Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Deze hele discussie gaat alleen maar over het verschil tussen een compressor koelkast type 'huis' en type 'camper'.
Dus BBC vs De Wit Schijndel.
kampo schreef:
wo 17 mar 2021, 14:02
Dat enkel naar de goedkoopste oplossing verwijzen zorgt voor een heel vertekend beeld, want de meeste camperaars zoeken toch vooral een kwalitatieve oplossing voor een redelijke prijs.
Dit ben ik met je eens, maar dan zou dan dus net zo goed een huis- tuin- en keukenkoelkast van Bosch de keuze kunnen zijn, als de criteria kwalitatieve oplossing voor een redelijke prijs zijn.
Of Zanussi, Whirlpool of hoe ze allemaal mogen heten.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Kijk bv eens bij Coolblue, een enorme keuze en allemaal met een energie label zodat je kunt vergelijken. Niet alleen op energie verbruik maar ook geluidsproductie, iets wat ook van belang is in een camper.
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door rhomodel »

Maar Ruud, help ons eens verder: wat zijn je gedachten tot nu, ander dan de BCC vs deWit discussie? Je vraag was wat het beste voor de accu was.. Ben je al geholpen en wat is nou jou energie situatie? Iedereen speculeert er een eind op los, maar van jou lees ik weinig wat een afweging van het een vs de andere is?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door kampo »

Aanpassingen:
Bovenop de stroomvoorziening kan/moet je de paar mechanische en elektrische aanpassingen doorvoeren die eigenlijk noodzakelijk zijn om een 230V koelkast in een mobiele toepassing te gebruiken. Ieder 230V model moet op een extra kritische manier bekeken worden ivm veiligheid. Zijn er ventilatieopeningen door de buitenwand, dan Kärcher bestendig voor het 230V gedeelte. Deurvergrendeling is verplicht. Interieur met glazen platen stevig genoeg. Condens pan afvoer maken. Bevestiging van de 230V bekabeling verstevigen. Is dit model geschikt voor de trillingen in een voertuig of moet je de ophanging wat verbeteren.

Extra ventilatie:
Gaten zagen in de wand is net zoals thuis niet nodig achter een compressor koelkast. Maar als het warm is, en dat is het zeer zeker in een camper waar je boven de 40°C gaat, dan blijkt het wel zinvol te zijn om extra te ventileren. Je krijgt betere koeling en minder stroomverbruik. Dat kan je lezen in al de draadjes hierover. Jammer genoeg ook koude tocht in de winter en stof in de zomer.

Rijden met 230V:
Hou het veilig, want een 230V toestel al rijdende gaan gebruiken kan risico’s inhouden.
De inschatting van een dergelijk risico ziet iedereen anders. Bij de betere risicoanalyse is het goed om terug te gaan naar normen en certificaten. Een koelkast op 230V die door de fabrikant niet gebouwd werd en niet vrijgegeven werd voor mobiele toepassingen houdt een bepaald risico in.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Pure bangmakerij, nergens voor nodig. Geneuzel over certificaten gaat absoluut nergens over, stop daar een keer mee. Een huis koelkast behoeft geen aanpassingen, alleen een slotje op de deur, thats it. Je plaatst hem, stekker in het stopcontact en gaan. De vorige heeft er 10 jaar in gestaan en is wel vervangen, niet omdat hij stuk ging maar omdat een nieuwe stukken zuiniger is.
Ventilatie is een goed punt, ik heb daarvoor een schoorsteen op het dak achter de koelkast en openingen in de vloer er onder. Natuurlijke ventilatie, geforceerd is niet nodig, althans niet bij mij.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door kampo »

Oei, mensen informeren over normen of regelgeving mag niet op dit forum :bang:
Waarschijnlijk ben jij een "outlaw" :-B


PS
Tot op vandaag kom je geen fabriekscampers tegen, waar de 230V installaties al rijdende onder spanning blijven. Stel je eens de vraag waarom dit zo is.
(op een uitzondering na en dan bij >10ton voertuigen die geen serieproduct zijn)
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door BeakerFlo »

Maar. Wat is nou beter voor de accu?
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

kampo schreef:
do 18 mar 2021, 7:39
Oei, mensen informeren over normen of regelgeving mag niet op dit forum :bang:
Waarschijnlijk ben jij een "outlaw" :-B


PS
Tot op vandaag kom je geen fabriekscampers tegen, waar de 230V installaties al rijdende onder spanning blijven. Stel je eens de vraag waarom dit zo is.
(op een uitzondering na en dan bij >10ton voertuigen die geen serieproduct zijn)
Het is geen kwestie van "niet mogen" maar wat is het nut? Voorzichtigheid is goed maar dat kun je ook overdrijven, dan ontaard het in angst voor het onbekende. Je moet mensen geen angst aanpraten, daar ageer ik tegen. Ik een outlaw? Dat heb je goed, dat ben ik al mijn hele leven lang. Er is niets verkeerd aan om je eigen weg te gaan zolang het verantwoord is en je anderen daarmee niet benadeeld.

Kijk eens naar de Amerikaanse class1 RV's, die hebben allemaal (weliswaar geen 230 maar 110 volt) een wisselstroom installatie aan boord. Dus dat er geen fabriekscampers zijn met een dergelijke installatie is dus gewoon niet waar.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

rhomodel schreef:
wo 17 mar 2021, 19:29
Maar Ruud, help ons eens verder: wat zijn je gedachten tot nu, ander dan de BCC vs deWit discussie? Je vraag was wat het beste voor de accu was.. Ben je al geholpen en wat is nou jou energie situatie? Iedereen speculeert er een eind op los, maar van jou lees ik weinig wat een afweging van het een vs de andere is?
Voor mij staat voorop dat ik met de beperkingen die we bijna allemaal kennen van ons accupakket, het liefst een zo zuinig mogelijke koelkast zou willen.
Dus daarom heel benieuwd wat nu echt het verschil is op dat vlak.

Als 2de komt dan: de verhouding tussen wat de koelkast verbruikt en wat de andere pluspunten zouden kunnen zijn.
Welke koelkast heeft meer liters ruimte? Welke koelkast is stiller? Hoeveel ruimte neemt de koelkast in?

3de afweging is de prijs: Natuurlijk betaal ik liever € 100 dan € 1.000, maar niet altijd. Als de koelkast van € 100 stroom slurpt en teringherrie maakt, dan sla ik die over. Dan maar een extra krantenwijk lopen om te sparen.

Dus het is een mix van afwegingen, maar als eerste ben ik ook gewoon zeer benieuwd naar het verbruik en wat dit met je accu doet.

Ik merk in de discussie wel dat sommige mensen hun argumenten toepraten naar wat ze altijd al vonden.
Ze berijden hun eigen stokpaardjes en zijn nauwelijks bereid om vragen te beantwoorden.

Ik wil er graag open in staan, en daarom zou ik graag cijfers zien. Maar helaas, die geeft niemand.
Behalve Jos Kroppie, maar die cijfers schijnen dan weer niet te kloppen volgens anderen. Zelf weet ik het niet.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Die cijfers kun je vinden, gebruik Google. Maar staar je niet blind op cijfers want fabrikanten verstrekken laboratorium cijfers en die zijn nauwelijks realistisch te noemen.
Het verbruik wordt sterk beïnvloed door de omgeving. Kan hij zijn warmte kwijt dan scheelt dat in het aantal keren dat hij aanslaat en de tijd dat hij draait. Dus zorg je dat het redelijk koel is achter de kast zal hij zuiniger zijn dan wanneer dat niet het geval is.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Maar dat geldt toch voor beide type koelkasten?
En dan doel ik op zowel de door de fabrikanten verstrekte cijfers, en de omgevings-factoren?

Dometic kan net zo creatief met meten en de daaruit voortkomende cijfers omgaan als Bosch/Bauknecht en co, toch?

Is een huiskoelkast misschien beter (of slechter) bestand tegen functioneren in een warme omgeving dan een camperkoelkast?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

mijn cijfers komen van de leveranciers die ikmet google heb gevonden, en als die cijfers niet kloppen , tja dan weet ik het ook niet meer, en van wat ik in mijn camper had kan ik niet meer nagaan ,heb de camper verkocht en had het verbruik vanaf installatie niet opgemeten, het werkte en heb er jaren geen enkel negatief iets van gemerkt, het verbruik zelf ook was zodanig dat het me nooit is opgevallen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Ruud Adam schreef:
do 18 mar 2021, 15:04
Maar dat geldt toch voor beide type koelkasten?
En dan doel ik op zowel de door de fabrikanten verstrekte cijfers, en de omgevings-factoren?

Dometic kan net zo creatief met meten en de daaruit voortkomende cijfers omgaan als Bosch/Bauknecht en co, toch?

Is een huiskoelkast misschien beter (of slechter) bestand tegen functioneren in een warme omgeving dan een camperkoelkast?
Je mag qua kwaliteit en verbruik ervan uitgaan dat, gezien de enorme concurrentie, het wel goed zit met de witgoed merken. Bij de recreatie modellen is de concurrentie niet bestaand en dus? Trek je conclusie zelf maar. Alleen het feit al dat er geen energie label op zit geeft te denken (vind ik).
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.
In een markt met weinig concurrentie gebeuren dat soort dingen al snel.
Groet, Ruud
Plaats reactie