eerder begrepen dat een laadregelaar gekozen wordt naar het amperage van de dynamo. Informerend bij een bedrijf dat installaties in bedrijfsauto’s en campers bouwt, blijkt dat zij de regelaars kiezen op basis van verbruik. Dus in dat geval zou een cyrix van 120 ampere voldoende zijn. Op een bepaalde manier ook logisch. Veiligheid regel je met een zekering. Feitelijk doe je hetzelfde na de leefaccu met het middels zekeringen en kabeldiktes verdelen naar gebruikers.
Als ik wel blijf uitgaan van het maximale amperage van de alternator is een cyrix 230 een eenvoudige en meest voordelige oplossing. Maar ook een schakelaar.... En is deze bestendig genoeg om telkens de 220 ampere te handelen? Branden de contacten niet te snel in omdat je bijna aan de maximale belasting zit? Is het dan beter om de 400 ampère nemen? Wat weer echt overbodig is als je de gedachtengang volgt van het autoelektronica bedrijf. Startaccu en overige gebruiken ook capaciteit. Kortom... wat wordt er geladen?
Een dc-dc converter wordt dan prijstechnisch ook een optie. Geschikt voor lood en lithium en geen “terug”koppeling naar de startaccu.
Wie helpt mij uit mij uit deze kronkel?
Groet!
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Welke laadstroomverdeler kiezen?



Bericht door rhomodel »

Ik denk dat je andersom moet denken: Niet wat kan ik kopen, maar hoeveel verbruik ik van mijn accu en hoe snel wil ik hem geladen hebben? En daarmee terugrekenen wat voor een lader je nodig hebt.
Ik denk niet dat het gaat lukken een loodacu met 120 A te laden, afgezien van of het verstandig is. Als je later een li hebt wil je die dan met zoveel A laden?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Mein
Berichten: 40
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 23:25

Re: Welke laadstroomverdeler kiezen?



Bericht door Mein »

Dag rhomodel,
Ik bedoel niet de acculader. Ik bedoel het scheidingsrelais of regelaar dat de laadstroom van de alternator regelt / splitst. Dus het op de motor laden van start- en huishoudaccu
Mein
Berichten: 40
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 23:25

Re: Welke laadstroomverdeler kiezen?



Bericht door Mein »

En inderdaad is een loodaccu beperkt wat laadstroom betreft.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke laadstroomverdeler kiezen?



Bericht door Kroppie »

voor de dynamo is bepaald met de fabricage wat ie maximaal KAN leveren, door de lood huishoudaccu is bepaald wat ie maximaal GAAT leveren en dat zal voor een loodzuur hh accu laden nooit geen 120 ampere zijn ook niet met 2 accu,s van 230Ah.
neem een cyrix van 120 ampere en u bent voorzien.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke laadstroomverdeler kiezen?



Bericht door kampo »

Je vergeet erbij te schrijven welke accu's je overweegt dus is het raden ?
Ik ga ervan uit dat het gaat over ofwel 200-230Ah AGM of 200Ah LFP.

Een mosfet voor 3 accu's is niet de bedoeling. Tenzij je een boegschroef in je camper hebt.

Een scheidingsrelais zoals Cyrix 120A zal volstaan tenzij je de start assist functie wil gebruiken.
Dit standaard relais is ongeschikt voor LFP maar er bestaat een Cyrix-Li relais dat precies het juiste is voor gebruik bij LFP accu in combinatie met de standaard 220A dynamo. Je kan het speciale Li relais vinden in 120A en 230A

Een DC/DC booster mag altijd. Ook bij AGM en geniet mijn voorkeur want je kan alles zelf instellen.
Het is aan te bevelen bij LFP maar een vermogen van 30A is toch wel het minimum als je een grote accu hebt. Grotere met 50A tot 70A zijn beter maar we weten niet welke accu je bedoelt...
Groeten Kampo
Mein
Berichten: 40
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 23:25

Re: Welke laadstroomverdeler kiezen?



Bericht door Mein »

De accu keuze ligt idd nog niet vast. Ik had mijn vraag van alternatorcapaciteit en wel of geen zonnepanelen wellicht in het zelfde verhaal moeten stellen.
Indien het mogelijk is om met de alternator bijvoorbeeld in een uur een dagverbruik naar een lithium te kunnen laden, dan overweeg ik geen zonnepanelen te plaatsen.
Als dat niet kan dan blijft het waarschijnlijk lood. De techniek snap ik beter. Overal verkrijgbaar. Gewicht is niet direct een probleem. Het laadvermogen betreft 1500 kilo. Maar hoe lichter hoe beter natuurlijk.

Kampo: de Mastervolt mosfet kwam ik op vanwege het feit dat het geen relais is dat schakelt. En daardoor misschien minder kwetsbaar is. Dit gecombineerd met de alternatorcapaciteit van 220 ampère. Ik ben wel benieuwd of ze erg warm worden.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Welke laadstroomverdeler kiezen?



Bericht door Peter LMC »

Kroppie schreef:
wo 24 mar 2021, 7:43
voor de dynamo is bepaald met de fabricage wat ie maximaal KAN leveren, door de lood huishoudaccu is bepaald wat ie maximaal GAAT leveren en dat zal voor een loodzuur hh accu laden nooit geen 120 ampere zijn ook niet met 2 accu,s van 230Ah.
neem een cyrix van 120 ampere en u bent voorzien.

jos
Vergis je niet in de grote van laadstroom die er loopt naar HH accu's van je camper.
Ik heb onderstaande foto's al eens meer geplaats op dit forum.
Gemonteerde HH accu is 220 Ah.
In laadtijd is dit maar een 10 tal minuten alvorens er terug geregeld wordt omdat de accu weerstand toeneemt.
Deze dynamo kan max 110 ampere leveren op de testbank.
Stationaire meting net na starten.
Dynamo meten stationair 1.jpg
Dynamo meten stationair 1.jpg (59.06 KiB) 492 keer bekeken
Meting bij versnelt toerental van ong 1000 omw.
Dynamo meten bij 1000 omw per min .jpg
Dynamo meten bij 1000 omw per min .jpg (113.01 KiB) 492 keer bekeken
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke laadstroomverdeler kiezen?



Bericht door travelscout »

Mooie waarden Peter. Lege AGM huishoudaccu?

Maar die 120A aan te schakelen stroom, is voor het automatische scheidingsrelais hier dus passend.
Bedenk ook dat het auto scheidingsrelais al inschakelt bij een lagere waarde (78A-stationair toerental).
N.B. als het auto scheidingsrelais al ingeschakeld is kan de stroom best hoger zijn dan die 120A, zonder dat er direct schade aan ontstaat.
Paul.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Welke laadstroomverdeler kiezen?



Bericht door jansloos »

Dan nog antwoord op de vraag "de lading uit bij woon/werk verkeer"

Die neem ik op me, is namelijk de eenvoudigste :-B

Simpel schakelaartje in de minleiding van de cirix.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Welke laadstroomverdeler kiezen?



Bericht door Peter LMC »

Nee Paul. Gewoon 2 x 110ah Centurion calcium loodzuur accu's.
Plaats reactie