Stroomschema controleren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Espresso
Berichten: 4
Lid geworden op: do 18 mar 2021, 20:52

Stroomschema controleren



Bericht door Espresso »

Hallo Mede camper liefhebbers!

Momenteel zijn wij (net als half Nederland, zo voelt het soms) een prachtige zelfbouw camper aan het bouwen.
Op dit moment zijn wij ons aan het voorbereiding op het hoofdstuk elektriciteit.
Wij hebben hier weinig tot geen ervaring mee, ja Youtube :P en schema's van anderen die online staan. :thumbup:

Wij zijn trots dat we een schema hebben weten te produceren, nu nog even goed doorlopen of dit klopt :lol: .

Graag horen wij van de Experts wat er mis mee is en wat er nog aangepast kan worden. Alvast onwijs bedankt hiervoor.

Wij zijn met namen benieuwd naar de dikte van de draden, zekeringen en of het mogelijk is om een aantal apparaten te combineren. Zijn deze op de markt? Bijvoorbeeld een combinatie apparaat van een de acculader walsstroom, acculader vanaf dynamo/startaccu en MPPT.

Oh en wees gerust wij gaan dit niet helemaal zelf in de camper bouwen. :wink:
In het schema hebben we bij de 12 volt apparaten/schakelaars afbeeldingen gebruikt van 230v apparatuur. Dit is alleen ter illustratie.
:-B

Alvast bedankt voor jullie tijd en een fijne avond!

download/file.php?mode=view&id=33509
Bijlagen
Electra espresso camper kleinste.png
Electra espresso camper kleinste.png (259.33 KiB) 489 keer bekeken
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Stroomschema controleren



Bericht door myway »

Waarom een 100/30 met een 175 watt paneel?
Dat kan met een 75/15

Ik zou nog eens naar de aansluiting van de 230 acculader kijken

50 mm2 op de orion gaat niet lukken, daar past 16 mm2 op.

De koelbox direct op de verzamelstrips aansluiten met voldoende dikke kabel.
Dat kan met de dc kabel die erbij zit maar dan wel die insteek stekker er af en met 15 Amp zekeren.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Stroomschema controleren



Bericht door myway »

Ook nog ff kijken naar de massakabel.
Deze niet aan het chassis maken maar met een kabel terug naar de startaccu.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomschema controleren



Bericht door Kroppie »

voor draaddoorsnedes, met betrekking tot lengte van de draad en amperes welke door de draad gaan

http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Espresso
Berichten: 4
Lid geworden op: do 18 mar 2021, 20:52

Re: Stroomschema controleren



Bericht door Espresso »

myway schreef:
vr 19 mar 2021, 22:41
Waarom een 100/30 met een 175 watt paneel?
Dat kan met een 75/15

Ik zou nog eens naar de aansluiting van de 230 acculader kijkenAfbeelding

50 mm2 op de orion gaat niet lukken, daar past 16 mm2 op.

De koelbox direct op de verzamelstrips aansluiten met voldoende dikke kabel.
Dat kan met de dc kabel die erbij zit maar dan wel die insteek stekker er af en met 15 Amp zekeren.
Bedankt voor je reactie en het mee denken.

Wij zijn er nog niet helemaal uit qua zonnepanelen. zal iets rond de 200 a 300 Watt worden denken we.
vandaar de 100/30

De 50mm heb ik aangepast naar 16mm.

We zullen de koelkast idd direct op de verzamelstrip aansluiten, maar dan wel met behulp van een stekker. Zodat wij de stekker kunnen omzetten naar 230 walstroom als we hier aan zitten op de camping. De koelbox heeft namelijk twee stekkers 12v en 230v.

De zekering van 15a gaan we hier tussen zetten. :)

Bedankt voor je reactie
Espresso
Berichten: 4
Lid geworden op: do 18 mar 2021, 20:52

Re: Stroomschema controleren



Bericht door Espresso »

myway schreef:
vr 19 mar 2021, 22:44
Ook nog ff kijken naar de massakabel.
Deze niet aan het chassis maken maar met een kabel terug naar de startaccu.
Hoe bedoel je dit precies? :eh:
Espresso
Berichten: 4
Lid geworden op: do 18 mar 2021, 20:52

Re: Stroomschema controleren



Bericht door Espresso »

Kroppie schreef:
za 20 mar 2021, 12:01
voor draaddoorsnedes, met betrekking tot lengte van de draad en amperes welke door de draad gaan

http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
bedankt :)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stroomschema controleren



Bericht door DJSmiley »

DC-DC dichtbij de HH accu plaatsen, ipv bij de startaccu
50mm2 is onnodig, 16mm2 is voldoende, zeker op die lengte
Verder kun je de non-isolated nemen, is goedkoper, isolated voegt, in dit geval, niets toe

Verder 15A zekering voor de compressor koelbox en 6mm2 nemen ivm de aanloopstroom.
Idem voor de dieselkachel: 15 of 20A icm 4mm2 voor de startstroom (gloeispiraal)

Maxxfan zou ik op 10A (of 7.5A) doen. 5A zou net kunnen maar is wel erg (imho onnodig) krap

Wat bedoel je met 3x stopcontacten? die staan in je tekening onder '12V apparaten'?

