Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door jurgenc »

Ruud Adam schreef:
do 18 mar 2021, 15:04

Is een huiskoelkast misschien beter (of slechter) bestand tegen functioneren in een warme omgeving dan een camperkoelkast?
Je hebt klimaatklassen bij koelkasten. De ene is geschikter dan de andere voor een koude of warme omgeving.
Zie bijv. https://www.samsung.com/nl/support/home ... elkast-in/
H20
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door kampo »

Ruud Adam schreef:
do 18 mar 2021, 10:24
Voor mij staat voorop dat ik met de beperkingen die we bijna allemaal kennen van ons accupakket, het liefst een zo zuinig mogelijke koelkast zou willen.
Dus daarom heel benieuwd wat nu echt het verschil is op dat vlak.

Als 2de komt dan: de verhouding tussen wat de koelkast verbruikt en wat de andere pluspunten zouden kunnen zijn.
Welke koelkast heeft meer liters ruimte? Welke koelkast is stiller? Hoeveel ruimte neemt de koelkast in?

3de afweging is de prijs: Natuurlijk betaal ik liever € 100 dan € 1.000, maar niet altijd. Als de koelkast van € 100 stroom slurpt en teringherrie maakt, dan sla ik die over. ...
Goed dat je formuleert in welke richting je visie gaat :thumbup: .
Ik heb geschreven dat je het redelijk kan berekenen, een vergelijking, maar dat je dan met concrete KK types moet afkomen. Je zal er een paar veronderstellingen en aannames moeten bijnemen maar benaderend zal het juist zijn.
Wel geen topklasse met een economy vergelijken want dat is hetzelfde als appelen met peren.
En als je ombouwen gratis (laat) doen, dan houdt een vergelijking ook op.
In een echte (economische) vergelijking probeer je op alles een prijs of een waarde te plakken.

bv: een 85cm hoge 12V middenklasse compressor koelkast van minstens 100 liter met een diepvriesvak van tussen de 10 en de 20 liter ? En de 230V moet een A+++ zijn van een bekend A merk ? Moeten ze een inox deur hebben of mag die deur ouderwets gewoon maar goedkoper wit zijn ? LED verlichting of gloeilampje van binnen ...

De oudere compressor koelkast in mijn camper en ook de oudere bij mij thuis zijn groter, maar al die zaken kan/moet ik in zo een vergelijking met koelkasten van vandaag totaal van mij afzetten. Kan iedereen dat ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Daarom is dat energie label een goede indicator. Sowieso geeft het aan of je met een zuinige of minder zuinige te maken hebt en geeft het aantal geproduceerde db's aan of het een stille kast is of niet. Een zeer zuinige kast die ook nog stil is zal niet een budget kast zijn maar hoeft ook geen vermogen te kosten, tenzij je ook nog toeters en bellen wilt zoals wifi, een display, etc. Overigens hebben ze tegenwoordig allemaal led verlichting maar of dat nou iets is wat je besluitvorming beïnvloed?

Ik vraag mij af waarom 12 volt koelkasten geen energie label hebben. Is dat niet vanuit de EU geregeld? Weet iemand dat? Dit vind ik erover bij de Rijksoverheid:
Energielabel verplicht
Veel apparaten moeten een energielabel hebben, zoals koelkasten, vriezers, (vaat)wasmachines, droogtrommels, en tv’s. Milieucentraal geeft een overzicht van alle apparaten die verplicht een energielabel hebben.

Hoe kan het dan dat 12 volt koelkasten dat niét hebben? Zou dat niet aangekaart kunnen/moeten worden? Iets voor de NKC?
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door AadenAnke »

Ach het is al weer een 1/2 mensen leven geleden maar op de Spanje pendels met een dubbeldekker Stond er een flinke 220 volt vrieskoelcombinatie in met blikjes limonade/bier en ijsjes. Wij chauffeurs mochten toen van de baas de verkoop en opbrengst zelf regelen. Was leuk geld verdienen die verkoop dan :cheers: :cheers: zat een flinke omvormer in de wagen een 2e dynamo en 4 grote accu's voor een 24 volt systeem. Werd er elke 6 maanden mee gekeurd bij de RDW in Zwijndrecht. Meestal in april en oktober. Snoepte wel eens een ijsje samen met de keurmeesters als het zonnetje lekker scheen :shh: bij stilstand langer dan 2 uur ff een kabeltje regelen. Maar dat gebeurde eigenlijk nooit hadden we de tijd niet voor. 4 uur trappen dan stoppen voor een peuk en 10 minuten later zat je collega achter het stuur voor de volgende 4 uur aan het draadje leggen deed onze Spaanse vriend die de wagen bij het laatste hotel overnam toiletten leegde en de hele wagen binnen en buiten spik en span maakte. Terwijl wij een 8 tot 10 uur rust namen voor de terugreis later toen ik er al weg was ging de baas het regelen sommige moesten hem zo nodig keer op keer vertellen hoeveel ze verdiende met die verkoop was waarschijnlijk net zoveel of bijna net zoveel als hij overhield van de pendel :shh: :shh: de dranken groothandel zag ons graag komen het VW busje ging altijd vol weg ja 4 wagens op de pendel zomers Spanje in de winter Oostenrijk de goeie oude tijd

