Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door JoopBrekken »

Heb ik iets verkeerts gezegt?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door kampo »

Als je je niet druk maakt over de meerprijs van de stroominstallatie en de noodzakelijke ombouw van een 230V koelkast voor gebruik in een camper, dan is de 230V KK altijd de goedkoopste :-B
Ook kan je een economy KK niet gaan vergelijken met een high end luxe versie. Op welke basis wil je een goedkope met een dure gaan vergelijken ?

Breng je de versterking van het elektrisch 12V gedeelte en de ombouwkost wel in rekening en bereken je vervolgens de totale kost over een 10 tal jaar, dan is de 12V bijna altijd goedkoper als de 230V.
Kan je het werkelijk berekenen ? Ja maar enkel aan de hand van een concreet voorbeeld. Als je de camper in de winter gebruikt zal het verschil groter zijn, dan wanneer je enkel op zon draait.
Een autonomie van >2dagen in de winter, zonder zon, is duur. Dat komt door het stroomverbruik van de verwarming en de compressor koelkast. Dat is ook de prijs voor extra comfort.

Zoals gezegd, als je de prijs van stroom, werk en materiaal op nul zet dan is het simpel en moet je niet rekenen :crazy:

Wat allemaal aan een 230V koelkast moet worden omgebouwd staat in andere draadjes...
Daar kan je ook verschillende praktijk metingen vinden.

Nog een paar weetjes:
Reken gemiddeld, in de praktijk, met een 30% meer stroomverbruik tov de technische specs.
Hoe meer zielen hoe meer verbruik. Zelfs de leeftijd en de eet gewoontes spelen een rol.
Een vriesvak doet het stroomverbruik bijna verdubbelen. Maar dat kan zelfs x3 worden bij een groot vriesvak.
Laatst gewijzigd door kampo op wo 17 mar 2021, 7:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door B12M_Ferry »

gvs0001 schreef:
di 16 mar 2021, 17:03
Een zuinige huishoudkoelkast werkt namelijk niet meer met een aan/uit compressor maar met een frequentiegstuurde modulerende compressor.
Dus een extra thermosstaatje inbouwen in een hypermoderne KK om de omvormer te schakelen kan niet meer. Want de koelmotor draait lang en langzaam.
Voordeel dan wel is dat je een minder krachtige omvormer nodig hebt, wegens minder hoge aanloopstroom.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

kampo schreef:
di 16 mar 2021, 21:41
Als je je niet druk maakt over de meerprijs van de stroominstallatie en de noodzakelijke ombouw van een 230V koelkast voor gebruik in een camper, dan is de 230V KK altijd de goedkoopste :-B
Ook kan je een economy KK niet gaan vergelijken met een high end luxe versie. Op welke basis wil je een goedkope met een dure gaan vergelijken ?

Breng je de versterking van het elektrisch 12V gedeelte en de ombouwkost wel in rekening en bereken je vervolgens de totale kost over een 10 tal jaar, dan is de 12V bijna altijd goedkoper als de 230V.
Kan je het werkelijk berekenen ? Ja maar enkel aan de hand van een concreet voorbeeld. Als je de camper in de winter gebruikt zal het verschil groter zijn, dan wanneer je enkel op zon draait.
Een autonomie van >2dagen in de winter, zonder zon, is duur. Dat komt door het stroomverbruik van de verwarming en de compressor koelkast. Dat is ook de prijs voor extra comfort.

Zoals gezegd, als je de prijs van stroom, werk en materiaal op nul zet dan is het simpel en moet je niet rekenen :crazy:

Wat allemaal aan een 230V koelkast moet worden omgebouwd staat in andere draadjes...
Daar kan je ook verschillende praktijk metingen vinden.

