Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door jan- »

Bob47 schreef:
ma 05 apr 2021, 23:17
Dat geluid maken kan zomaar veroorzaakt worden door de niet sinus omvormer !
Een elektromotor is daar wel gevoelig voor.
Het geluid maakt hij ook via het lichtnet. Ik heb geen verschil gemerkt tussen de omvormer en het lichtnet.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik zou het er even bij moeten pakken, maar ik heb o.b.v. de fabrieksgegevens van een 130L Excuisit een vergelijking gemaakt met een (toenmalig) vergelijkbare 12V compressorkoelkast.
De HH koelkast was in deze wat zuiniger, maar als je omvormerverlies erbij trekt en in het negatieve afrond scheelde het bij bij mijn berekeningen niet zoveel.
Ik heb helaas (nog) geen verbruiksinzichten (geen monitoring of stroomtang nog) van mijn camper. Wel 1-2 dagen vrij gestaan zonder problemen, maar ja, dat zegt natuurlijk qua cijfers ook helemaal niks ;-) Ik heb naast de Multiplus ook een laadbooster, dus bij rijden wordt de HH accu ook weer meegeladen. Zonnepanelen staan wel klaar maar liggen er nog niet op.
Ik heb de zijkanten van de KK wel ingebouwd (dat is de kast/schot) maar de achter- boven- en onderkant zijn bijna helemaal open, gevoelsmatig slaat de koekast ook niet zo super vaak aan, maar ja, ik luister er eerlijk gezegd ook niet zo vaak naar. Het ding moet gewoon knap werken. Hij staat bij ons (VW LT46 bus) op een frame boven het spatbord, gelijk op knappe hoogte.
De bovenplaat heb ik verwijderd, en je zie op de foto's hout, maar daarachter/onder zit metaal, lijkt me zo fijn als dat ding aan de wandel gaat ;-)

Ik heb het toen zo aangepakt:
-gezin van 4, dus wil een minimaal 100 liter koelkast
-prijzen en verbruik opgezocht
-HH koelkast + Multiplus 800 was ongeveer even duur als een 12V compressorkoelkast

-> vanwege de multiplus voordelen (=meteen acculader, druppelfunctie voor start accu, etc) daarvoor gekozen. Verder, omdat ik toch bezig was, overal 230V contactdozen aangelegd in de zithoek en keuken. Altijd handig :)
Die Excuisit draait overigens prima op die 800VA Multiplus.

Zie de foto's voor hoe ik de vergrendeling opgelost heb, er moet eigenlijk nog een veertje tussen het boutje zodat ie altijd naar beneden blijft. Het functioneert nu overigens ook prima, als ik eens niks te doen heb ga ik het nog eens mooier maken (of niet...) :)
Het scherpe hoekje is inmiddels wel afgerond. Het gat zal al in de KK deur omdat je die om kan keren.

Groeten Jeroen

PS over de 230V tijdens rijden, behalve de koelkast van Bob hebben b.v. ook ambulances zo'n installatie (zelfs met een Multiplus)
Bijlagen
grendel2.jpg
grendel2.jpg (61.78 KiB) 344 keer bekeken
grendel1.jpg
grendel1.jpg (57.59 KiB) 344 keer bekeken
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Maar natuurlijk kunnen die dingen onder het rijden gewoon aan staan, in vrijwel elke touringcar zit ook een omvormer en die wordt eigenlijk alleen gebruikt tijdens de rit. Ook in schepen en zoals je aangeeft in ambulances zijn omvormers gemonteerd en worden gebruikt.
Er wordt wel vaker aangegeven dat apparaten zoals koelkasten bedoelt voor huishoudelijk gebruik ongeschikt zijn voor mobiel gebruik. Dat is dan een mening welke niet wordt onderbouwd met feiten. Daar tegenover staan de mensen die een dergelijk apparaat soms al jaren gebruiken en daar geen problemen mee ondervinden en er zelfs heel tevreden mee zijn. Dat zijn de ervaringsdeskundigen en daar heb je vaak meer aan dan mensen met een mening als: "het is er niet voor gebouwd dus is het er niet geschikt voor".
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Bob47 »

de Jonckheer schreef:
di 06 apr 2021, 12:37

Er wordt wel vaker aangegeven dat apparaten zoals koelkasten bedoelt voor huishoudelijk gebruik ongeschikt zijn voor mobiel gebruik.
Dit is vaak ook een stelling die de fabrikant inneemt tegen garantie perikelen. Garanderen voor mobiel gebruik houdt in dat je door een kostbare test cyclus moet en eventuele aanpassingen, wat men bewust niet wil.
Dus kan best zijn dat het wel gaat binnen grenzen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

de hhkoelkasten worden net als alle andere dingen veelal met wegvervoer vervoerd, wat is het verschil met vervoeren door een bestel/vrachtwagen en een camper?, ging bij mij jaaaaaaren goed met een excuisit kkastje van +-100 euro.

maar om de vraag te beantwoorden welke beter voor de accu is, beter voor de accu is die kk welke niet op stroom van de accu aangewezen is

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 06 apr 2021, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door PaulBng »

Jeroen_Hanomaf schreef:PS over de 230V tijdens rijden, behalve de koelkast van Bob hebben b.v. ook ambulances zo'n installatie (zelfs met een Multiplus)
Dat kan ik beamen. Mijn Victron omvormer/lader komt uit een afgedankte ambulance.

Ik had de andere twee ook moeten kopen Afbeelding


Paul
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door kampo »

Bij mij werkt het al jaren dus is het goed :-B
Als je lukraak een paar 230V huis koelkasten van de achterkant gaat bekijken en kritisch bent met veiligheid, afwerking van het 230V circuit, stevigheid en bevestiging van gasleidingen, trillingen, afvoer van condenswater enz
ivm het mislukte nemen van oa verkeersdrempels ...
Je moet daarbij helemaal niet zover gaan dat je ook mogelijke ongelukken moet opnemen in je lijstje.

dan begrijp je waarom je maar beter wat kan gaan aanpassen als je die 230V veilig en probleemloos voor mobiel gebruik wil gaan inzetten.
Maar je kan ook doen alsof alles gewoon goed is :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

kampo schreef:
di 06 apr 2021, 15:27
Bij mij werkt het al jaren dus is het goed :-B
bij mij ging het idd jaaaaaren goed, tot de camper verkocht werd, nooit een probleem mee gehad dus idd bij mij was het goed OMDAT het bij MIJ goed ging, dat iemand het klakkeloos en gedachtenloos overneemt is zijn probleem niet het mijne ik had geen probleem met de goedkope hh kk in de camper op een omvormer, en al die jaren ging het zelfs goed met de accu

voor mij einde discussie, want bij u moet het duur want anders kan het niet goed zijn , bij moet het goedkoop want anders kan het sowieso niet gebeuren wegens gebrek aan middelen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Atoz »

Kroppie schreef:
di 06 apr 2021, 15:11
maar om de vraag te beantwoorden welke beter voor de accu is, beter voor de accu is die kk welke niet op stroom van de accu aangewezen is
Eindelijk staat er hier er juiste antwoord ;)

En ondanks de grote ''woede'' van Aloys durf ik het toch aan...
Zou het veiliger zijn om die HH koelkast op 230 volt aan te sluiten tijdens het rijden als....
De aarde aan het chasis van de camper aangesloten is?

Die huishoud koelkast discussie komt met de regelmaat van de klok terug voorbij.
Campers die gewone wegen berijden, dus niet het betere 4x4 spul, zullen aan andere eisen voldoen dan campers die het afrikaanse binnenland wensen te berijden.

En ja ik heb een luizenleventje, doe gewoon wat ik wil, 24/24, 7/7, het ganse jaar door, ondertussen reeds meer dan 8 jaar.
Het enige wat ik niet heb is hopen geld, dat was de consequentie om net voor mijn 50 te stoppen. En daarom .....
Verder kom ik niets te kort, wil ook voor geen geld ter wereld terug naar vroeger...
Als mijn dure 12 volt stuk gaat dan...
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

kampo schreef:
di 06 apr 2021, 15:27
Bij mij werkt het al jaren dus is het goed :-B
Wil je nog een beter bewijs hebben dan? Als je jaren lang een bepaald apparaat probleemloos gebruikt dan kun je toch niet zeggen dat dat apparaat niet deugd? Als ik 12 jaar lang een koelkast in mijn bus heb die het al die tijd probleemloos doet dan bewijst dat dat in ieder geval bij mij zoiets kan werken. Hoe dat bij anderen gaat heb ik geen inzicht in en interesseert me ook eigenlijk niet. De ene camper trilt en schud meer dan de andere maar kennelijk maakt dat niet uit want hoewel het er niet veel zijn, geen enkele gebruiker van een 230 volt koelkast geeft aan dat dat ding is stukgegaan, iets wat je van camper koelkastjes niet kunt zeggen. Een kromme vergelijking, ik weet het, vanwege het enorme aantal verschil maar dan nog, als een camperkoelkastje vervangen moet worden is dat een aderlating van ten minste €700 terwijl een vergelijkbaar 230 kastje zomaar €500 goedkoper is. Zeker als je al een geschikte omvormer hebt is de keuze niet moeilijk volgens mij.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door PaulBng »

+1

Als mijn absorptie ding (wat nu perfect werkt) het in de zomer weer laat afweten, gaat ie eruit.
230 ding erin.


Paul
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

ik vraag me ook af of die speciale camperkoelkasten wel zo speciaal zijn.
Behalve dan de vorm en dat ze op 12 Volt kunnen draaien.
Kan me zomaar voorstellen dat er een hoop blabla bijzit, maar in werkelijkheid een paar extra tie wraps de enige extraatje zijn. :)
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

maar vergeet 1 ding niet , een accu niet gebruiken omdat ie dan slijt is extra duur , die had je n.l niet aan hoeven schaffen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
WillemIsNieuwe
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 10:27

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door WillemIsNieuwe »

Voor diegene die het interessant vind, kwam een tijdje geleden deze video tegen hoe iemand van een normale koelkast een "camper koelkastje" heeft gemaakt die nog wel op 230v werkt.

De omvormer gaat aan via de ingebouwd/normale thermostaat van de koelkast die via een relais de omvormer aanzet. Op deze manier beperk je het verlies van de omvormer behoorlijk wanneer de koelkast op stand-by staat (in mijn idee). Je hebt dan alleen wel een omvormer speciaal voor de koelkast :)

https://www.youtube.com/watch?v=mk57b9P ... projectsuk
Plaats reactie