Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Atoz »

Wat houd er je nu eigenlijk tegen om zelf de test te doen?
Dat je dan moet stoppen met schrijven!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Het wordt tijd dat de lockdown snel voorbij is.
Sommigen worden een beetje grumpy...

Wat me op dit moment vooral tegenhoudt is dat ik zlef niet zoveel koelkasten heb. Maar in lossere tijden wil ik best mijn loods ter beschikking stellen en als het moet ook trachten om ergens wat apparatuur vandaan te trekken/lenen.

Snap niet helemaal goed wat je probleem met een gewoon legitieme vraag is.
Wellicht was je nog niet helemaal op de hoogte, maar op een forum stellen mensen vragen waarvan ze benieuwd zijn naar de antwoorden.
Een ander kenmerk van een forum, is dat een topic niet binnen 2 pagina's afgelopen hoeft te zijn.
Het binnen 2 pagina's houden (als je dat al zou willen) is soms ook verdomd lastig als een enkeling er ook antwoorden tussendoor plempt die niet ter zake doen. Of vanuit een soort frustratie trollerige antwoorden gaan geven.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door kampo »

kampo schreef:
vr 19 mar 2021, 22:57
Bosch KTL15NW4A van totaal 106 liter waarvan 14 liter vriesvak met enkel de energie opgave van 125kWh per jaar (bij welke temperatuur/aantal deuropeningen ?) en net gedegradeerd van de beste A+++ naar de nieuwe categorie F en geluidsemissie C, aansluitwaarde 55W op een 10A zekering...
Als die Bosch 55 W (aansluitwaarde????) verbruikt dan is dat in 12V (inclusief even braaf 15% omzettingsverlies) 126,5 Ah/24h
Maar als dit het inschakelverbruik van de compressor is dan krijg je bij een looptijd van bv 50% ongeveer 63Ah/24h plus het waak stroomverbruik van de inverter gedurende de andere 50%.

Volgens de andere opgave 125.000Wh/365 dagen = 342,5 W/24h
In 12V met 15% omzettingsverliezen geeft dat 32,8 Ah/24h plus weer het waakstroomverbruik van de inverter.
Dus de 125kWh zou ongeveer overeenkomen met een looptijd van de compressor van 25% (als dat 55W is).
Dat kan, maar niet bij zwaar gebruik. Eerder iets voor een labo meting.

Mijn camper KK compressor draait altijd meer als 25%. Meestal intensief gebruik als we op reis zijn. Ik ben zelfs al een paar keer draaitijden van 100% tegengekomen, gelukkig niet vaak.
Daar achter de compressor koelkast is het meestal veel warmer als in de leefruimte. En dat is de plaats waarvan de temperatuur bepalend is voor het stroomverbruik. In de zomer/zuiden kom je achter de KK makkelijk aan 40°C.
In mijn camper is het gemiddeld veel warmer als in mijn keuken thuis. Vooral overdag als die afgesloten in de zon staat.
Groeten Kampo
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Is het dan aan te raden om - voor welk type compressor-koelkast dan ook - in de betreffende wand een extra ventilatie-gat of afzuiger te plaatsen?

Ik heb inmiddels op een Facebookgroep over zelfbouw al enkele gebruikers gezien die een gewone huiskoelkast gebruiken. Verrassend veel zelfs.
Sommigen gebruiken er ook nog een induktie-kookplaat naast, die ze niet zeer intensief gebruiken. Maar wel eitje in de morgen, koffie-water en eenvoudige maaltijd. Daarnaast laders voor telefoons en laptop en ledverlichting.
Met een LifePO4-accu van 200ah en 360wp zonnepanelen staan ze in de lente of zomer zeker 3 dagen vrij van de paal en zonder tussendoor te rijden.
Dat klinkt mij goed in de oren.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

en dan ter voorkoming van "waak"verbruik een extra thermostaat in de kk die de omvormer naar behoefte inschakeld, scheelde bij mijn victron comb 12/1600/70 gemiddeld toch zo,n 0,5 A tijdens niet gebruik.

https://nl.aliexpress.com/item/32960353 ... hweb201603_

en om de omvormer te ontlasten en niet onder volle belasting te laten opstarten een tijd vertraagd 230 volt relais tussen omv een kk

https://nl.aliexpress.com/item/40001325 ... hweb201603_

geeft de omv een paar seconden om optestarten [b.v.3 sec] en dan pas kk inschakelen, heeft bij mij jaren zo gewerkt, maar kan bij een ander natuurlijk weer anders uitpakken :wink:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door kampo »

@Kroppie
Jij hebt de ervaring om de inverter in en uit te schakelen met een thermostaat + timer.
Ja je spaart zeker stroom als je in staat bent om dit te installeren. Vraagt enkel wat vooraf kennis om dit juist te monteren en dat kan niet iedereen.