Nog een paar weetjes:
Reken gemiddeld, in de praktijk, met een 30% meer stroomverbruik tov de technische specs.
Hoe meer zielen hoe meer verbruik. Zelfs de leeftijd en de eet gewoontes spelen een rol.
Een vriesvak doet het stroomverbruik bijna verdubbelen. Maar dat kan zelfs x3 worden bij een groot vriesvak.
Een grote 12 volt koelkast zoals de Thetford T2152 compressor koelkast kost €850 meer dan mijn Zanussi dubbeldeurs en is dan ook nog kleiner. Dat is geen kattenpis in mijn ogen. Natuurlijk heb je een omvormer nodig maar die kun je voor nog veel meer zaken gebruiken zoals wij dat doen met bijna alles op 230 volt. Want vrijwel alles is (veel) goedkoper én werkt beter op 230 volt, dat kun je onmogelijk ontkennen. Iedereen die wel eens koffie heeft gezet op 12 volt weet wat ik bedoel, niet te doen!
Je hebt het over aanpassingen aan een koelkast maar welke zijn dat dan? Hooguit een slotje op de deur tegen opengaan onder het rijden. Nou, als dat alles is?
De stelling dat je op 12 volt goedkoper uit zou zijn komt uit jouw dikke duim want dat is domweg gewoon niet waar want ga je van alle apparaten de prijsverschillen optellen kom je tot een heel andere conclusie.
En ook: een 230 volt stroom circuit is veel eenvoudiger en dus goedkoper dan een op 12 volt. Niet elk draadje hoeft te worden gezekerd, ik heb in mijn bus slechts 2 groepen, links 1 en rechts 1. Dus 2 zekeringen en 2 kabels getrokken plus een handvol schakelaars en contactdozen. Net als thuis dus, simpeler en dus betrouwbaarder kan niet.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door kampo »

Je situatie is toch onvergelijkbaar en helemaal niet representatief.
Namelijk helemaal anders als je een koelkast hebt van 300 liter in een 12m camper.
Dat soort 300 liter koelkasten bestaat eigenlijk niet in 12V versie.
Vaak nog aangevuld met een diepvriezer van 60 of 100 liter, ook al op 230V.
12m campers zijn meestal voorzien van een dikke accubank van 300kg aan boord met een stevige inverter. Er is een gecombineerd 230V boordnet met omschakelautomaat wat een éénvoudige camper niet heeft.

Als je dat allemaal niet hebt, maar het gaat over een doorsnee camper van <3,5T met gewichtsprobleem, dan zal je het elektrische systeem moeten upgraden en dat kost centen.
Bij een 230V KK hoort een minstens 20% grotere accu omwille van de inverter verliezen, ook een maatje grotere solar panelen en een 3x grotere inverter. Volgens Myway minstens 800VA en ik kwam er ook tegen die een 1200VA nodig hadden omwille van de opstartpiek. Als het voor wintergebruik is dan zal het stevig aantikken op de prijs van de accu.
Daar zit hem de volledige bijkomende kost (en gewicht) en om de zoveel jaar moet je de grotere accu nog eens vervangen.
De noodzakelijke ombouw van een 230V KK voor gebruik in een camper, ook omwille van veiligheid werd in vorige draadjes beschreven. Je gaat de 230V koelkast toch niet enkel in stilstand gebruiken maar wil veilig over een drempel kunnen rijden.
Een 230V KK van 120 € in een camper smijten, inpluggen en vertrekken. Er zijn er die dat doen maar dat is niet mijn idee.

Welke trukjes er zijn om het stroom verbruik te verminderen is ook op dit forum te vinden maar er is geen enkele dealer die dit zal willen doen.

Reken je rijk of reken het allemaal niet mee. Onvolledige informatie daar heeft niemand iets aan.
Laatst gewijzigd door kampo op wo 17 mar 2021, 9:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door rhomodel »