Gr. Aad
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

kampo schreef:
do 18 mar 2021, 22:21
bv: een 85cm hoge 12V middenklasse compressor koelkast van minstens 100 liter met een diepvriesvak van tussen de 10 en de 20 liter ? En de 230V moet een A+++ zijn van een bekend A merk ? Moeten ze een inox deur hebben of mag die deur ouderwets gewoon maar goedkoper wit zijn ? LED verlichting of gloeilampje van binnen ...
Hoe zou de vergelijk uitvallen tussen deze koelkasten?
Ik heb getracht om enige overeenkomst te vinden. Niet helemaal gelukt, maar dit kwam redelijk dichtbij qua afmetingen.

Dometic Coolmatic CRX 110
https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... -koelkast/

en
Bosch KTL15NW4A
https://www.koelkasten.nl/tafelmodel/bo ... ktl15nw4a/

Het zijn niet dezelfde koelkasten qua model en uitstraling, maar ik ben vooral benieuwd naar het verschil in stroomgebruik.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Kroppie »

gegevens volgens opgave in de link van de leveranciers!!

die van de wit gemiddeld +-1,8ampere per uur=x24=43,2A

die bosch, 95 kwh per jaar is per dag gedeeld door 365 =260wh perdag gedeeld door 12volt accuspannig=20Ah+15% omvormerverlies=23Ah per dag.

zo heb ik gerekend

jos

maar het beste voor de accu is denk ik GEEN koelkast. :cheers:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Dat is dan duidelijk, niet alleen is die Bosch maar liefst €650 goedkoper maar gebruikt ook nog eens bijna de helft minder energie. Dat maakt de keuze wel wat eenvoudiger, is het niet?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Atoz »

Je moet maar eens proberen om die Bosch koelkast te plaatsen in de ruimte waarin die dometic staat....!?!

We kennen de mening van zowel Nico als Kampo over dit onderwerp nu al wel enkele jaren, beiden houden voet bij stuk, wat beide heren ook mogen. Het hebben van een overtuiging is een democratisch verworven recht ;)

Anderzijds is er Ruud die maar niet kan begrijpen dat Jos, die anders wel meet en weet, er in dit geval van uitging dat hij voldoende elektriciteit kon opwekken om zijn koelkast experiment in de praktijk uit te testen, dit tot grote te tevredenheidvan zichzelf en zijn ''volgelingen''.

Wat ik me wel afvraag is wat jullie allemaal meeslepen in die koelkast. Onze 65 Liter koelkast volstaat om zeven dagen vrij te kunnen staan. En we koken zelf. Maar we hebben wel onze koele berging waar drank en groenten/fruit liggen. Gewoon een kwestie van te isoleren.
Maar slepen jullie allemaal vier soorten confituur mee?
Bovenstaande zorg wel voor een kompacte, goedkopere koelkast. Die beduidend zuiniger is in verbruik. ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Atoz, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Mijn vraag ging alleen over het stroomverbruik.
Niet of die koelkasten passen.

Al zijn de afmetingen nu ook weer niet zo afwijkend.
74,5 x 52 x 56 voor de Dometic.
85 x 56 x 58 voor de Bosch.

Ik had ook de Dometic CoolMatic CRX 140 kunnen kiezen, want die maten komen iets meer overeen met de Bosch.
81,5 x 52,5 x 62
Als ik daar de rekenmethode van Jos Kroppie op los laat... ± 1,9 ampère per uur x 24 = ± 45,6 A.
Dan valt de weegschaal nog meer in het voordeel van de Bosch uit.

Als de gegevens van de fabrikanten kloppen natuurlijk..
Maar dat wantrouwen/vertrouwen geldt voor beide merken natuurlijk.

Je argumenten over waarom iemand een grote koelkast zou moeten, zijn - met alle respect - flauwekul-argumenten.
Tenminste in deze discussie. Iedereen heeft zijn eigen beweegredenen om een grotere koelkast te nemen. Dat blijkt ook wel, want anders verkocht de Wit ze niet.
Het gaat in dit topic vooral om het gebruik van stroom van koelkasten met ongeveer gelijke grootte en prestaties.

Als Jos zijn berekening niet klopt, geef dat dan aan.

Je zin ""Anderzijds is er Ruud die maar niet kan begrijpen dat Jos, die anders wel meet en weet, er in dit geval van uitging dat hij voldoende elektriciteit kon opwekken om zijn koelkast experiment in de praktijk uit te testen, dit tot grote te tevredenheidvan zichzelf en zijn ''volgelingen'' "". vind ik niet echt helder en kan er geen chocola van maken.
Dit heeft volgens mij ook niks met het gebruik van de koelkasten van doen.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Atoz »

Tja dan koop je toch gewoon die Bosch, zet hem op de plek van de Dometic, klaar is Ruud.
Einde discussie toch!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

De vraag hoe groot (of klein) een koelkast moet zijn is strikt persoonlijk natuurlijk. Wij wilden en hebben een grote dubbeldeurs die niet altijd maar toch regelmatig behoorlijk gevuld is. En waarom niet? Heb je er de ruimte niet voor ben je snel klaar maar dat is bij ons geen issue. De verhaaltjes dat het allemaal niet kan, daar niet voor gemaakt is, enz. heb ik allang geleden weerlegd dus dat kan de kliko in. Maar ja, ik ben nu eenmaal een eigenwijze sukkel die zijn eigen weg gaat, niet gehinderd door non argumenten van tegenstanders en doemdenkers. Het geiser verhaal past ook in dit rijtje.
Wat die koelkast betreft, ik zal de laatste zijn die €1000 gaat betalen voor een product dat een stuk slechter presteert qua energie verbruik dan een beter product dat ook nog eens €650 minder kost.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door kampo »

Allé allé !
Ruud is goed bezig en stelt de juiste vragen. We hebben het hier niet over een wedstrijdje om te bepalen wie zelf de beste KK heeft. Het gaat hier over een vergelijking waar zowel voor en nadelen aan bod moeten komen. Men moet hier eens ophouden met onvolledige informatie te verspreiden. De mijne is de beste lees ik steeds weer opnieuw. Droevig. Wat heeft je eigen keuze eigenlijk met een vergelijking te maken ? In ieder geval, en velen weten dat, ben ik wel geïnteresseerd in dit soort vergelijkingen. Ik heb voor mezelf al een 10 tal koelkasten versleten, verschillende koeltechnieken gebruikt. (compressor 12V en 230V, absorbtie, peltier, water) Een veelvoud daarvan hersteld, heel veel metingen gedaan en nog steeds interesse om wat nieuws op te steken. De mijne is niet de beste. Ik ben nog steeds niet tevreden.

Ruud tilt zwaar aan het stroomverbruik. Dat is inderdaad een belangrijke parameter. Er zijn ook nog andere zaken die maken dat een selectie individueel zal blijven. Je leest hier wel eens dat enkel de prijs, kleur of vriesvak doorslaggevend zijn.

De door Ruud gekozen modellen van rond de 100 liter zijn netjes geselecteerd :thumbup:
Ja er zijn nog een paar verschillen maar dat is dan net zo als je in het echt als je moet kiezen.
Je had even goed een vergelijking kunnen maken tussen grotere of kleinere versies. De afmetingen/afwerking van het vriesvak kunnen bepalend zijn voor het betere/slechtere stroomverbruik.

Zowel Dometic als Bosch blinken weer uit in verschillende specs en onvolledige informatie over stroomverbruik. Als je verder gaat graven kom je volgende zaken tegen...

De Dometic CRX110 is een recent "tropen" model uit 2016 met digitale thermostaat, geregelde compressor en geregelde ventilator. Mag tot 30° scheef staan en voldoet aan automotive EMG norm UN ECE R10.
Gemiddeld stroomverbruik van 50 Watt is nietszeggend. andere sites vermelden ca. 50 W of ...
1.8 Ah/h at +25°C ambient temperature, 2.4 Ah/h at +32°C ambient temperature, both at +5°C interior temperature
26 of 27,6 of 29kg ?
De 107,5 liter KK waarvan 9,5 l vriesvak, Dometic Coolmatic CRX 110 koelkasten zijn volgens de DIN normering geschikt voor in de tropen, wat zoveel zeggen wil dat bij een buitentemperatuur van 43 graden Celsius nog een 3-sterren vriesvak met een temperatuur tot - 18 graden gegarandeerd is!
Power consumption (DC 12V): 1.2 Ah/h (@12 V, +5 °C Fridge, -17°C Freezer , 25 °C ambient temperature) setting 3
5.9 Amps at 12 Volts DC
Average energy consumption at AC (EN62552) 0.56 kWh/24h
Energy consumption (DC@5/25°C) 0.36 kWh/24h
Energy consumption (DC@5/32°C) 0.5805792 kWh/24h
Climate class (EN62552) T


Net zoals de witte Bosch KTL15NW4A van totaal 106 liter waarvan 14 liter vriesvak met enkel de energie opgave van 125kWh per jaar (bij welke temperatuur/aantal deuropeningen ?) en net gedegradeerd van de beste A+++ naar de nieuwe categorie F en geluidsemissie C, aansluitwaarde 55W op een 10A zekering ! Weegt plots 32kg ipv 29kg. De wanden moeten dikker zijn ivm de iets grotere afmetingen. Maar niets over tropengebruik bij +43°C ...
Het is een SN-T dus van +10°C tot +43°C


Atoz wijst er op dat bij een koelkast, de afmetingen in eerste instantie bepalend zullen zijn voor de keuze. Dat klopt helemaal, dan is de keuze veel minder groot.
Momenteel zijn de 42cm koelkasten, smal en hoog erg in de mode.