Een paar vragen die dan bij mij opkomen zijn:
- Hoe doe je dat als je de uitgeschakelde inverter ook graag voor andere 230V toepassingen wil gebruiken. Manueel of ga je dit automatiseren.
- Komt het opstarten van de inverter altijd goed met een moderne digitale toerental geregelde koelcompressor en digitale thermostaat.
- Hoe zit het met dat thermostatisch in uitschakelen van een moderne inverter die voorzien is van een 3 standen schakelaar: eco/vol/uit. Dat zijn de meeste toch.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

als ik de omvormer wilde gebruiken voor andere dingen dan de kk (magnetron), dan zette ik de omvormer handmatig aan, stond op een zeer goed bereikbare plek in dat geval werd de kk op temperatuur gehouden door de ori thermostaat.

ik had een goedkoop huishoud/keuken koelkastje zonder digitale compressor(veel te duur natuurlijk :-B ), en stroom genoeg

ik had een ouderwetse 2e hands omvormer [want alweer, goedkoop :-B ], en die had een simpel knoppi an/uit, maar een andere met b.v.3 standen knop dan de stand die je wilt gebruike n overbruggen met de extra kkthermostaat, zie daar geen probleem

en zekers voor alles waar je geen ervaring mee hebt is het motto, INLEZEN !!, en met goedkope zooi beginnen dan zijn de eventuele nare gevolgen van geen ervaring niet zo naar, een soort leergeld zeg maar, daarmee heb ik wel alles geleerd wat ik nu weet en kan, en leer nog dagelijks bij, maar na 73 jaar nu eindelijk bezig met leren om op tijd met dingen te stoppen en te zeggen ik ben moe ik stop ermee maar is wel moeilijk leren merk ik.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door B12M_Ferry »

Voor de (ex) A+(++) koelkasten weet ik niet of het verstandig is om een schakelende inverter te gebruiken.
Het zijn tegenwoordig koelkasten met inverter techniek. Modulerend. Dus de koelmotor draait lang maar langzaam / wisselend naar koelvraag.
Er zit dus ook veel meer electronica in, als alleen maar een aan/uit thermostaat.
Dus voor je zoiets gaat implementeren moet je even uitzoeken of het wel kan. (Mogen is weet een andere vraag)
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

en een zuivere sinus omvormer?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door jan- »

6 jaar geleden een Exquisit KS15-1A+++ aangeschaft voor thuis. Een zuinige tafelmodel koelkast met aan/uit thermostaat. Verbruikt 94 KWh per jaar volgens opgave. Heb hier aan gemeten en heb geen reden om hier aan te twijfelen. Trekt iets van 45W, maar tijdens opstarten gedurende minder dan een seconde > 1KW. Heb hem voor de grap op mijn camper omvormer aangesloten. Dat werkte gewoon. Was een goedkope 400W gemodificeerde sinus omvormer. Maar let op: deze heeft geen rooster aan de achterkant om zijn warmte kwijt te raken, maar de gladde zijwanden worden warm. Dus je moet hem niet in een kast klemmen. Maakt ook veel geluid, maar dat zou exemplarisch kunnen zijn (luchtbellen?)

Deze kan ik niet in mijn kleine camper kwijt. Daar gebruik ik een CDF18 koelbox zonder vriezer. Dus een vergelijking heeft niet zo veel zin. Het is wel 1 van de zuinigste koelboxen die ik kon vinden. Maakt ook wel geluid, dus dat is ook iets om rekening mee te houden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Bob47 »

Dat geluid maken kan zomaar veroorzaakt worden door de niet sinus omvormer !
Een elektromotor is daar wel gevoelig voor.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Een koelkast gaat in een camper echt niet meer geluid maken dan in een huis dus koop altijd een stille. In een camper zit je nu eenmaal in de regel in dezelfde ruimte als die kast en dan is dat geluid hinderlijk.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Zit er in de regel verschil in geluid-productie tussen een speciale camperkoelkast en een huiskoelkast?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door joske501 »

Beste,

Mijn huiskoelkast (5 jaar oud) maakt iets meer lawaai dan mijn camperkoelkast (11 jaar oud)

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Plaats reactie