Voordeel van een camper koelkast is dat mocht je accu (bijna) leeg zijn je altijd nog op gas kan koelen. Bij een 230 v koelkast kan het niet.
Het is mij in de hele discussie trouwens niet duidelijk hoe je stroom verbruik en oplaad cyclus is: gebruik je de camper alleen maar om van camping naar camping naar camperplaats te rijden en sta je 99% van de gevallen aan de stroom? Dan zou ik een 230 v koelkast doen omdat je alleen maar kleine stukjes ( kortdurend) je 12 volt accu en dynamo aanspreekt. Wil je veel vrijstaan zonder stroomnetaansluiting en heb je geen zonnepanelen : dan zou ik zeker een 12 volt koelkast nemen die ook op gas werkt.
En tenslote heb je dikke accu's en zonnepanelen en maak je je geen zorgen of je uitkomt met de stroomvoorraad die je aan boord hebt: doe dan de 230 v koelkast met omvormer.
Als tip kan ik wel geven : koop ergens een vermogensmeter (dat is zo'n apparaat je dat je in het stopcontact steeks en daar de stekker van het apparaat insteekt) en meet je thuis koelkast gebruik. De meter laat van alles en nog wat zien: piek stroom, gebruik (huidig en gemiddeld) wattage etc. Doe wat metingen, bericht ons op het forum en trek de conclusie wat voor jou het beste is.
Laatst gewijzigd door rhomodel op wo 17 mar 2021, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Dit is het beste advies tot nu toe. Bekijk het naar je eigen situatie en neem dan een beslissing. Niemand kan je dat raden want iedereen campert anders en/of heeft een andere camper.
Wat Kampo schrijft is juist, een camper van 12 meter zonder een gewichtsprobleem is geen vergelijk met een van de helft met wél een gewichtsprobleem. Daarom schrijf ik ook niet wat je zou moeten/kunnen doen maar wat er mogelijk is, ook in een kleinere camper. Wat je met al die raadgevingen doet is aan jou uiteraard.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door JoopBrekken »

Rhomodel:
Met een 12V koelkast wordt meestal een kompressor koelkast bedoeld ( die kan niet op gas ) omdat een absorptie koelsysteem teveel stroom gebruikt om alleen op een accu te werken.
230V koelkasten zijn altijd kompressor kasten.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

kampo schreef:
wo 17 mar 2021, 9:27
Bij een 230V KK hoort een minstens 20% grotere accu omwille van de inverter verliezen, ook een maatje grotere solar panelen en een 3x grotere inverter. Volgens Myway minstens 800VA en ik kwam er ook tegen die een 1200VA nodig hadden omwille van de opstartpiek. Als het voor wintergebruik is dan zal het stevig aantikken op de prijs van de accu.
Dit lijkt me niet nodig als een huiskoelkast natuurlijk een stuk efficienter gebouwd is.
Want dan hoeft de compressor minder vaak aan te slaan en gebruik je dus minder van je accu.

Als - zoals Jos Kroppie aangaf - het kwh/annum (mooie term weer bijgeleerd!) van een huishoudkoelkast lager is dan van een camperkoelkast, dan zou je in theorie zelfs met een kleinere accu toekunnen.
Mits dit kwh/annum + inverter voor de huishoudkoelkast nog steeds lager is dan het kwh/annum van een camperkoelkast.
Of zie ik dit verkeerd?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

JoopBrekken schreef:
di 16 mar 2021, 20:57
Heb ik iets verkeerts gezegt?
nee, hoor geen enkel probleem met jouw (of van wie dan ook) antwoorden, maar ik vind dat ik er genoeg mee bezig geweest ben , en vind over het algemeen de verschillen te klein om me daar druk om te maken. :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door JoopBrekken »

:thumbup:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door kampo »

Ruud Adam schreef:
wo 17 mar 2021, 11:08
...Dit lijkt me niet nodig als een huiskoelkast natuurlijk een stuk efficienter gebouwd is.
Want dan hoeft de compressor minder vaak aan te slaan en gebruik je dus minder van je accu....
De beste 230V koelkasten met, digitale compressor techniek, verbruiken zeker minder stroom maar hebben soms iets dikkere wanden en dus minder inhoud. De prijs is dan niet 120-150 € maar loopt snel op richting 400 en 600 Euro.
Ik ben zeker voorstander van een stroom zuinige koelkast. Want zoals je hierboven kon lezen is het niet de prijs van de KK maar onder de streep zijn het de accu's die bepalend zijn voor de autonomie en het kostenplaatje.

Het opgegeven verbruik in kWh/annum is richting gevend maar het is een meetmethode in een labo. Over die meetmethode is er al jarenlang discussie want ver van realistisch.
Bedenk dat je in de praktijk helemaal niet in de buurt komt van die waardes.