Jonckheere stelt een juiste vraag. Hoe zit dat met de energielabel voor camper KK in 12/24V.
Zijn dat geen huishoudkoelkasten en vrijgesteld ? Er is net een nieuw Europees energielabel sinds maart 2021.
Ook zouden we graag weten hoe men de nieuwe meting doet. Bij welke temperaturen, aantal deuropeningen enz. Is dit nu al een beetje correcter of is heeft het resultaat nog steeds een hoog labogehalte ?
Laatst gewijzigd door kampo op za 20 mar 2021, 8:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Ik vermoed dat de verbruikscijfers een gemiddelde zijn want er spelen veel factoren zoals wat jij aangeeft het aantal deuropeningen maar ook de ingestelde temperatuur en zeker ook de vullingsgraad en welke temperatuur hebben de spullen die je er in zet. Is dat een sixpack bier van 25 graden of een pond vlees direct uit de supermarkt koeling? Want dat maakt nogal een verschil. Uiteraard zullen de cijfers uit het lab komen maar ook dan kan het vrij eerlijk want een deur kun je natuurlijk eens per uur (al dan niet automatisch) openen en sluiten.
De meerwaarde van een tropenmodel zie ik voor mijzelf totaal niet want ik ga niet naar de tropen dus dat maakt zo'n model nodeloos duur en is dan ook geen goede vergelijking ten opzichte van de Bosch. Stel dat ze allebei dezelfde hoeveelheid energie gebruiken incl de omvormer dan nog blijft er dat enorme prijsverschil over wat natuurlijk wel minder is omdat er ook een omvormer moet komen, maar zoals eerder gesteld, die kun je voor nog veel meer zaken gebruiken.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is 'beter' voor de accu: speciale camper-koelkast of huis-koelkast?



Bericht door Ruud Adam »

Sommigen in deze discussie/vraagstelling zijn ware meesters om niet ter zake doende argumenten ten berde te brengen.
Maar dat is nu eenmaal een makke van elk forum.
Desalniettemin dragen o.a. Kroppie, de Jonckheer en Kampo goede zienswijzen aan. Anderen ook, maar zij net iets prominenter.

Bij wat ik ook aanschaf in het leven (en wat duurder is) maak ik een lijstje van plussen en minnen.
Dan maak je een afweging.
Soms is een bepaalde min zo belangrijk, dat een product sowieso een no-go is (ondanks de lage prijs bijvoorbeeld).
Maar soms is een bepaalde plus zo doorslaggevend, dat je de hoge prijs op de koop toeneemt.

Ik was gewoon heel benieuwd naar het verschil in verbruik, omdat dit een van de belangrijke parameters is in een camper, waarin we nu eenmaal te maken hebben met weinig stroom (in verhouding tot een woning).
Als ik dit weet, kan ik ook andere voorwaarden gaan bekijken.

Want ik zou in een kleine camper ook geen 200 liter koelkast zetten, want ik zou niet weten wat er in moet. Als ik nou veel bier zou drinken...
Past een 42 cm brede koelkast perfect, dan zou de keuze misschien wel op zo'n koelkast vallen, ondanks dat hij misschien minder efficiënt is.
Maakt een koelkast met een mooie RVS-buitenzijde je camper tot een plaatje, kan dat ook voor sommige van belang zijn.
Zoveel mensen, zoveel keuzen.
Maar als ik benieuwd ben naar stroomverbruik in omstandigheden waarin de meeste mensen hun camper gebruiken (dat zal grofweg van iets onder 0 zijn tot een graad of 35) dan doen veel in dit topic genoemde argumenten er voor dit moment even niet toe.

Het lijkt me wel grappig om eens daadwerkelijk een keer een paar verschillende koelkasten in een loods te zetten, en dan stroomverbruik meten.
Verschillende omstandigheden, verschillende gebruikerspatronen, en dan kijken hoe het zit.
Het is jammer dat de NKC zich met name richt op de grootst gemene deler qua publiek (wat ook logisch is) want anders zouden zij zo'n testje kunnen doen.
Maar zelfbouwers komen daar eigenlijk alleen in foto-reportages aan bod, dus dat zal er nooit van komen.
Groet, Ruud
Plaats reactie