Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

ach, als ik hier op het forum lees over problemen met een koelkast, dan is het meestal over een speciale camper koelkast, meestal absorptie, ik heb nog nooit gelezen over problemen met het gebruik van een gewone huishoudkoelkast in een camper, maar dat kan natuurlijk aan mijn manier van lezen liggen. :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Ik heb het ook nog niet gelezen, maar misschien zit ik in een ontkenningsfase.
Het kan natuurlijk ook zijn dat mensen die het wel deden, zich daarna schaamden toen de koelkast kapot ging en het daarom verzwegen.
Maar ik denk eerder dat het inderdaad nog een minderheid is (nog...) en dat er daarom nog niet heel ervaringsdeskundigen zijn.
Ook zal het gros van de camperaars niet langdurig over slechte wegen rijden, waardoor het schudden en trillen wel mee zal vallen.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

ik zal eens een speciale camperkoelkast op 12volt, thuis op een acculader proberen, kijken of ie tegen langdurig niet schudden en stilstaan kan. :bang:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door jaap van duijn »

Ja absorbeer koelkast zelfs een vries kastje erin.
Wij hadden die op de schepen - de reder vond dat een compressor kast in de hutten niet kon - te veel lawaai - en dus werden er 40 van die dingen geinstalleerd bij nieuwbouw in 2000.
Toen ik in 2010 naar kantoor ging verhuizen hadden we er een vervangen.
En denk erom dat zo een schip kan rammelen.
Dan terug denkend aan mijn tent, caravan en nu camper verleden daar nooit kapotte koelbox of koelkast meegemaakt, ook in de fam. niet.

Wat is dan goed en wat is slecht, oja ik heb nog nooit koel of vries problemen gehad, wel altijd de kast zoveel mogelijk gevuld gehouden en bij er warm een standje minder.

groet Jaap
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Wat regelmatig voorbij komt is het defect gaan van een automatische koelkast, eentje die zelf uitmaakt of ie op gas, stroom of accu moet. Vroeger moesten we zelf nadenken en overschakelen, dat ging altijd goed tenzij je het een keer vergat, kan gebeuren natuurlijk. Koelkasten met printplaatjes, onzinnig. Zo'n goedkope huis koelkast heeft een thermostaat die hem aan- en uitschakelt, meer niet en meer is ook niet nodig. Onder het motto: wat er niet in zit . . :lol:
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

PaulBng schreef:
do 08 apr 2021, 13:44
Mijn omvormer slaapt, en kijkt zo nu en dan of ie wel nodig is.

Geen idee hoe dat werkt, maar dat probleem heeft Victron opgelost...


Paul
Ja, dat doet mijn Multiplus ook. Handig als de koelkast niet aanslaat en er alleen een paar hele kleine 230V verbruikers aan staan, die gaan dan uit :mrgreen:
Moet die drempelwaarde nog eens (laten) aanpassen....

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

als ik dit zo allemaal lees was ik heel blij met mijn investering van een paar euro, en een 1/2 uurtje werk voor een extra thermostaat. :lol: :lol:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dat zijn mooie klusjes voor als de bus nog eens helemaal af is :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

komt een zelfbouwbus wel ooit helemaal ""af"" ? :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door PaulBng »

Zou kunnen.
Ik heb een fabrieks camper. Sinds ik hem heb bezig. 3 jaar. Voorlopig nog niet klaar met "aanpassen"
Maar het is ook mijn hobby.


Paul
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Dat is ook goed. Wat die fabrikanten uitdenken is niet automatisch ook goed of in lijn met wat de kritische consument ervan verlangt.
aukestrobos
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 03 dec 2021, 20:29

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door aukestrobos »

Kroppie schreef:
za 17 apr 2021, 11:44
als ik dit zo allemaal lees was ik heel blij met mijn investering van een paar euro, en een 1/2 uurtje werk voor een extra thermostaat. :lol: :lol:

jos
Hoi Jos, ik wil dezelfde set up als jij gaan toepassen met een 230volt koelkast. Omvormer en dus een thermostaat en eventueel relais. Echter mijn verstand van elektronica is niet heel groot. Bij deze mijn vraag:

Welke thermostaat heb jij gekocht, heb je misschien een link waar en welke ik kan bestellen? Ik snap niet helemaal precies hoe dat dan werkt. Ik begreep dat je hem op de aan/uit knop vd omvormer hebt gemonteerd.

En welk relais? Waar en hoe monteer je die. Zet je die op de 230volt socket?

Je kan mij privé berichten. auke.strobos@gmail.com of 0653773486.
Ik probeerde jouw contactgegevens te vinden via dit forum. Maar die waren helaas verborgen.
Misschien is een privé gesprek makkelijker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

ik beantwoord vragen liever zo in het forum, dan heeft misschien een ander ook geinteresseerde er ook wat aan .

thermostaat

https://nl.aliexpress.com/item/32968525 ... mainSearch

tijd vertraagd relais

https://nl.aliexpress.com/item/40008697 ... mainSearch

thermostaat word dan aangesloten op het aan/uit knopje van de omvormer.

en het tijd vertraagd relais zit op de 230volt tussen de omvormer en de koelkast, als de omvormer opstart door de kk thermostaat dan krijgt het relais stroom en de tijd gaat lopen , en als de tijd verlopen is[ b.v. 3 seconden] dan schakeld het relais door naar de kk welke dan gaat koelen, zodoende hoeft de omvormer niet onder volle belasting op te starten

als jouw omvormer gewoon zonder probleem opstart onder belasting zonder relais, dan is dat vertraagd relais niet nodig
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
aukestrobos
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 03 dec 2021, 20:29

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door aukestrobos »

Kroppie schreef:
wo 19 jan 2022, 15:38
ik beantwoord vragen liever zo in het forum, dan heeft misschien een ander ook geinteresseerde er ook wat aan .

thermostaat

https://nl.aliexpress.com/item/32968525 ... mainSearch

tijd vertraagd relais

https://nl.aliexpress.com/item/40008697 ... mainSearch

thermostaat word dan aangesloten op het aan/uit knopje van de omvormer.

en het tijd vertraagd relais zit op de 230volt tussen de omvormer en de koelkast, als de omvormer opstart door de kk thermostaat dan krijgt het relais stroom en de tijd gaat lopen , en als de tijd verlopen is[ b.v. 3 seconden] dan schakeld het relais door naar de kk welke dan gaat koelen, zodoende hoeft de omvormer niet onder volle belasting op te starten

als jouw omvormer gewoon zonder probleem opstart onder belasting zonder relais, dan is dat vertraagd relais niet nodig
Jos,

super!! Ik ga ermee aan de slag.

Voor de andere mensen en geïnteresseerden. op dit forum die ook nog iets met een klein 230v compressor koelkast zoeken: https://www.tomado.com/koelen-vriezen/m ... /trm4401w/ obelink verkoopt hem ook.

80 kWh/a !! Dat is 219watt per dag. Met die extra thermostaat heb je een prima zuinig systeem. Wel dikke, goede omvormer kopen.
Plaats reactie