Veel 12V camperkoelkasten verbruiken in de praktijk, zoals je hier op het forum wel eens kan terugvinden, zo vanaf 30Ah/24h voor de compacte kistjes en voor de grotere modellen met diepvries loopt het in de zomer op tot >100Ah/24h


PS:
Soms heb ik de indruk dat het hier een wedstrijdje minder geld uitgeven is.
Bovendien is alles toegelaten als het maar goedkoper is...
Dat enkel naar de goedkoopste oplossing verwijzen zorgt voor een heel vertekend beeld, want de meeste camperaars zoeken toch vooral een kwalitatieve oplossing voor een redelijke prijs.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

De keuze voor een bepaald type koelkast hangt sterk af van wat je wilt gaan doen. Sta je veel vrij en heb je gas is een absorptiekast vaak een verstandige keuze maar die hebben soms een warmte probleem dus moet je werken met ventilatoren etc. om een goede werking te krijgen. Die problemen kent een compressorkast niet maar die werkt alleen op stroom; 12, 24 of 230 volt.
Waar men het meestal niet over heeft is het feit dat ook een compressorkast warmte genereert wat ergens heen moet dus ook daar is enige vorm van ventilatie een must als je tenminste niet wilt dat ie nodeloos langdurig blijft draaien. De stelregel is dat hoe koeler het is achter de kast des te korter zal hij draaien.
Het maakt veel uit hoe je kampeert. Toen wij nog een caravan hadden en dus op campings stonden waren we altijd op de paal aangesloten uiteraard. In Koblenz zat daar een meter tussen. Na 3 weken kreeg ik de stroomrekening en die was niet misselijk! Zo'n lullig absorptiekastje is een stroomvreter van jewelste, dat is wel iets om rekening mee te houden. Er zijn ook veel camperplaatsen waar met munten wordt gewerkt, bv 50 cent per kWu. Dat gaat met een absorptiekast ook erg snel dus sta je veel aan de paal op een cp zou ik zeker voor een compressorkast gaan. Of op gas, aan u de keus.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door jurgenc »

Ruud Adam schreef:
wo 17 mar 2021, 11:08
kampo schreef:
wo 17 mar 2021, 9:27
Bij een 230V KK hoort een minstens 20% grotere accu omwille van de inverter verliezen, ook een maatje grotere solar panelen en een 3x grotere inverter. Volgens Myway minstens 800VA en ik kwam er ook tegen die een 1200VA nodig hadden omwille van de opstartpiek. Als het voor wintergebruik is dan zal het stevig aantikken op de prijs van de accu.
Dit lijkt me niet nodig als een huiskoelkast natuurlijk een stuk efficienter gebouwd is.
Want dan hoeft de compressor minder vaak aan te slaan en gebruik je dus minder van je accu.

Als - zoals Jos Kroppie aangaf - het kwh/annum (mooie term weer bijgeleerd!) van een huishoudkoelkast lager is dan van een camperkoelkast, dan zou je in theorie zelfs met een kleinere accu toekunnen.
Mits dit kwh/annum + inverter voor de huishoudkoelkast nog steeds lager is dan het kwh/annum van een camperkoelkast.
Of zie ik dit verkeerd?
Dat je het verkeerd ziet, hangt ervan af.
In de meeste fabriekscampers zit een absorptiekoelkast, geen compressorkk. Bijgevolg werd in de electrische balans (voor zover de camperbouwer er al rekening mee houdt) er geen of amper rekening gehouden met een electrisch verbruik van de koelkast, omdat deze hoogstens tijdens het rijden werkt op 12 v en op 230 v als je aan de paal hangt. (ter info, een absorptiekoelkast verbruikt zonder probleem meer dan 4 kWhr per 24 hr)
Dus wil je een compressorkoelkast inbouwen, dan zal je toch in de meeste fabriekscampers je electrische installatie moeten aanpassen, gewoon omdat je een extra verbruiker, nl. de compressorkoelkast, installeert.
H20
Plaats reactie