Met jouw verbruik en schema zou ik overigens 25mm2 gebruiken, 50mm2 is onnodig (en maakt het monteren ook weer lastiger)

De zekering van de acculader zou ik 40A nemen, een 15A zekering is niet zo handig als je met 30A gaat laden ;)


Verder teken je in je schema een 15A zekering voor je acculader. 15A bestaat niet, alleen in de getekende zekeringen, maar die zijn niet geschikt voor 230V.
Makkelijkst: Pak een alamat. Dat is aardlek + 16A automaat in 1.

De kabel naar je acculader is ook gewoon 2.5mm2 (of wat er dan aan zit, ik gok 0.75mm2. Je kan die in een stopcontact doen, of met een (geschikte) lasklem direct vastmaken. 12V / 30A = 360W, dat is bij 230V 1.6A. Dat kan prima door het standaard 0.75mm2 draadje van de Victron.

Mierenneuken: Aan de AC zijde heb je geen + en - (rood/zwart) maar fase / nul (bruin / blauw)
We zullen de koelkast idd direct op de verzamelstrip aansluiten, maar dan wel met behulp van een stekker. Zodat wij de stekker kunnen omzetten naar 230 walstroom als we hier aan zitten op de camping. De koelbox heeft namelijk twee stekkers 12v en 230v.
Ik zou m lekker direct en alleen op 12V aansluiten. Wisselen met stekkers is gedoe en je moet ze niet tegelijk aansluiten, want dan sloop je dingen. Het recept om vergissingen te maken.

Gewoon altijd op 12V draaien. Aan de walstroom? Dan zorgt de acculader wel voor voeding zodat het niet uit je accu gaat. (Ja, je accu laad dan iets minder vlot, maar je koelbox draait toch niet continue)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Stroomschema controleren



Bericht door myway »

Espresso schreef:
myway schreef:
vr 19 mar 2021, 22:44
Ook nog ff kijken naar de massakabel.
Deze niet aan het chassis maken maar met een kabel terug naar de startaccu.
Hoe bedoel je dit precies? :eh:
Ik zie in het schema geen massa terug naar de startaccu.
Deze is getekend aan het chassis, dat kan soms problemen geven.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Stroomschema controleren



Bericht door myway »

Die 12 volt stekker die aan het dc snoer zit voor de koelbox er af knippen.
Wel ff markeren wat de plus en de min is

In eerste instantie heeft Dometic aangegeven dat dc en ac allebei aangesloten mogen zijn.
Als er 230 aanwezig is geeft hij de voorkeur voor 230.
Naderhand zijn ze daar op teruggekomen nadat het in een enkel geval niet goed was gegaan.
Als je aan de stroompaal staat, staat de acculader aan en is omzetten naar 230 niet nodig.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Stroomschema controleren



Bericht door myway »

Ook bij 300 watt zonnepaneel is een 75/15 meer dan genoeg.
Wil je dat heel klein beetje wat je soms mist er dan toch uithalen dan een 100/20
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Stroomschema controleren



Bericht door myway »

Ik heb overigens nergens gelezen om welk voertuig dat het gaat, is het er een met een intelligente dynamo.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Stroomschema controleren



Bericht door jan- »

myway schreef:
di 23 mar 2021, 20:12
Espresso schreef:
myway schreef:
vr 19 mar 2021, 22:44
Ook nog ff kijken naar de massakabel.
Deze niet aan het chassis maken maar met een kabel terug naar de startaccu.
Hoe bedoel je dit precies? :eh:
Ik zie in het schema geen massa terug naar de startaccu.
Deze is getekend aan het chassis, dat kan soms problemen geven.
Ik zie wel een zwarte 50 mm2 draad tussen de min van de woonaccu en de min van de startaccu.

Ik lees hier vaak op het forum dat de isolated Orion wordt aangeraden i.p.v. de non-isolated Orion. Volgens Victron heb je dan minder storing op b.v. zend en ontvangst apparatuur. In dat geval zou je denk ik de verbinding tussen de min van verdeelblok naar het chassis weg moeten halen, anders heb je als nog een aardlus omdat de min bij de dynamo al aan het chassis hangt. Maar zendamateurs hier zullen dit wel beter weten.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie