Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door myway »

Verbruik wordt door de fabrikant opgegeven, maar die weten er natuurlijk niets van.
Overigens zit er bij de papieren die bij bv. Dometic er bij geleverd worden gewoon zo’n gekleurde sticker.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Kroppie schreef:
di 16 mar 2021, 16:20
wat let je als je het zo graag wilt weten, ik zou me om een paar Ahtjes niet zo druk maken. :D
Omdat ik niet 2 van die apparaten heb en ook de andere apparatuur niet om het te testen.
Maar ik had gedacht dat er tussen al die honderduizenden camper-enthousiastelingen wel iemand zou zitten die dit wel getest had.
Blijkbaar had ik het mis, of ik kan de test niet vinden.

Maar dit alles wil niet zeggen dat ik het antwoord op de vraag niet interessant vind.
Jij weet het antwoord blijkbaar ook niet.

@myway
Ik weet niet wie de gegevens aanlevert die op die gekleurde stickers staan.
Doet de fabrikant dat zelf of is er een instantie die dit test?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor accu: Speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

ik weet het antwoordidd ook niet, ik heb me nooit druk gemaakt om het (verschil in) verbruik, ik vond het verschil in prijs genoeg om te kiezen, en heb van die keuze nooit spijt gehad.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door GeVaSta »

Ik ga er gemakshalve maar van uit dat die 12V koelkast ook een compressorkoelkast is. Is het een absoptie-exemplaar (die ook op gas en 230 v kan) dan is daarvan het verbruik op stroom heel veel hoger dan bij een huishoudkoelkast.
Ook bij een vergelijk van een 12 V camper-compressorkoelkast en een huishoud koelkast is het stroomverbruik van laatstgenoemde aanzienlijk lager.
Een zuinige huishoudkoelkast werkt namelijk niet meer met een aan/uit compressor maar met een frequentiegstuurde modulerende compressor. Deze dingen zijn zeer zuinig. Ze lopen in principe de hele dag op een laag pitje door. Kunnen vaak wel terugregelen tot zo’n 20 watt. Ook de aanloopstroom is een stuk kleiner dan bij aan/uit exemplaren.
Dus los van de mogelijke isolatieverschillen, genereren die modulerende koelkasten heel veel zuiniger kou.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

het hele topic gaat vlgs mij over compressorkoelkastjes, en waar ik het over had dat was er een met een gewone ouderwetse aan/uit compressor, inhoud kk te warm? aan , inhoud te koud? uit

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

ik heb aan de hand van het merk (exquisit)en type (116liter) [+-155 euro] het door de fabriek opgegeven verbruik opgezocht, +-110 Kwu/jaar
dat is gedeeld door 365 =0,3 Kw per dag, dat is gedeeld door 12 volt boordspanning = 25Ah uit de accu, tel daarbij +-15% bij op voor de omvormer=29Ah p dag
https://www.bol.com/nl/p/exquisit-ks116 ... oductImage

volgens meneer deWit uit schijndel verbruikt zijn 12volt 115 liter vitrifigo[+-1000 euro] koelkast gemiddeld 3,75 ah per uur, dat is per dag x 24 =90Ah.
https://www.dewitschijndel.nl/vitrifrig ... ast-grijs/

lijkt mij duidelijk jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Dat is inderdaad een aardig verschil, Jos.

Zouden de gegevens van de fabrikanten onder soortgelijke omstandigheden gemeten zijn?
Ook als dit niet zo is, hoeft het verschil natuurlijk niet kleiner te zijn.
Denk niet dat de Dometics van deze wereld, omdstandigheden nabootst die overeenkomen met midden Spanje in hartje zomer.
Ze zullen wel gemiddelde omstandigheden gekozen hebben.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

zit ook erg veel verschil in , deze b.v. verbruikt maar 0,9 amp per uur is 22 Ah per dag, is goedkoper en zuiniger
https://www.dewitschijndel.nl/isotherm- ... -koelkast/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door myway »

Hebben ze weer niet op zitten letten, 45 watt is het nominaal vermogen.
Het ding staat natuurlijk niet 24 op 24 aan.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Er zitten enorme verschillen in koelkasten. Zo kwam ik er achter dat de oude Wirlpool die ik 10 jaar in de camper had (die had ik gebruikt gekocht) veel meer stroom gebruikte dan de nieuwe Zanussi A++ die er nu in staat. Ik heb het niet gemeten maar het scheelt qua geld aan de paal in Klusserath precies één muntje van 50 cent per dag en dat is best fors. Ik heb mijn twijfels of de fabrikanten van 12 volt koelkasten net zo innovatief bezig zijn als die in de witgoed sector. Immers is de motivatie om die dingen zuiniger te maken daar niet zo sterk aanwezig (geen concurrentie op dat vlak en geen energielabel, wat ik trouwens wel merkwaardig vind).
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

myway schreef:
di 16 mar 2021, 18:41
Hebben ze weer niet op zitten letten, 45 watt is het nominaal vermogen.
Het ding staat natuurlijk niet 24 op 24 aan.
Wie is 'ze'?
En bij welk apparaat hoort de door jouw genoemde 45 Watt?
Groet, Ruud
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door myway »

gvs0001 schreef: Een zuinige huishoudkoelkast werkt namelijk niet meer met een aan/uit compressor maar met een frequentiegstuurde modulerende compressor. Deze dingen zijn zeer zuinig. Ze lopen in principe de hele dag op een laag pitje door. Kunnen vaak wel terugregelen tot zo’n 20 watt. Ook de aanloopstroom is een stuk kleiner dan bij aan/uit exemplaren.
Dus los van de mogelijke isolatieverschillen, genereren die modulerende koelkasten heel veel zuiniger kou.
Ook bij Dometic hebben ze tegenwoordig dit soort compressors.
Niet de secop maar hun eigen merk compressor, dus ja ook bij dit soort koelkasten en boxen hebben dit.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door JoopBrekken »

Als je 230V koelkasten gaat vergelijken op de +++sjes kan je de mist ingaan omdat dat geen absolute waarde is maar in vehouding tot de grote van de koelkast . Daarom zie ( zag, nu een nieuw systeem ) je meer grote koelkasten met 3 plusjes dan kleinere. Een kast met 3 plusjes kan meer verbruiken als een met 2 plusjes.
Beter is te vergelijken op het jaar of dag-verbruik in Kwh.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

ik vind het best zo, ga er niet mee verder, .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie